Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1304290
Mr B skrev:.......De blir däremot skattebefriade vid 30, och man får köra med sommardäck året om. :-o
Det har diskuterats i någon tråd här på forumet.
Orsakar du en olycka p.g.a. sommardäck i vinterväglag så blir det vårdslöshet i trafik. Bara så du vet...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1304299
Du kan köra med alla bilar med sommardäck året om om det är sommarväglag, men är bilen 30 år eller äldre finns det inget lagkrav att du ska ha vinterdäck vid vinterväglag. Jag har en sådan så jag har kollat det. Så är det inte ändrat till denna vinter så är det som jag skriver. Är du vårdslös i trafiken kan du så klart bli åtalad, antingen du har vinter eller sommardäck.
Jag kör en Volvo 745 -88B med ABS och nya dubbade vinterdäck.... :-) :-)
Reglerna är förmodligen komna av sammanblandning med gamla bilar och veteranbilar. Veteranbilar av den gamla sorten (alltså dom som var veteranbilar innan 50-års reglen), hade i pricip körförbud vintertid genom försäkrings reglerna. Och då var det ju inga problem. Och, man ska inte blanda ihop hobbybilar, entueastbilar och liknande med "äkta" veteranbilar. Sedan får folk i allmänhet och transportstyrelsen i synnerhet kalla det vad dom vill, men att kalla alla bilar veteranbilar efter en viss ålder är ett hån mot dom som har riktiga veteranbilar
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]