Leopold skrev:Sedan ska jag inte sticka under stol med att det finns åtskilliga studier som indikerar en högre olycksfrekvens med högre medelhastighet. Ytterligare andra studier som visar en lägre olycksfrekvens om man har en mer homogen hastighet vilket inte är fallet på Autobahns frifartssegment. Jag har inga evidens eller data att motsäga detta, jag förstår att det finns en ökad risk.
Mycket komplext ämne. Vad gäller Autobahn och statistik så är Autobahn rimligt säker i förhållande till transportarbetet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1295023
Sambandet mellan hastighet och antalet omkomna och svårt skadade finns det många åsikter om. En del förenklar och lurar både sig själva och andra med de mest fantastiska påståenden, som t.ex. NTF som bl.a. påstår att "om alla höll hastighetsgränsen skulle 100-150 liv räddas varje år". Andra tar samband som empiriskt visats, som t.ex. VTI med potensmodellen. Oavsett vad som är rätt så kan man nöja sig med att ställa NTF:s påstående mot t.ex. VTI och potensmodellen och då ser man enkelt att något inte stämmer.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 35#p918138
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 29#p920207
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p919748
Leopold skrev:Så jag är ganska kluven i denna fråga.
Jag också. Särskilt vad gäller skyltad hastighet jämfört med verklig hastighet. På t.ex. en svensk motorväg väg kan man t.ex. köra i 110 km/h i mörker och halka under högtrafik. Så länge ingen olycka inträffar så blir man inte föremål för någon insats från Polisen. Inte ens om de står och mäter hastigheten. Men på samma väg i torr väderlek en tidig morgon med lite trafik under sommaren kan man erhålla böter om man kör bara lite över 110 km/h. Även om ingen olycka inträffar. Man kan t.o.m. bli av med körkortet om man kör 140 km/h eller fortare, förutom böter. Även om ingen olycka inträffar. Dessutom kan det bli mycket kännbara dagsböter om man skulle köra ännu lite fortare. Även om ingen olycka inträffar. Potensmodellen har stora brister i att den inte tar hänsyn till ändrade parametrar, bortsett från just hastighetsförändringen. Enligt potensmodellen skulle man löpa flera gånger högre risk att omkomma i det senare fallet jämfört med det första. Förespråkare av potensmodellen invänder givetvis mot att man jämför två olika förutsättningar. Det gör rättssystemet också. Fast på ett omvänt sätt.
I övrigt är det enkelt: med en rimlig riskbedömning kommer man lätt fram till att det är ingen idé att köra fort för att spara tid om sträckan för resan är kort. Om man ska köra långt har det positiv inverkan tidsmässigt om snitthastigheten kan ökas. Men inom rimliga gränser. Man kan i det fallet helt bortse från hur rättssystemet ingriper om den verkliga hastigheten avviker jämfört med den skyltade, ur risksynpunkt.
Att Volvo gör utspel om att begränsa toppfarten till 180 km/h med säkerhetsargument ser jag som samma tramp i klaveret som potensmodellen. Om Volvo menar allvar med att införa tvångsbegräsningar i hur man använder deras produkter så har jag föreslagit t.ex. alkolås, störapparat som hindrar mottagning av mobilnätet inne bilen när motorn går, körtidsbegränsningar, forcering av efterlevnad av stopplikt, rött ljus, hastighetsgränser utanför skolor, behörighetskontroll av förare genom att bilen kräver giltigt körkort, etc. Det skulle ge en direkt märkbar storskalig förbättring av trafiksäkerheten jämfört med en toppfartsbegränsning till 180 km/h.
Jag är besviken på Volvo genom att de riskerar att bidra till att förstärka debatten och polariseringen kring hastighetsfrågan så att andra problem som har större betydelse för trafiksäkerheten inte får tillräckligt utrymme.