Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1303389
Gäller egentligen min V50 men symtomet /felet borde gälla alla bilar. Och därför kanske det e större chans till fler som kommer med tips här.

Köpte en v50 05 t5 som drog vatten och skulle ha trasig topplockspackning.
Jag rev toppen och bytte packning. Montera ihop allt.

Problemet : När man gasar på friläge så kokar det över i kärlet,
Inget vatten i oljan, ingen konstig rök, komptestet är bra.

Kollade de små tunna retur slangarna på expansionskärlet och där kommer inget vatten. Antar det ska komma där hela tiden?
#1303421
Jag har fyllt på vatten flera gånger de senaste dagarna.
Igår körde jag en sväng ca 10 minuter.
Märkte att värmen försvann igen. Öppna huven och att vattnet va typ slut. Varvade lite med huven öppen och såg att det bara kokade över i. Kärlet och släppte ut massa vatten. Varje gång jag gasa till så pressa det ut vatten. Ändå att locket satt på.
#1303425
Samma som jag skrev i din andra tråd....

Låter tyvärr som att det läcker fortfarande trots bytet. packning eller spricka i tippen.

När du kör kompprov behöver det inte läcka för trycket blir inte lika högt när du vevar runt motorn utan att det tänder som när du gasar på med motorn igång.
LOB skrev: tor 07 mar 2019, 07:42 Kokar det över när locket är öppet eller hur märker du att det kokar över? I så fall är det helt normalt. Systemet fungerar under tryck.
Visst kan det blir över 100 grader så man behöver både trycksättning och glykol för det inte ska koka, men det är ju om du pressar motorn hårt under lång tid med tex ett tungt släp. Inte om du kör en sväng runt kvarteret, då öppna termostaten redan vid 88-92 grader så du ska vara långt från kokning.
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]