Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1304648

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 13 mar 2019, 09:49 Att man samtidigt då kan komma ner i kostnader är ju inte heller fel. Få säkerhetsåtgärder är också besparingar hos tillverkaren.
Så nya Volvo kommer ha Nordkoreanska Kim-il Sung däck i hastighetsklass S och kinesiska lågprisbromsar efter 2020.

Hmmm det får vi väl se om det händer...

Det skulle nog funka perfa för Dacia och Kia, men om Volvo vill spela i premiumsegmentet och får premiumbetalt är det nog en större utmaning att sälja in till köparna.
Kan upplysa dig om att det finns olika hastighetsindex även för premiumdäck.

Visste du inte det???
#1304659
joel80 skrev: ons 13 mar 2019, 13:27
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 13 mar 2019, 09:49 Att man samtidigt då kan komma ner i kostnader är ju inte heller fel. Få säkerhetsåtgärder är också besparingar hos tillverkaren.
Så nya Volvo kommer ha Nordkoreanska Kim-il Sung däck i hastighetsklass S och kinesiska lågprisbromsar efter 2020.

Hmmm det får vi väl se om det händer...

Det skulle nog funka perfa för Dacia och Kia, men om Volvo vill spela i premiumsegmentet och får premiumbetalt är det nog en större utmaning att sälja in till köparna.
Kan upplysa dig om att det finns olika hastighetsindex även för premiumdäck.

Visste du inte det???
Självklart har jag stenkoll på däck och deras klassningar eftersom jag har bilar och motorcyklar som man kan komma upp i 300 km/h med.

Man var hittar du ett billigt premiumdäck tex i 19 tums dimension till en V90 som skulle ha S-klassning förutom om du går på dubbdäck eller nordiska friktionsdäck ?

Jag har då aldrig sett ett sådant, och det var Volvo som skulle spara pengar med att använda max 180 km/h däck.
#1304663
Så för att du inte hittar det idag avfärdar du allt och tror dom kommer sätta på billiga kina-däck?
Om efterfrågan finns kommer man väl kunna få tag på det också? Det finns om man går ner nån storlek i fälgstorlek, och det är väl inte speciellt konstigt om det kommer till kommande Volvos om dom hastighetsbegränsas till 180km/h?


Själva grejen att man minskar topphastigheten kommer vara positivt för trafiksäkerheten.
Att det skulle lösa majoriteten av olyckorna tror jag ingen sagt eller tror, men det blir ju inte sämre och kan säkert rädda några liv per år.

Att andra åtgärder skulle kunna ha större betydelse tror jag också, men i en avvägning av hur de flesta väljer bil och vill att den ska fungera tror jag att hastighetsbegränsningen är möjligt att göra idag utan stort tapp medans andra åtgärder kanske skulle få större negativ påverkan.
#1304664
ICEnow skrev: ons 13 mar 2019, 13:06 i
Enligt all statistik jag läst så har accelerationssnabba bilar med mycket motoreffekt väldigt mycket högre olycksfrekvens. Man kan med bra acc komma upp i hastigheter som dödar på 2 sekunder.

Det är ju nästan så att antalet olyckor som händer är proportionellt mot hur snabbt bilen kan accelerera om man kikar i statistiken.

En del människor tror ju att en accelerationssnabb bil skulle vara säkrare för man kan acca djävulen i alla omkörningar. Men statistiken talar sitt tydliga språk, att resultat blir det motsatta och det smäller mer ju mer kraft man har i sitt fordon.
[/quote]

Jo så är det. För många missbrukar sina accelerationssnabba bilar och blinkar och har sig, istället för att använda accet mest till att köra om snabbt. Kallas aggressiv körning. Exklusiva SUVar brukar vara de mest flitiga med aggressiv körning följt av BMW och stora Audi och en del äldre bilar med Wonderbaum
[/quote]

Ja om nu Volvo ska gå i bräschen för detta så borde man ju både låsa toppfarten till 180 och motoreffekten till tex 100 hk, eftersom motorstarka fordon är väldigt överrepresenterade i olyckor.

Med mer motorstyrka görs aggressivare omkörning som man aldrig skulle drömma att försöka sig på med en motorsvagare bil och så ökar olyckorna.
#1304667
joel80 skrev: ons 13 mar 2019, 13:49 Så för att du inte hittar det idag avfärdar du allt och tror dom kommer sätta på billiga kina-däck?
Om efterfrågan finns kommer man väl kunna få tag på det också? Det finns om man går ner nån storlek i fälgstorlek, och det är väl inte speciellt konstigt om det kommer till kommande Volvos om dom hastighetsbegränsas till 180km/h?
Ja, vi får väl se., om Volvo är en stor nog kund kan väl Continental och Michelin ta fram något lågprisdäck som klarar max 180 km/h.

Men ska jag köpa en sådan bil så vill i alla fall inte jag betala premiumpris, då ska det kosta därefter.
#1304678
VolvoB20 skrev:Ja, vi får väl se., om Volvo är en stor nog kund kan väl Continental och Michelin ta fram något lågprisdäck som klarar max 180 km/h.

Men ska jag köpa en sådan bil så vill i alla fall inte jag betala premiumpris, då ska det kosta därefter.
Exakt. Billiga bilar med enklare utrustning finns redan att köpa. Om nu Volvo vill in i det segmentet får man nog vara beredd på att sälja sin produkter till markant lägre pris än idag.
#1304679
Men snälla. Ser ni inte att det här har sitt ursprung i att elbilarna man tänkt sälja har en toppfart på max 180 och man vill likställa för att inte ge fossilbilen en fördel. När detta passerat ett varv genom PR-avdelningen blir det så här.
Olyckor i 250 eller 180 är ju knappast ett problem.
#1304680
VolvoB20 skrev:Självklart har jag stenkoll på däck och deras klassningar eftersom jag har bilar och motorcyklar som man kan komma upp i 300 km/h med.
Nu blir jag lite nyfiken på vad du kör för hoj (även om det är OT).
#1304681
Fjonsson skrev:Men snälla. Ser ni inte att det här har sitt ursprung i att elbilarna man tänkt sälja har en toppfart på max 180 och man vill likställa för att inte ge fossilbilen en fördel.
Jag har i alla fall förstått det. Hade det uteslutande handlat om säkerhet finns det många andra åtgärder som skulle vara mycket mer effektiva. I verkligheten.
#1304685
Camel skrev: ons 13 mar 2019, 14:18
VolvoB20 skrev:Självklart har jag stenkoll på däck och deras klassningar eftersom jag har bilar och motorcyklar som man kan komma upp i 300 km/h med.
Nu blir jag lite nyfiken på vad du kör för hoj (även om det är OT).
En italienare på drygt litern ... :P , men i ärlighetens namn ska jag säga att det är det första fordon som jag ägt som jag inte kan utnyttja fullt ut, den är mycket snabbare än vad jag vågar vara, både i toppfart, acc och i kurvorna... man måste ju vara mager, vältränad och stark och klamra sig fast som spindel om man inte ska blåsa av i de farterna....
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 31

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]