Sida 1 av 2

Multi och kamremsras.

Postat: lör 16 feb 2019, 18:10
av LottaGroning
Någon som har koll på när multiremmen började hitta in till kamremmen?
Vid vilken årsmodell och motorvariant började detta uppträda ?

Re: Multi och kamremsras.

Postat: sön 17 feb 2019, 01:01
av Rådlös
Inga raka svar på dina frågor, men en multirem skall bytas innan den "fyller" 10 år! Vissa har även en vägsträcka som bytesintervall men det kan variera på modeller. Men max 10 år i alla fall.

Re: Multi och kamremsras.

Postat: sön 17 feb 2019, 06:44
av Lucif3r
Om multiremmen går av kan den, i vissa sällsynta fall, slå sönder kamremskåpan, trassla in sig i kamremmen, och slita med sig den på köpet. Detta kan hända på alla volvomotorer som jag känner till, förutom dom med kamkedja och ev. några dieslar(dålig koll på dieslar).
Men som sagt, det är ytterst ovanligt att det händer. Har man ingen kåpa över kamremmen av någon anledning så ökar givetvis risken, men fortfarande väldigt sällsynt.

Re: Multi och kamremsras.

Postat: sön 17 feb 2019, 12:10
av Rådlös
Det har skrivits trådar här på forumet om ett extra skydd vid multiremshaveri som någon händig man i England konstruerade för ett antal år sedan. Men om jag minns rätt så var det förmodligen och fungerade (?) enbart på dieselmotorer. Och då inte alla modeller eftersom dom är så olika.
Om du behöver ett sådant skydd och lyckas hitta trådarna om det här på forumet, så kanske du skall skynda dig innan Brexit inträffar.

Re: Multi och kamremsras.

Postat: sön 17 feb 2019, 13:39
av 800serien
Lucif3r skrev: sön 17 feb 2019, 06:44 Om multiremmen går av kan den, i vissa sällsynta fall, slå sönder kamremskåpan, trassla in sig i kamremmen, och slita med sig den på köpet. Detta kan hända på alla volvomotorer som jag känner till, förutom dom med kamkedja och ev. några dieslar(dålig koll på dieslar).
Men som sagt, det är ytterst ovanligt att det händer. Har man ingen kåpa över kamremmen av någon anledning så ökar givetvis risken, men fortfarande väldigt sällsynt.
Har detta ens hänt nån gång på en 850 eller P80-chassit överhuvudtaget, att multiremmen går av och tar med sig kamremmen? Aldrig hört iaf.

Lotta: Det har förekommit från 2001 och framåt enligt denna artikel:
https://www.gp.se/ekonomi/motorm%C3%A4n ... 1.13235005

Re: Multi och kamremsras.

Postat: sön 17 feb 2019, 17:05
av VolvoB20
Rådlös skrev: sön 17 feb 2019, 12:10 Det har skrivits trådar här på forumet om ett extra skydd vid multiremshaveri som någon händig man i England konstruerade för ett antal år sedan. Men om jag minns rätt så var det förmodligen och fungerade (?) enbart på dieselmotorer. Och då inte alla modeller eftersom dom är så olika.
Om du behöver ett sådant skydd och lyckas hitta trådarna om det här på forumet, så kanske du skall skynda dig innan Brexit inträffar.
Han har slutat tillverka dem.

Re: Multi och kamremsras.

Postat: sön 17 feb 2019, 22:26
av Rådlös
Fanns det inte någon tråd med ritning också?
Jag har kamkedja i min motor så jag har inte tagit till mig "larmet" men läst om det.

Re: Multi och kamremsras.

Postat: mån 18 feb 2019, 17:05
av LottaGroning
Tack för alla svar så långt. Speciellt inlägget med artikelhänvisning.
Stämmer det också att risken minskade från årsm -10 pga bättre AC-kompressor ?

Re: Multi och kamremsras.

Postat: tis 19 feb 2019, 18:42
av NilsO
Du kanske sett den, här är annars en tidigare tråd med en del information: viewtopic.php?t=130464

Re: Multi och kamremsras.

Postat: ons 20 feb 2019, 16:52
av LottaGroning
NilsO skrev: tis 19 feb 2019, 18:42 Du kanske sett den, här är annars en tidigare tråd med en del information: viewtopic.php?t=130464
Tack för tipset, den tråden hade jag missat helt.