ICEnow: Det är aldrig någon som blinkat på mig, men en vild gissning är att det är för att jag har varit väldigt noga med att ställa in dom så dom inte ska vara bländande, t om frågat bekanta om vi "kan mötas" och få deras åsikt om dom.
Dimljus är sällan något som är rättställt på dom flesta bilar, för nästan ingen bryr sig om det.
Att dimljus i kombination med halvljus inte är en laglig kombination tror jag ingen argumenterar emot, för så är det. Jag brukar dock stänga av mina i kombantion med halvljus i mörker för att verkligen minimera risken för bländande. I dagsljus har jag dom dock på, men det gör det inte mindre olagligt för det. Blir jag stoppad så blir jag, då får jag stå mitt kast :)
Ang. vem som tänker på vad... Jag gör! Jag ser tämligen direkt om t ex en 7/945a eller 855/V70 saknar drag. Syns även tydligt på S/V70 om dimljusen saknas. Men visst, dom flesta kan ju knappt identifiera en bilmodell, så att dom inte tänker på sånt är ju ofrånkomligt.
lennarte skrev:Rätt inställda dimljus är inte bländande. Bilprovningen kollar ju inställningen på dom (i alla fall ibland). Dom kollade mina för 6 år sedan i alla fall. Dom ska kolla dom, men oftast bryr dom sig inte.
Om bilen inte är helbilsgodkänd, och jag förmodar att det är din 745a det handlar om(för det var väl det du hade har jag för mig..), så gäller det som så att fungerar dom ska dom fungera korrekt, ljusbild och allt, fungerar dom inte så fungerar dom inte, inte mer med det. Dvs, rycker du säkringen och/eller lamporna innan bes så får du varken nedslag eller kommentar om det, dom behandlas som om dom inte suttit där öht.
Själv kopplar jag ur mina ur knappen så dom bara lyser tillsammans med helljuset innan bes. På så vis slipper jag dessutom plocka bort xenonet* i dom :p Lite fult, eller "fusk", kanske, men men... Finns betydligt allvarligare saker folk fuskar med än nå sketna dimljus.
*
Helljus får man xenonkonvertera bäst man vill, för dom som inte visste, det finns heller inga regler om hur extraljus ska vara monterade mer än att dom inte får sticka ut utanför bilen(förutom fram, men det finns väl en gräns där också, går troligen under den glasklara regeln "rimligt"
). Mao. är det fullt lagligt att "extraljuskonvertera" dimljusen, så länge bilen inte är helbilsgodkänd med dimljus(i praktiken, inte nyare än ~MY00).
Sen kan man såklart ha åsikter om hur mycket nytta dimljus-som-extraljus gör, men jag anser att dom fyller en tillräckligt stor skillnad för den lilla kostnaden jag gav för xenonkittet. Alternativet hade varit ikke-fungerade dimljus, då just x70(inkl. min..) gillar att överhetta dimljusen och smälta sockeln, så reparation hade krävts i vilket fall för att få dom att lysa öht.