ICEnow skrev:"Folk" fattar faktiskt inte vilka våldsamma krafter de kan utsätta både sig själva och andra för i höga hastigheter.
Alldeles riktigt. Det gäller alla transportslag, såväl som vägtrafik, tåg i 300-400 km/h, flyg i +900 km/h, mm. Hastigheten måste alltid stämma med systemgränserna. Då återstår bara frågan: är det hastigheterna eller andra omständigheter som t.ex. förarnas beteende i övrigt, som är huvudproblemet? Omkommer majoriteten i vägtrafikolyckor där minst ett av fordonen kört fortare än 180 km/h? Varför har tidigare minskningen av antalet dödade i svensk vägtrafik avstannat helt sedan flertalet år tillbaka, och nu t.o.m. ökat i förhållande till transportarbetet? Beror det på att många fordon plötsligt har börjat framförs i 180 km/h på våra vägar? Om vi inför höghastighetståg i Sverige, kommer många fler tågpassagerare då att omkomma?
Att fixa de riktiga problemen med att spärra toppfarten i fordonen till 180 km/h låter sig inte göras. I t.ex. Japan har man haft en begränsning av toppfarten till 180 km/h på bilarna på den inhemska marknaden under många år. I Japan omkommer ca dubbelt så många i trafiken i förhållande till transportarbetet som i Sverige. Trots låga fartgränser och toppfartsspärrar. Det är helt enkelt så att helt andra faktorer avgör trafiksäkerheten än just vilken toppfart bilarna har.
Volvo med sitt utspel riskerar bara medverka till att debatten ytterligare kommer längre i från viktiga trafiksäkerhetsfrågor. Om Volvo menade allvar med sitt säkerhetstänk, och samtidigt vill införa tvångsstyrning i hur förare använder deras produkter, så förslår jag som sagt alkolås, störapparat som hindrar mottagning av mobilnätet inne bilen när motorn går, körtidsbegränsningar, forcering av efterlevnad av stopplikt, rött ljus, hastighetsgränser utanför skolor, behörighetskontroll av förare genom att bilen kräver giltigt körkort, etc.