Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1326875
Nya bilar kanske snart är uppkopplade med den säkerheten att man kan använda det för debitering. Där är vi ju inte idag.
Sen tänker jag på äldre, analoga bilar som ju skulle behöva hårdvara.

Förstår inte varför ni är så låsta på kilometerskatt. Det är ju inte det bästa för någon part. Det premierar ju inte energisnåla bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1326888
Vem är låst på det? Det som diskuteras här är väl bara vilka idéer som beslutsfattare och utredare kommer med? Ingen här ligger väl bakom några av idéerna?

Att det finns vissa delar i de som är positiva betyder kanske inte att man är "låst" på dem?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1326893
Tycker det är många som låst säg på att vi har ett övervakningssamhälle att vänta där staten kontrollerar var vi kör och hur fort det får gå.
Allt sprunget ur att man funderar på hur man ska kunna beskatta bränslet till en elbil utan att det slår på samtliga samhällsfunktioner. Det betyder ju inte automatiskt att det skulle bli mindre förmånligt att köra elbil än att köra fossilbil. Drivmedelsskatten går ju att justera upp motsvarande.
När det gäller övervakning kan vi konstatera att vi i sverige inte har mätning mellan fartkameror t.ex. Detta på grund av att det bedömdes som orimligt oproportionerligt att registrera var medborgarna befinner sig och lagra den informationen utifall man skulle begå ett brott. Sverige har alltså en mycket liberal inställning jämfört med norge som inte ser problemet.
Ser inte vilket parti som skulle driva frågan.
Användarvisningsbild
av joel80
#1361137
Sista stycket är intressant och där bör man ju verkligen utreda de inhemska ekonomiska effekterna av dels lägre utsläpp, dels minskat behov av importerad energi.
Alltså för att sen sätta "rätt" kostnad för att tävla upp för de kostnader som ändå måste täckas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1361156
joel80 skrev: tis 28 jan 2020, 12:25 Sista stycket är intressant och där bör man ju verkligen utreda de inhemska ekonomiska effekterna av dels lägre utsläpp, dels minskat behov av importerad energi.
Alltså för att sen sätta "rätt" kostnad för att tävla upp för de kostnader som ändå måste täckas.
Kostnader för samhället har aldrig varit relevanta när man beskattar olika saker. Varför har vi tex bla världens högsta skatt på arbele/lön.

Är det för att att det är skadlig att arbeta och politikerna vill minimera arbetandet och maximera arbetslösheten?

Nej skatten sätts bara efter hur mycket vi är behövande/villiga att betala för något.

Vi har hög skatt på arbete/lön för man är ju tvingad att jobba. Vi har hög skatt på bilar, energi, mat osv för vi behöver förflytta oss, äta osv.

Varför har vi Oms/Moms tex är det för att vi vill minska omsättning och tillväxt i samhället? Nej, samma sak där, det är för att det är en säker inkomstkälla för staten.

Det kommer gälla transporter i framtdien också, eEhöver folkbilen för att komma till jobbet, skolan, affåren, släkt och vänner, ja då kan man fortsätta beskatt den hårt så man säkrar inkomsterna oavett vad den drivs med.
Användarvisningsbild
av joel80
#1361161
Håller inte med. Vi har (extra hög) skatt på fossila bränslen för att de är skadliga och skapar sekundära kostnader för samhället. Man försöker styra val av t.ex drivmedel och andra saker med skatter för att få folk att "välja rätt". Eller som på cigaretter, för att få folk att röka mindre/inte börja röka.

Skatt används alltså på fler sätt än bara för "inkomst" till staten.
På samma sätt används skattelättnader på vissa saker. T.ex skattefritt friskvårdsbidrag för att få bättre folkhälsa, skattefri uthyrning av bostad (upp till 50k) för att få rotation på bostadsmarknaden o.s.v.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1361165
Felet är att man beräknar bara samhällskostnaden för bilen, aldrig samhällsvinsten i andra vågskålen.

Hur mycket är det värt att folk kan förvärvsarbeta tex, en stor del av befolkningen hade fått jobba mindre eller inte alls om bilar inte fanns. Hur skulle ditt företag tex funka om du varken fick åka egen bil eller taxi utan var tvingad till tåg och buss?

Hur skulle sverige se ut om bilar var förbjudna, Hur mycket skulle avfolkas och vad skulel det kosat att tränga ihop alla i oråden där man kan förflytta sig med tåg och buss.

Skapar dagens bilar en samhällskostnad eller en samhällsvinst, Vad skulle hända om vi förbjöd alla bilar i morgon, skulle vi och samhället helt plöstsligt bli mycket rikare ?
Användarvisningsbild
av joel80
#1361166
Nu är det ju inte bilen man "förbjuder" eller hindrar främst med bränsleskatterna, utan bränslet. (Och framöver ev körsträcka beroende på plats)
Så ska man räkna är det genom att jämföra det ena bränslet med det andra. Inte det ena bränslet med ingen bil alls..

Jag tror absolut inte på förbud av bilar. Däremot kan man där man har svårigheter med trängsel och framkomlighet försöka styra folk till att inte ta bilen. (Att en halv miljon människor spenderar en timme sittande i köer varje dag är troligen inte så försvarbart samhällsekonomiskt... )

När det gäller mitt företag har vi alla gått över till el och har alltså redan idag helt skippat oljebaserade bränslen. Jag kör Ioniq Electric, kollegorna har var sin Kia E-niro och även vår transportbil (Nissan E-nv200) går på el. Rätt stora besparingar på soppa och skatter i företaget.
En gång har vi varit tvungna att hyra in en annan transportbil då vi skulle 400 mil samt behövde ha lite större än den vi har. Men i övrigt funkar det utan större uppoffringar. Ofta mindre krångligt då ingen behöver åka och tanka transportbilen utan den alltid har fullt när man behöver den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1361173
Visst att du kör elbil i ditt företag men du missar poängen.

Man kommer räkna att din elbil ger sammhällskostnader som måste täckas och därför måste den beskattas så man kan bygga och underhålla vägar o.s.v och på så vis motivera all skatt som kommer läggas på din bil.

Man aktar sig väldigt nog för att ta upp alla samhällsvinster din bil medför, att ni kan driva förtaget, alla inkomster det genererar till samhällt osv. Det talar man väldigt tyst om för de motiverar ju inte att man påför en massa skatt på din bil.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 21
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]