Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1299568
Hej, är det någon som kan utläsa tillverkningsår på mitt batteri..?
20190215_154901.jpg
20190215_154901.jpg (819.03 KiB) Visad 4774 gånger
2019-02-16 11.02.18-1.jpg
2019-02-16 11.02.18-1.jpg (298.97 KiB) Visad 4774 gånger
2019-02-16 11.03.24-1.jpg
2019-02-16 11.03.24-1.jpg (257.82 KiB) Visad 4774 gånger
av Rådlös
#1299572
Det skall vara 4 siffror. Dom två första är veckonummer och dom två andra är året. Alltså dom två sista siffrorna i årtalet. Ett batteri tillverkat i dag skulle märkas: 07 19. Som då betyder vecka 07, 2019.
Det finns några andra märksystem också, men är kanske lite ovanligare?
av PortEllen
#1569400
Pokar denna tråd. Har precis lyft ut batteriet ur min V70 2006 där batteriet dött medans den stått i garaget ett tag. Har läst det där med datum på minuspolen men inte hittat nåt på andra batterier. Men i denna bil sitter ett Volvo orginal med stansade siffror på minuspolen. 40 05 står det :-o
Vecka 40 2005 är i början av oktober och bilen är tillverkad i oktober 2005. Är alltså detta batteriet över 18 år gammal? Tillåt mig tvivla. Men hur ska jag tolka informationen tro :-)
Bilagor
20240204_185020.jpg
Minuspolen
20240204_185020.jpg (1.38 MiB) Visad 1091 gånger
20240204_184951.jpg
Volvo orginal
20240204_184951.jpg (2.45 MiB) Visad 1091 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
#1569403
bara det att det är stämplat tyder på att det är 10- 15år, jag har inte sett ett stämplat batteri på snart 2 decennier i n¨ågra av våra fordon på företaget, och jag byter en 50-60 batterier årligen
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1569587
Bytte i vår V70 -10 förra hösten och det var stämplat typ 1609 (minns bara att det var från 2009, året då bilen hämtades ut). Byttes i förebyggande syfte just för att det var till åren. Imponerande hållbarhet tycker jag.
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1569619
batterierna höll betydligt längre i de älldre kärrorna, mindre förbrukare och framförallt nöter dieselvärmaren en hel del på batteriern, min dåvarande 850 94a, höll orgbatt 13år,. rekordet är 18mån i min nuvarande XC60 2016, det första batteriet tappade 40% kapacitet på 18mån, då bytte jag, bytte det andra för någon månad sedan, då hade det tappat ca 40%. Men 6år får man vara nöjd med, sedan finns det ju de som laddar sina baterier en gång i veckan för de är tokslut och fortsätter så i flera år och tycker att de har ett batt som håller i decennier, de förstår inte att batteriet är sopslut.

På jobbet byter vi i alla fordon när kapaciteten har sjunkit 20% för att säkerställa att fordonen fungerar fullt ut i kall väderlek.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569990
På -60 och -70 talet var det inte ovanligt med 20 år. På lastbilar och bussar byttes det alla celler i batterierna efter 10 - 12 år som förebyggande service. Min första bil (Opel Rekord -59) kokade batteriet (6V 78AH) sönder 1976 när jag höjde laddnings strömmen på generatorn så det skulle räcka till mina 4 st Marchall Fantastic med 6V 60W glödlampor. På dessa laddningsrelä var det samma spole för både V och A så det blev 8V på batteriet för A skulle räcka till. Det var original batteriet och det hade nog suttit bilens tid annars. Den skrotades 1978 p.g.a för stora rostskador. Då hade jag ändå svetsat i den till varje besiktning dom 6 år jag hade den.
På våran Subaru XV -21 byttes huvud batteriet i mitten på januari -24 (på garantin). Start/stopp batteriet har fortfarande bra värden.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Okalettos
#1569991
Vi har haft ett Biltema AGM-batteri (ca 1400kr på den tiden) i vår V50D5 MY07 sen 2011 och bytte ut det i vintras (inte för att det var direkt 'dåligt' utan för att prestandan när det var väldigt kallt (västkusten -10 till - 20C) kändes lite väl klen i starten utan stödladdning ibland).. Datum hittade vi inte (märkligt att det inte finns lag på tydlig märkning), men vet att det hade ca 12,7V i vilospänning när det köptes (valde ut det som hade högst).
'Batteriet' har körts blandat, ofta väldigt korta sträckor, blandat med främst 3mil-sträckor ett par ggr/vecka. Stödladdning ett par gånger varje vinter senaste 3 åren, med ett par extra i vintras. Ingen bränslevärmare öht senaste 7 åren)..
12år är mer än godkänt, nuförtiden, speciellt med tanke på priset :party:
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]