Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1302878
Lövet skrev: mån 04 mar 2019, 15:02 Att olyckorna ökat beror på att trafikvolymen ökar. Finns inget som tyder på att bilar med assistanssystem skulle krocka mer.
Det anmärkningsvärda är snarast att olyckorna inte ökat varje år de senaste åren i takt med att trafikvolymen ökat. Men snart är det kanske lågkonjunktur, då sjunker antalet körda kilometer per person en stund. Bra för att nå målen..
#1302879
AndS skrev:
volvokhaled skrev: mån 04 mar 2019, 15:22 Ett ickeproblem för 99% av alla bilister
Precis så är det, sedan provas det kanske någon gång men luffar vidare kanske lite över hastighetsgräns på landsväg :-)
Senast jag körde över 180 km/h var för 6 år sen, en gång på Autobahn och sen är man nöjd liksom :)
#1302884
SBergdahl skrev:
Lövet skrev: mån 04 mar 2019, 15:02 Att olyckorna ökat beror på att trafikvolymen ökar. Finns inget som tyder på att bilar med assistanssystem skulle krocka mer.
Det anmärkningsvärda är snarast att olyckorna inte ökat varje år de senaste åren i takt med att trafikvolymen ökat. Men snart är det kanske lågkonjunktur, då sjunker antalet körda kilometer per person en stund. Bra för att nå målen..
Trafikarbetet ökar inte i samma takt som antalet dödade. Antal döda 2018 per miljard kilometer är högsta sedan 2011.

År / Miljoner km / Döda / Döda per miljard km
2010 / 76731 / 266 / 3,5
2011 / 77789 / 319 / 4,1
2012 / 77274 / 285 / 3,7
2013 / 77761 / 260 / 3,3
2014 / 79221 / 270 / 3,4
2015 / 80754 / 259 / 3,2
2016 / 82705 / 270 / 3,3
2017 / 83962 / 253 / 3,0
2018 / 85221* / 325 / 3,8*
*)Inga siffror finns ännu. Samma ökningstakt av trafikarbetet antagen som föregående år. Trafikarbetet har ökat i snitt 1,3% per år sedan 2010 med något avtagande ökningstakt.

I januari 2019 omkom fler än under samma period 2018. Det bådar inte gott. Förklaringarna till denna dystra utveckling tvistar de lärde om. En faktor kan vara att många nytillkomna fordonsförare inte har tillräcklig utbildning, i praktiken.
#1302888
Man skulle ju vilja veta vad som gjorde att det blev 180 km/h.

Varför inte 130 km/h tex eller 200 km/h tex.

Man brukar ju annars publisera fakta vad som driver olika beslut. Tex Undersökningar har visat att kör man 180 km/h så är man safe... men fortare då blir det farligt osv...
#1302892
Låter farligt med en fartspärr såpass lågt... det sista man behöver under omkörningar på frifartsvägar är ju överraskningar av den typen. Upplevs väl ungefär som att motorn gått sönder? Kan ju vara att man snabbt behöver byta tempo från säg 160 till 200 km/h för att kunna nyttja en lucka i ytterfilen.

Jag skulle personligen inte våga köra neråt Europa med en bil som är spärrad vid 180 km/h. Exvis standardhastighet på polska motorvägar är 140 km/h och även där kan behövas en del elasticitet och pulver om man ska kunna nyttja ytterfilen på säkert sätt i alla lägen - väldigt många ligger 30-40 plus och mer och då måste man kunna gasa på litet.

Dagens typiska spärrar vid 230-250 km/h är mer rimliga tycker jag mht krav på däck, bromsar osv. Men visst för körning hemma i Sverige spelar det väl ingen större roll.
#1302895
VolvoB20 skrev:Man skulle ju vilja veta vad som gjorde att det blev 180 km/h.
Kanske har man sneglat på den gräns på max 180 km/h som japanska biltillverkare har för den inhemska marknaden? Japanska bilar på export har inte denna gräns.
#1302910
Leopold skrev: mån 04 mar 2019, 16:51 Låter farligt med en fartspärr såpass lågt... det sista man behöver under omkörningar på frifartsvägar är ju överraskningar av den typen. Upplevs väl ungefär som att motorn gått sönder? Kan ju vara att man snabbt behöver byta tempo från säg 160 till 200 km/h för att kunna nyttja en lucka i ytterfilen.

Jag skulle personligen inte våga köra neråt Europa med en bil som är spärrad vid 180 km/h. Exvis standardhastighet på polska motorvägar är 140 km/h och även där kan behövas en del elasticitet och pulver om man ska kunna nyttja ytterfilen på säkert sätt i alla lägen - väldigt många ligger 30-40 plus och mer och då måste man kunna gasa på litet.

Dagens typiska spärrar vid 230-250 km/h är mer rimliga tycker jag mht krav på däck, bromsar osv. Men visst för körning hemma i Sverige spelar det väl ingen större roll.
Misstänker att det ändå tar ett tag att komma upp i 200 från 160 för de allra flesta modeller så är det inte en ickefråga?
#1302911
kebabpizza skrev: mån 04 mar 2019, 17:59 Volvo har kanske sneglat lite på tyskarna :-) För den fria farten på Autobahn kan vara ett minne blott inom några år, då de tydligen har problem att nå EUs klimatmål annars.
Japp men det är 130 och inte 180 som föreslås på autobahn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]