Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1377924
MarcusJ skrev:Begagnade polisbilar kommer bli eftertraktade framöver.
Oh ja ! Många kommer att vilja ha en konstigt specad tomhylsa med 50000 mil bakom sig för att den går fortare än 180.... ;-)

/Thomas
#1378067
Funk skrev: mån 04 maj 2020, 10:23Oh ja ! Många kommer att vilja ha en konstigt specad tomhylsa med 50000 mil bakom sig för att den går fortare än 180.... ;-)

/Thomas
Tillräckligt många iaf.
Alla polisbilar är inte vita sönderkörda knasbilar med hål borrade överallt.
#1378110
Håller fullständigt med om "höna av en fjäder."

Däremot tror jag att en del av de som bryr sig kommer att välja andra märken istället för att programmera bort spärren. Det torde dock röra sig om väldigt få personer, men vi får se hur det går. Hög topphastighet är inte direkt en huvudanledning att välja Volvo. Har jag fel och Volvo tappar mycket försäljning torde de ändra sig...

Om jag ser till mig själv så blev magreaktionen att jag aldrig mer skulle köpa en ny Volvo när jag fick höra om spärren. Men efter att tänkt efter, så kom jag fram till att det numera är länge sedan jag var över 180 km/h, och att jag närmast ser det som positivt att bilen inte går fortare. Barnen får låna bilen och att det då inte går "för fort" är bara bra. Jag har funderat på röd nyckel, men det är lite för mycket av pekpinne över det (samt om de var som jag var när jag var ung hade de bara valt en annan nyckel...). Om det däremot är standard behöver jag inte argumentera för det. ;-)

Jag vill fortfarande ha tillräckligt stor motor i bilen, eftersom omkörningsacceleration är viktigt. Men jag har noll behov av att bilen går att köra över 200 km/h.
#1378130
Bara för att det märket med kommer införa detsamma snart :-)
#1378172
Malmstroem skrev: tis 05 maj 2020, 09:34 Håller fullständigt med om "höna av en fjäder."

Däremot tror jag att en del av de som bryr sig kommer att välja andra märken istället för att programmera bort spärren. Det torde dock röra sig om väldigt få personer, men vi får se hur det går. Hög topphastighet är inte direkt en huvudanledning att välja Volvo. Har jag fel och Volvo tappar mycket försäljning torde de ändra sig...

Om jag ser till mig själv så blev magreaktionen att jag aldrig mer skulle köpa en ny Volvo när jag fick höra om spärren. Men efter att tänkt efter, så kom jag fram till att det numera är länge sedan jag var över 180 km/h, och att jag närmast ser det som positivt att bilen inte går fortare. Barnen får låna bilen och att det då inte går "för fort" är bara bra. Jag har funderat på röd nyckel, men det är lite för mycket av pekpinne över det (samt om de var som jag var när jag var ung hade de bara valt en annan nyckel...). Om det däremot är standard behöver jag inte argumentera för det. ;-)

Jag vill fortfarande ha tillräckligt stor motor i bilen, eftersom omkörningsacceleration är viktigt. Men jag har noll behov av att bilen går att köra över 200 km/h.
För egen del är det inte toppfartsspärren enbart, utan hela paketet med övervakning och spårning och jag vet inte vad. Köper jag en ny Volvo är den på något vis inte min egen att rå över, producenten är en slags överrock som kommer med pekpinnar och bokstavligt talat lägger sig i vad jag vill/kan/får göra med något som kostat mig åtskilliga hundratusentals kronor. Överförmyndarmentalitet. För mig är det en deal breaker, för andra ingen issue.
#1378175
Jag har full förståelse för att du inte tycker om övervakning och spårning.

För mig blir det dock lite av att sila mygg och svälja kameler att klaga på Volvo med tanke på att de flesta via sina mobiltelefoner och datorer redan är övervakade till en oroväckande hög utsträckning. "Big brother" vet redan var du befinner dig tack vare att du troligtvis har en telefon -- så att Volvo vet det spelar för mig ingen stor roll.

Att sedan övervakningssystemen går in och begränsar mig som förare tycker jag är bra. För oftast så hjälper de till.

Du kommer nog att få hålla dig till Morgan i framtiden om du vill ha en ny bil som inte är "uppkopplad". ;-)
#1378248
Vill jag vara ifred, av helt legitima orsaker, när jag kör bil kan jag stänga av mobilen eller lämna dem hemma.

Och den högst reella risken att Kinesiska staten får del av diverse information som jag av många legitima skäl inte vill ge dem är ytterligare ett skäl att snabba på renoveringen av min 245 Turbo.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 31
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]