Sida 1 av 1
Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: mån 04 feb 2019, 19:12
av MartinS
Att antisladd är bra för säkerheten är vi nog alla eniga om, men antispinn är ju verkligen ett hinder för att komma fram i snö och slask. Får man bara lite snurr på hjulen brukar den ju kunna tugga sig framåt men med funktionen påslagen dör ju nästan motorn för att den sänker gaspådraget så pass också står man still.
På min V70N och S40 jag hade för länge sedan tryckte man på en knapp för att slå av det, fort och smidigt och man kunde susa vidare utan att fastna. På XC60'n funkar det också med en knapp så länge man har "tummvredet" i rätt läge vintertid, något den kommer ihåg från start till start, smidigt.
Men på de lite nyare bilarna, så som min V40CC så finns det gömt långt in i Sensusmenyerna, inte en chans man hinner stänga av det om man inte tryckt sig in där redan är man startat bilen vilket ju är ohållbart varje gång. Detta i kombination med att det är den aggresivaste antispinnen jag varit med om, inte en chans till det minsta hjulspinn.
Jag vill väl inte säga något mer än att jag tycker det är väldigt dåligt att man gömmer en så pass central funktion i en bil som skall vara tillverkad "By Sweden". Alla snurrar ju inte runt på blöta gator på Hisingen, om det nu är det som är Sweden i Volvos ögon...
Re: Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: mån 04 feb 2019, 20:34
av Perra83
Håller med! Finns ju flera andra mindre viktiga knappar på knappraden som jag gärna hade bytt ut. Eller bara en knapp där vid ljusvredet som kan heta DSTC gärna fullt urkopplingsbar som på Audi.
Re: Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: tis 05 feb 2019, 00:02
av Micce1980
Lite sant. Tror dock att de flesta inte hade använt det ändå. Jag kanske en gång vart tredje år, men ja knappen för att stänga av backvarnare som exempel kunde ju fått ge plats annars om det vore svårt med plats annars :)
I höstas så fastnade två damer vid en skogsväg så att bilen vilade på hasplåten och de försökte gräva med någon snöborste. Frågade om de ville ha hjälp och nej då bilen sitter. Efter ca 3-4 min hittade jag vart i menyn på denna nya bilmodell man stänger av antispinn och sen vart bilen snabbt loss. Stängde av motorn så de skulle ha sin antispinn igång när de körde iväg, ville ej leta i menyn igen då den återgått till radioskärmen

Re: Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: tis 05 feb 2019, 11:04
av apersson850
På min bil trycker man MY CAR, OK, OK. De två knapparna sitter med några centimeters avstånd från varandra. Hela proceduren går på en sekund.
Så även om det inte finns någon dedikerad knapp för detta är det rätt enkelt att göra. Däremot finns en egen knapp för Hill Descent Control, som också kan vara bra i sådan sammanhang. Fast den finns bara på XC-modeller.
Re: Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: tis 05 feb 2019, 16:18
av SvenB
Dags att "leta" fram det i min V40, så jag slipper leta fram det i instruktionsboken (ja. jag har en sådan i handskfacket) när det behövs.

Re: Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: tis 05 feb 2019, 16:28
av Micce1980
SvenB skrev:Dags att "leta" fram det i min V40, så jag slipper leta fram det i instruktionsboken (ja. jag har en sådan i handskfacket) när det behövs. 
Nej nej. Man har den i reservhjulsbaljan, manualen har man i appen Volvo Manual numera

Re: Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: tis 05 feb 2019, 20:19
av MartinS
apersson850 skrev:På min bil trycker man MY CAR, OK, OK. De två knapparna sitter med några centimeters avstånd från varandra. Hela proceduren går på en sekund.
Så även om det inte finns någon dedikerad knapp för detta är det rätt enkelt att göra.
På min V40CC skall man trycka MY CAR, OK, OK, snurra två snäpp, tryck OK. Inte helt trivialt medan bilen håller på att sätter sig fast...
Re: Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: ons 06 feb 2019, 07:17
av Lucif3r
Varför inte ha den avstängd hela tiden då? Om du ändå stänger av den där den egentligen ska fylla sin funktion.
F.ö. håller jag med, att strypa gasen är nog bland det mest ineffektiva sätt att motverka slir som finns... Eller rättare sagt, att komma loss. Klart det inte slirar när motorn storknar ;D
Då föredrar jag hellre det äldre DTC-systemet som finns i bl.a. 850 och x70. Där bromsas det hjul som spinner istället för att gasen stryps. Inte ett superbra system det heller så klart, men det hjälper iaf lite om man som dom flesta har en öppen diff.
Det är inte mycket som slår en mekaniskt låsbar diff i framkomlighet dock.
Re: Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: ons 06 feb 2019, 07:22
av fjohan82
Det bästa sättet att komma loss måste ju vara två ben/fötter som fälls ner under bilen och hjälper till, lite som att någon puttar på den baktill....

För övrigt körde jag en Chevrolet Volt igår, knappen till antispinn sitter i taket fram vid lamporna. Inga menyer där inte, åtminstone inte för den funktionen...
Re: Varför så omständigt att stänga av antispinn?
Postat: ons 06 feb 2019, 07:37
av MartinS
Lucif3r skrev:Varför inte ha den avstängd hela tiden då? Om du ändå stänger av den där den egentligen ska fylla sin funktion.
Hade man kunnat stänga av antispinn permanent men behålla antisladd på så hade jag gärna gjort det. Antisladd är ju väldigt bra och troligen det mest säkerhetshöjande systemet sedan ABS bromsarna introducerades.
DTC-systemet finns ju på nyare bilar också, jag hade det i alla fall på min XC60. Det är ganska effektivt för att komma igång från stillastående med hjul i luften eller motsvarande, men inte alls lika effektivt för att "komma vidare" i slask och lössnö.