Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1303951
MickeM skrev: lör 09 mar 2019, 17:18 Hoppsan.
"Jag hoppas att ni inser, att ni är en del av trafikproblemet" skulle det stå.
Jag måste ha fumlat på mobilen, men budskapet gick visst fram ändå....

"Mittfilsåkare"? Nej, men tro vad ni vill.
Givetvis är det säkerhetsskillnad på att fartsynda på tom motorväg med gynnsammt väglag och god sikt, mot bredvd en promenerande dagisgrupp eller hästryttare i tätort på ishalka, om man nu tänker så.

Men det är "håll-er-undan-för-oss-som-kör-för-fort"-attityden som är det största trafikproblemet.
MC-FÖRARE i synnerhet, men även fart-idioter i bil.
Blåser fram i avsevärt högre fart än avsedd efter större väg, och blir sen överaskande när bilar kör ut "för nära så dom får bromsa som fan".
Korsning eller för omkörning.
Helt utan självinsikten att man gick från att vara "prick i fjärran" till "inihelvetenära" på den pyttettiden det tog den föraren att titta åt andra hållet och få bilen i rullning, eller påbörja omkörningen i laglig fart.

Men det finns också lagliga, men olämpliga trafikbeteenden.
Svar ja.
Lugnt. Jag tar inte åt mig. Jag är en mycket ansvarstagande bilförare. Håller aldrig på min "rätt" utan kör på ett defensivt sätt. Respekterar medtrafikanter och definitivt dagis. Kör porsche sommarhalvåret och uppskattar en nedväxling inför 50-sträcka men kör även 85 på 70sträcka om vägen tillåter.
av MickeM
#1303958
fjohan82 skrev: Jag har svårt att köpa resonemanget att det är en större risk att jag kör om en bil (till vänster om denne) i 130 på en 110-väg än någon som kör i 80 i mittfilen på en 100-väg med tre körfält, där detta retar upp övriga som kör om i 150 till höger bara för att de tycker att denne j*vel är ivägen.
Ok, det smög in ett faktafel.
Du körde visst "bara" 130km/h på 110väg i exemplet ovan. Inte 150km/h. Det var "övriga"
Beklagar.
Det ändrar inget egentligen, men rätt ska vara rätt.

Och nej, du skrev inte om 80 åkaren körde om någon eller ej.
Därför skrev jag detta alternativ, som du ser:
MickeM skrev:Om 80 åkaren efter 110väg utan anledning håller sig i omkörningsfil, är det ett exempel på olämpligt (rent av olagligt) beteende. Men säkerhetsrisken är dom uppretade bakom.
Men olämpligt är det!
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1303977
Den undre gränsen borde hamna runt 60km/h på motorväg rent tekniskt om inte trafiken hindras i övrigt.

Det tolkar jag som att på övriga vägar får jag köra hur sakta jag vill. #winning



"Det finns ingen undre hastighetsgräns för fordon som är tillåtna på motorväg, men det finns en tydlig regel i trafikförordningen som säger följande:
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'

Det är förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim. Trots detta får inte heller en moped klass I köras på dessa vägar. Detta betyder att traktorer, motorredskap, terrängfordon, hästfordon, mopeder och s.k mopedbilar, cyklar eller motorfordon med tillkopplat efterfordon inte får förekomma på sådana vägar.



Källa: Ntf
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1303984
Tycker det är ett maniskt stirrande på trafiksäkerhetsmätaren i många bilar.

En singelolycka betyder ju oftast att en förare gjort en missbedömning. En olycka mellan två bilar betyder ju oftast att två förare gjort en missbedömning. Man kan sänka olycksrisken betydligt genom att riskbedöma vad medtrafikanterna håller på med. Ett bra exempel är folk som kör mot grönt ljus utan att kolla om korsande trafik stannat.

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]