Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1383797
fjohan82 skrev:Tittar man på denna förstår man varför tyskarna undrar vad Volvo håller på med
Man kan också vända på det, så länge de säljs sådana här bilar till "vanligt" folk så tror jag nog att Volvo är på rätt väg. Tyskland har ju redan 250 km/tim som maxgräns på nya bilar, som än så länge är frivillig men i miljötänkande tidevarv lär den säkert bli tvingande framöver.
#1383805
Samtidigt så ställer man farthållaren på 140 km/h på autobahn kör man om de flesta. Merparten håller skyltad hastighet och kör högst 130km/h vid fri fart. Sen finns det så klart enstaka "kanonkulor" där men de är relativt få sett till massan. De verkar annars vara mer fokuserade på att ha en nyare bil med få mil än en utrustad och motorstark vad jag förstått, snart är detta ändå den nya normen
#1383809
180 knyck är väl gott nog för dom flesta?

Senast jag var över detta var när jag hade en SAAB 9-5 Aero sport och vägrade släppa om två ungdomar i en V70...
Detta var 2008... V70 släppte vid 245 knyck... Tyvärr på en 90-väg, men, ibland kommer hornen fram och man tappar omdömmet... :-(
#1383835
ErrkaPetti skrev:180 knyck är väl gott nog för dom flesta?
Lite för mycket för många också.. som i den tragiska olyckan förra veckan med 16-åringarna som dog. Video dom la upp precis innan när dom kör 150km/h på 70-väg, och enligt bilens data som polisen släppt gick det i 120km/h när airbags löstes ut. Med tanke på långa bromsspår innan de körde av vägen gick det nog en bit snabbare innan också. :(

Folk skulle bli skit-snea, men jag skulle inte ha nått emot att man geospärrade hastigheter. Inte till exakt hastighet kanske, men säg att de har kvar 180km/h på motorväg, men är man utanför det där det bara finns 70-väg (som i området för dödsolyckan) kan det gärna få sänkas till 110km/h eller ännu lägre.
Det är ingen mänsklig rättighet att få köra ap-snabbt på allmän väg.

I ett fall med geo-spärr kan de som vill då också kanske få upplåst helt om man kör motorväg i Tyskland, om man har rätt däck/bromssystem etc för den topphastighet man då "vill" ha.
#1383842
Ja, det är en åsikt som upprör de flesta. Men lyckligtvis kommer säkert kina eller liknande kontrollsamhälle med diktaturstyre lösa det, så då får du packa ner hammaren och skäran och flytta

Skämt åsido är jag verkligen av åsikten att vi inte kan kontrollera allt. Vi kan heller inte bygga bort alla farliga vägar, farliga platser eller farliga tekniker, i möjligaste mån knappt våra farliga medborgare.

Att övervaka skiten ur befolkningen tillhör en annan typ av värld än den jag avser leva i iaf.
#1383913
Det finns racerbanor där man mot en viss avgift kan köra fort.
#1384366
Att skaffa en premiumbil som har ett stopp vid 180 km/h är ett totalt stendött prospekt för min del. Sorry Volvo men det finns annat här i världen alternativt den gamla härliga volvo jag redan har... oj hur tänkte man här? Eller min sköna bmw anno -97 som kommer till sin rätt någonstans 190+ på lämplig väg.
#1388115
Intressant läsning för alla som känner sig övervakade och begränsade
https://www.euronews.com/2019/03/27/ini ... rs-by-2022

"New cars sold in the European Union will, by 2022, need to be fitted with technology to prevent drivers from exceeding speed limits, according to provisional regulation agreed by the EU on Tuesday.

The new rule is part of a series of additional safety measures agreed by the European Parliament, "

Dock ska det vara möjligt att "passera" gränserna trotts varningar och signaler från bilen...

Speed limiters or Intelligent Speed Assistance (ISA) uses data from GPS and digital maps to determine the car positions and the speed limit in the area. If the vehicle is above the limit, the car sounds a warning and automatically reduces its power to slow down.

The system can be overridden by the driver depressing the accelerator down hard to signal that the limiter should be temporarily disabled.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...