Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
#1303253
Har en bil foe297 som hade besiktningstid sep-jan förut. Nu med dessa nya regler besiktade jag bilen 28 Jan.. Kollar man Transportstyrelsens hemsida säger de att jag måste besiktiga senast Mars 2020 nästa gång igen. Men när får ja besikta tidigast så det gäller för nästa period? Vad har jag för besiktnings period? Senast Mars 2020 men tidigadt är när?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1303257
sicnarf skrev: ons 06 mar 2019, 12:16 Har en bil foe297 som hade besiktningstid ok-feb förut. Nu med dessa nya regler besiktade jag bilen 28 Jan.. Kollar man Transportstyrelsens hemsida säger de att jag måste besiktiga senast Mars 2020 nästa gång igen. Men när får ja besikta tidigast så det gäller för nästa period? Vad har jag för besiktnings period? Senast Mars 2020 men tidigadt är när?
Som jag tolkar det finns det inget sådant datum, utan att en ny period sätts utifrån när du senast var inne med bilen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... totalvikt/
Användarvisningsbild
av drbrain
#1303265
Det är 14 månader sedan senaste gången.
Så du kan ju besiktiga imorgon och får då sista Maj 2020 istället.

Så "smartast" är väl att vänta till Mars 2020 så flyttar du ju sista 2månader framåt till Maj 2021.
av sicnarf
#1303271
Ok. Nu förstår jag hur det fungerar. Det är 14 månader efter sista besiktnings datum alltså som gäller. Varför jag undrar detta är för att min bil, en 740, är en besiktning ifrån att bli en veteranbil.
Därför undrar jag när jag kan bes tidigast för att få till 2 års veteran gränsen. Kanske måste bes tidigast 2020 då.
Användarvisningsbild
av joel80
#1303318
sicnarf skrev:Ok. Nu förstår jag hur det fungerar. Det är 14 månader efter sista besiktnings datum alltså som gäller. Varför jag undrar detta är för att min bil, en 740, är en besiktning ifrån att bli en veteranbil.
Därför undrar jag när jag kan bes tidigast för att få till 2 års veteran gränsen. Kanske måste bes tidigast 2020 då.
Det är den 14e månaden efter du besiktiga.. Så besiktiga man nu i början av mars förstår jag det som att det då räcker till sista maj 2020.
Slutdatumet är alltså alltid sista dagen i månaden.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1303475
Så fungerar det. Det är samma princip som gällt för släpfordon ett bra tag. Fast där är intervallet 24 månader.
Notera att för veteranbilar kan du inte låta den få körförbud på grund av utebliven besikting, och sen börja köra när den har åldern inne. Antingen ska den ha giltig besiktning när den blir gammal nog, eller så får du besiktiga den en gång när du börjar använda den igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1303544
Det är skillnad på veteranbilar och 30 år gamla bilar som jag tror det handlar om här. Enligt nya regler för några år sedan är alla bilar veteranbilar vid 50 års ålder oavsett skick, förr var det bil klubbar som "styrde" över detta, eller att bilen var tillverkad före 1950. 30 år gamla bilar är bara gamla bilar som är skattebefriade och fått besiktningsperioden förlängd till 2 år. Enligt internationella regler är en veteranbil en bil tillverkad mellan 1905 och 1918
Användarvisningsbild
av Mr B
#1304269
Idag är reglerna en rullande 50-års gräns för att bli besiktningsbefriade, vid 30 års ålder förlängs besiktningsintervallen till 24 månader istället för 14 månader. Det räknas på samma sätt, 14 eller 24 månader från senaste besiktning.

Jag har 2 st halvgamla bilar, så jag vet hur det fungerar med halv-veteranerna. De blir däremot skattebefriade vid 30, och man får köra med sommardäck året om. :-o
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]