Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1303777
Ska bli spännande att se polisbilarna MY20....


Man blir bara mer och mer nöjd med V70 2.5FTn...
Borttagen hastighetsspärr från fabrik och reggad som miljöbil. 😊
#1303785
Det förstår nog du ochså att polisens bilar inte blir spärrade, de är de inte idag heller. Och som jag sa så är en hastighetsspärr det enklaste att ta bort på en modern bil och Volvos uttalande är nog mer en PR grej som jag misstänkte
#1303798
Risken för att nån snor ens nya Volvo för att använda som flyktbil minskar. ;)
#1304536
Volvo Cars VD Håkan Samuelsson beslutar om max 180 km/h.
"Vi behöver stödja bättre beteende och hjälpa människor att inse och förstå att körning i höga hastigheter är farligt" , säger Jan Ivarsson, säkerhetsexpert hos Volvo Cars.

Tack tack tack och bock till dessa modiga män! Det var tusan det bästa jag har läst på länge. Hur sjutton vågade de? Var tvungen att läsa flera gånger innan det satte sig.
Äntligen får vi en början på slutet av tokiga hastigheter på våra vägar. Tyskland lär väl ha max 130 km/h på Autobahn om en snar framtid.

"Folk" fattar faktiskt inte vilka våldsamma krafter de kan utsätta både sig själva och andra för i höga hastigheter. Kör man i 100 km/h och krockar utsätts man för rätt stora krafter, men kanske klarar man sig. Men i 200 km/h blir krockkrafterna 4 gånger högre. De stiger exponentiellt. Hur många är medvetna om det? Få överlever en krock i 200 km/h. Bilarna är inte ens krocktestade i de hastigheterna. Varför inte? ja sug på den! Kul om någon kunde gissa det. Jag kan svara på det senare.

En idiot, ja han var en idiot faktiskt för han körde slarvigt och låg för nära mig nyligen och körde in i mig bakifrån och jag bromsade inte eller så. Utan idioten körde bara rakt in i mig och jag har fortfarande ont.
#1304541
ICEnow skrev: ons 13 mar 2019, 02:31 En idiot, ja han var en idiot faktiskt för han körde slarvigt och låg för nära mig nyligen och körde in i mig bakifrån och jag bromsade inte eller så. Utan idioten körde bara rakt in i mig och jag har fortfarande ont.
Hade det blivit någon skillnad om idiotens bil varit spärrad vid 180?
#1304566
Fjonsson skrev: ons 13 mar 2019, 06:15
ICEnow skrev: ons 13 mar 2019, 02:31 En idiot, ja han var en idiot faktiskt för han körde slarvigt och låg för nära mig nyligen och körde in i mig bakifrån och jag bromsade inte eller så. Utan idioten körde bara rakt in i mig och jag har fortfarande ont.
Hade det blivit någon skillnad om idiotens bil varit spärrad vid 180?
Japp han låg i 250 km/h bakom, det var därför det small. Hade han bara hållit 180 hade inget hänt.

Men något Volvo Cars VD Håkan Samuelsson passande nog glömde säga var att motorstarka bilar är grymt överrepresenterade i olycksstatistiken.

Så ska man gå hela vägen bör man ju också strypa ned effekten tex till 70 hk så minskar riskerna ytterligare.
#1304578
ICEnow skrev:"Folk" fattar faktiskt inte vilka våldsamma krafter de kan utsätta både sig själva och andra för i höga hastigheter.
Alldeles riktigt. Det gäller alla transportslag, såväl som vägtrafik, tåg i 300-400 km/h, flyg i +900 km/h, mm. Hastigheten måste alltid stämma med systemgränserna. Då återstår bara frågan: är det hastigheterna eller andra omständigheter som t.ex. förarnas beteende i övrigt, som är huvudproblemet? Omkommer majoriteten i vägtrafikolyckor där minst ett av fordonen kört fortare än 180 km/h? Varför har tidigare minskningen av antalet dödade i svensk vägtrafik avstannat helt sedan flertalet år tillbaka, och nu t.o.m. ökat i förhållande till transportarbetet? Beror det på att många fordon plötsligt har börjat framförs i 180 km/h på våra vägar? Om vi inför höghastighetståg i Sverige, kommer många fler tågpassagerare då att omkomma?

Att fixa de riktiga problemen med att spärra toppfarten i fordonen till 180 km/h låter sig inte göras. I t.ex. Japan har man haft en begränsning av toppfarten till 180 km/h på bilarna på den inhemska marknaden under många år. I Japan omkommer ca dubbelt så många i trafiken i förhållande till transportarbetet som i Sverige. Trots låga fartgränser och toppfartsspärrar. Det är helt enkelt så att helt andra faktorer avgör trafiksäkerheten än just vilken toppfart bilarna har.

Volvo med sitt utspel riskerar bara medverka till att debatten ytterligare kommer längre i från viktiga trafiksäkerhetsfrågor. Om Volvo menade allvar med sitt säkerhetstänk, och samtidigt vill införa tvångsstyrning i hur förare använder deras produkter, så förslår jag som sagt alkolås, störapparat som hindrar mottagning av mobilnätet inne bilen när motorn går, körtidsbegränsningar, forcering av efterlevnad av stopplikt, rött ljus, hastighetsgränser utanför skolor, behörighetskontroll av förare genom att bilen kräver giltigt körkort, etc.
#1304580
Fjonsson skrev: ons 13 mar 2019, 06:15
ICEnow skrev: ons 13 mar 2019, 02:31 En idiot, ja han var en idiot faktiskt för han körde slarvigt och låg för nära mig nyligen och körde in i mig bakifrån och jag bromsade inte eller så. Utan idioten körde bara rakt in i mig och jag har fortfarande ont.
Hade det blivit någon skillnad om idiotens bil varit spärrad vid 180?
Skillnaden blir ett steg på vägen för mer säkerhet på vägarna. Aggressiv körning ser jag nästan varje dag.
I USA på 70- talet några få år var det lag på att hastighetsmätarna inte fick visa mer än 140 km/h eller 85 Miles. För att spara bränsle var anledningen. Heltokigt! Det togs sedan bort för det gjorde ingen effekt. Men för att få ned hastigheterna är det nog en bra idé.

I måndags var det köer på E6 och elektroniska skyltar visade max 60 km/h. jag låg i 60-65 och alla körde om mig. En tung lastbil låg några meter bakom mig och pressade. Sedan körde föraren om vid bästa tillfälle och blåste på i 90 ungefär.
Igår låg jag i 100-105 på E6, max 100 var det.
Jag låg i vänsterfilen i en lång kö och hade hyfsat avstånd till bilen framför. Hela kön körde snabbare än de i högerfilen. En Volvo SUV låg några meter bakom och pressade. Sedan körde Volvon om på höger sida och kastade sig in framför mig och blinkade inte ens. Varför gör man så????? Begriper inte det. Hög på kokain? eller vad?
Senast redigerad av 3 ICEnow, redigerad totalt 0 gång.
#1304581
Bara för att det finns många andra faktorer utesluter det inte att höga hastigheter kan döda.
Det är väldigt förenklat att säga att bara för att det dör fler i trafiken i Japan hjälper inte en toppspärr.

Med samma förenkling kan vi ju säga att i Polen dör fler i trafiken för att dom får köra 140km/h på motorvägen. (Vilket alltså inte alls är hela sanningen till varför trafiken i Polen är så farlig..)

En minskning av topphastighet till 180km/h kan säkert minska ett och annat dödsfall, men löser långt ifrån allt såklart.
#1304582
VolvoB20 skrev:Men något Volvo Cars VD Håkan Samuelsson passande nog glömde säga var att motorstarka bilar är grymt överrepresenterade i olycksstatistiken.
Så länge som en bilmodell inte har markant dåliga tekniska egenskaper, så beror eventuell statistisk överrepresentation starkt på föraren eller på de omständigheter som råder där biltypen används. En viss biltyp tilltalar en viss kategori förare. Människors beteende och risktagande är olika och det kan vara så att en viss biltyp råkar tilltala riskbenägna förare. Detta visar tydligt att beteendet är långt viktigare än t.ex. vilken toppfart en viss bilmodell har. Man kan jämföra med t.ex. MC och supersporthojar som har säkra vägegenskaper och mycket bra bromsar. Men det hjälper inte då de tilltalar särskilt riskbenägna förare. Fordonet är inte huvudproblemet, det är föraren och omständigheterna i övrigt som är problemet.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 31
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]