Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1302815
Volvo Cars begränsar topphastigheten till 180 km i timmen
i alla bilar för att belysa riskerna med körning i höga hastigheter

I egenskap av världsledare inom säkerhet skickar Volvo Cars en stark signal om farorna med körning i höga hastigheter genom att begränsa topphastigheten i alla sina bilar till 180 kilometer i timmen från och med 2020.


https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... vocars.com
#1302824
Jag var på väg att säga "ingen mer Volvo för mig då".

Sedan började jag tänka på när jag var över 180 km/h senast. Nuvarande XC90 har inte varit i närheten. Förra XC70 hade jag i sex år, och jag tror att jag var över 180 en gång -- och uppriktigt sagt hade det gått utmärkt med 180 den gången också. De avsnitt av autobahn som fungerar till plus 200 är inte så många nuförtiden.

Jag är inte ens så säker på att försäljningen i Tyskland minskar. De flesta som tycker om att köra fort väljer inte Volvo i alla fall.
#1302837
Fast jag träffar spärren några gånger på ett år, 180 på vissa sträckor och situationer i tyskland kan nog nästan bli trafikfarligt för övrigt. (Det är en sak att ligga och löka i 100 med en husbil, men ska man hålla takten med de som har styrfart blir det lite annorlunda)

Så har man inte hunnit bli ett riktigt skinn som inte lämnar 50-skyltarna tills dess att jag ser på bilar som kan ha 180-spärr är märkesbytet solklart. Trodde man inte när man gick upp imorse

#1302841
Vet inte om min s90 d3 gör 180km/h.
Har en porsche som tydligen ska göra 295km/h.
Jag skulle testa på autobahn men fegade ur vid 200. Det är helvetesfort.
Ska vi gissa att elbilarna inte går fortare än 180 ändå?
#1302852
Jag har fått upp min V60 i 245 på mätaren utanför Leipzig, finns en riktigt bra och rak sträcka när man passerar flygplatsen. På en del håll blir det annars förhållandevis studsigt i 200...
Ett alternativ är att be BSR eller någon annan att lyfta spärren om det blir en Volvo nästa gång. Sätta en spärr vid 180 kan somliga behöva, men frihet under ansvar känns inte som ett uttryck som talas i Göteborg.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]