Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1303974
Dimljus är endast tillåtet i kombination med positionljus, inte halvljus. Helljus får dom säkert lysa tillsammans med också, reglerna är rätt slappa när det gäller helljus.

Det man kan göra är att t ex koppla 2 ledningar/relä, ett relä slår *av* när halvljuset sätts på, och det andra slår *på* när helljusen sätts på. Då har man dimljus när halvljusen är avstängda samt när halv+helljus är på, men inte när bara halvljus är på.
Diodbrygga behövs också för att inte bakmata något av reläna.
av Moustafa
#1303994
lennarte skrev:
Moustafa skrev:Men i så fall när man slå på helljuset kommer dimljuset inte funka ändå för då är halvljuset ju på?
Det är rätt, är halvljuset på alltid så funkar det inte. Då får du ha en manuell av och på. Det är tillåter att koppla det så numera, alltså att dimljuset lyser alltid. Men du får fortfarande inte använda det tillsammans med halvljus
På min 745-a -88B var det kopplat så original (att dom inte lyste på halvljus), men jag kopplade om det för något år sedan så det funkar som på dagens bilar. Jag bara flyttade jordkabel från dimljusreläet från halvljuset säkring i elcentralen till jord skenan i densamma
Tänk bara på att du tar styrström till reläet från ett ställe som är strömlöst när motorn är avstängd, annars kommer du garanterat ha ett tomt batteri några gånger
Ja men, så vill jag inte ha det för då kan jag bara använda antingen eller. Jag önskade jag kunde tända dom med knappen men oxå med helljuset men verkar vara så mycket jobb och krångl. Så jag får nog nöja mig med knappen då kan man använda dom när dom behövs vid dimma såklart


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

av Moustafa
#1303995
Lucif3r skrev:Dimljus är endast tillåtet i kombination med positionljus, inte halvljus. Helljus får dom säkert lysa tillsammans med också, reglerna är rätt slappa när det gäller helljus.

Det man kan göra är att t ex koppla 2 ledningar/relä, ett relä slår *av* när halvljuset sätts på, och det andra slår *på* när helljusen sätts på. Då har man dimljus när halvljusen är avstängda samt när halv+helljus är på, men inte när bara halvljus är på.
Diodbrygga behövs också för att inte bakmata något av reläna.
Ja så kan man väl göra men ändå får jag inte dom som jag ville. Enda sättet att få dom lysa med helljuset och knappen är att använda två separata kablage och relä och allt, och det är både krångligt och mycket jobb. Så får väl nöja mig med knappen bara.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1304024
Moustafa skrev:Jag önskade jag kunde tända dom med knappen men oxå med helljuset
Dimljusen på helljuset gör ingen nytta, möjligtvis kan du se vägkanten närmast bilen bättre, men det är ju inte där man har blicken när man kör på helljus. Så enklast är nog att koppla det till p-ljuset, så kan du tända och släcka det när du vill. Vid riktigt svår dimma eller snöfall är t.o.m halvljuset kass, då är det bra att köra med p-ljus och dimljus endast
av III
#1305013
Jag kopplade med två reläer en gång i tiden och två knappar. På av och på av med helljus. I ena läget var de av helt. Andra på med varselljus och stängdes med halvljus. Den andra strömställare så funkade dimljus tillsammans med helljus. Kul för det blev ett himla ljusflöde när det gällde blända. Hade fjärrljus med. Men i Ärlighetens namn. Dimljus tillsammans med helljus gjorde vare sig till eller från. Möjligen lite ljusare nära bilen men i praktiken helt meningslöst. Istället för halvljus för att spara dem så visst.
av ICEnow
#1305116
Fråga: Vad har man dimljusen fram till egentligen?

Har provat dimljusen fram vid olika tjock dimma vid mörker och halvdager. Det lyser då två vita lampor under stötfångaren som lyser rätt svagt och är rätt värdelösa, man både ser dåligt och syns dåligt. Tycker att halvljuset är bättre och bara skippa helljuset. Använder aldrig dimljuset fram. Någon gång har det varit igång av misstag samtidigt som halvljuset och då blinkade någon på mig som blev irriterad på det, så jag stängde av det direkt.
Det ger böter om man har igång dimljusen fram samtidigt som halvljusen och många bilar är spärrade så det går inte att ha igång dem samtidigt, men inte alla bilar har den spärren. 1500 kr kostade det min kusin,

Så vad har man dimljusen till? Varför lägga pengar på att sätta in dimljus?


Dimljus bak är ju bra för då syns man bättre i dimma om någon kommer bakom, men det är ju en helt annan sak.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1305291
Beror nog mycket på modell osv. Jag har 35W xenon i mina, kopplade till helljusen samt knapp. Och nog gör dom skillnad både som helljus och dimljus. Dock krävs "rätt" dimma för att dom ska göra sitt jobb ordentligt som dimljus. Är dimman för låg så gör dom varken till eller från tycker jag.

Jag har dock mina mest för utseendets skull :p
av ICEnow
#1305305
Lucif3r skrev: fre 15 mar 2019, 23:50 Beror nog mycket på modell osv. Jag har 35W xenon i mina, kopplade till helljusen samt knapp. Och nog gör dom skillnad både som helljus och dimljus. Dock krävs "rätt" dimma för att dom ska göra sitt jobb ordentligt som dimljus. Är dimman för låg så gör dom varken till eller från tycker jag.

Jag har dock mina mest för utseendets skull :p
Ok fattar. I någon speciell dimma så är lysena bra om man byter till 35 w.
Men utseendet??? Vem sjutton tänker på att det sitter dimljus på en bil eller inte?
av ICEnow
#1305344
Lucif3r skrev: lör 16 mar 2019, 09:18
ICEnow skrev:Men utseendet??? Vem sjutton tänker på att det sitter dimljus på en bil eller inte?
Tycker det syns ganska väl jag ;-)

xenon.jpg
Ja, på ens egen bil.
Men på allvar, märker nån annan om det är dimljus isatta på en bil eller inte? Eller dragkrok på en bil eller inte, vem tänker på det?

Kul att få veta!

Men en dyr och glittrande lack eller svindyra fälgar ser man ju.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]