Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1297944
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 15:42
Lövet skrev:men hur ska man kolla att den alltid befinner sig i bilen? Polisen kommer ju inte ha möjlighet att manuellt övervaka detta med de resurser som realistiskt finns.
Det är ju det jag försöker säga. Det finns ingen anledning att krångla till det för befintliga bilar (bensin, diesel, biogas, etanol..) eftersom man enkelt kan ta ut skatt på drivmedlet. Det är mycket svårt att smita undan och man behöver inte en STASI-styrka enbart för att kontrollera att dosorna ligger på rätt ställe.
Se mitt svar ovan, Du kan automatisera det hela och t.o.m. lägga ut det på privata företag som man redan har börjat göra i Frankrike. Man räknar med att det är en branch som kan omsätta åtskilliga miljarder.
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 15:42 Enklast skulle väl vara att elbilarna får betala efter hur mycket energi som förbrukas.
Enklast är det inte, det är det allra svåraste faktiskt.
Lövet skrev: fre 08 feb 2019, 14:24 Det kommer förstås aldrig hända för en nationell skatt i Sverige. Kostnaden blir enorm. Det behöver i så fall vara ett EU-krav. Beskattning är väl nåt som EU dock inte får ägna sig åt?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1297948
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 15:46 Skulle gärna vilja vet när du tror ett sånt här system är up and running. Så vi vet när det är dags att diskutera det igen.
Inget behöver göras i realtid. Finns redan sådan system "up and running" man har ju redan system i polisbilar som identiferar alla fordon inom synlig avstånd och matchar dessa mot databas med misstänka fordon, på parametrar som ägare, betald skatt, besiktning osv.

Tekniskt är det väldigt enkelt att bygga ut dessa med lite nya funktioner. Det som tar tid är att få igen det i lagar och regler.

Vi har ju redan plockat bort kravet på att identifiera föraren vid vägtullarna så det är ju bara att bygga vidare på detta .

För att runda kraven på att det är ett brott med alla problem kan man ju göra som man gör med oskattad diesel.

Tullverket. . Om ett fordon påträffas med röd diesel i bränsletanken, eller om en medhavd reservdunk, debiterar Skatteverket en skatt på 10.000 SEK för personbilar, lätta lastbilar samt lätta bussar. [/i

Man kallar det en avgift så hamnar man i ett annat lagrum.

]
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297950
VolvoB20 skrev:Inget behöver göras i realtid. Finns redan sådan system "up and running" man har ju redan system i polisbilar som identiferar alla fordon inom synlig avstånd och matchar dessa mot databas med misstänka fordon, på parametrar som ägare, betald skatt, besiktning osv.
Du förstår väl skillnaden mot att matcha skyltar inom synhåll med var bilen egentligen borde befinna sig enligt din dosa?

Angående kontrollen så skulle det ju isåfall bötfällas om dosan inte haft uppkoppling mot nätet och fortfarande rullat. Som första land i världen skulle man lagstifta om att ha tillgång till uppkoppling.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på en spekulation från dig när allt det här sjösätts.
av Lövet
#1297965
Likheten med franska bötessystemet är inte riktigt hundraprocentig. Det är skillnad på att övervaka en bil vid ett enskilt tillfälle en annan sak att konstant övervaka bilar alltid med skyltigenkänning. Står det ingenting i själva utredningen hur man faktiskt tror sig kunna utföra själva km-beskattningen? Eller står där bara att det "behövs"?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1298029
Man bör ju också väga in att svenska myndigheter, till skillnad mot dom norska, inte vill använda sig av kameror som räknar ut genomsnittshastigheter med hänvisning till GPDR och att man inte vill registrera bilister som inte begått något brott. Att automatiskt samla in registreringsskyltar för att analyser var bilen egentligen borde ha befunnit sig vid samma tidpunkt faller nära.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1298047
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 16:04 Men jag är fortfarande lite nyfiken på en spekulation från dig när allt det här sjösätts.
Svaret är mycket enkelt, nämligen, aldrig...

Innan har jag varit lite orolig att vi skulle få ett system som har olika avgift på olika vägsträckor med hjälp av det nya satelitpositoneringssystemet i EU.

Men nu är jag lugn, ni har övertygat mig om att det aldrig kan hända, och det är ju skönt. Ni har övertygat mig om att:

1. Våra lagar kommer aldrig att tillåta att man positionerar ett fordon för att kunna ta ut kilometerskatt.

2. Ni har övertygat mig att det är tekniskt omöjligt att bygga ett system som rapporter in körningen som ett underlag för att ta ut kilometerskatt.

3. Ni har övertygat mig att i demokratins Sverige och EU kommer aldrig något sådant här att kunna tillåtas.

Så nu tar jag helg med ett helt nytt lugn.

Nästa vecka ska jag ta ett snack med kollegor som jobbar med att utvecklar system inom det här området och meddela dem att de kan lägga ned, för det kommer aldrig att hända.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1298048
1. Nej det krävs sannolikt ett par lagändringar för det.
2. Klart det är. Om man skulle behöva för att ta ut skatt av fossilbilar vilket man ju inte behöver.
3. Nu har vi ju två extremistpartier i riksdagen sprungna ur totalitära ideologier som ju mycket väl skulle kunna få för sig något åt det hållet men osannolikt att dom får den makten.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på när detta samhälle som du beskrivit sida upp och sida ner skulle inträffa.
av Lövet
#1298053
Fjonsson skrev:1. Nej det krävs sannolikt ett par lagändringar för det.
2. Klart det är. Om man skulle behöva för att ta ut skatt av fossilbilar vilket man ju inte behöver.
3. Nu har vi ju två extremistpartier i riksdagen sprungna ur totalitära ideologier som ju mycket väl skulle kunna få för sig något åt det hållet men osannolikt att dom får den makten.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på när detta samhälle som du beskrivit sida upp och sida ner skulle inträffa.
Du är inte gammal nog med andra ord för att ha varit med på den tiden när det var förbjudet att använda andra telefoner än de som såldes av Televerket? Monopol har funnits förr så att säga.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1298055
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 21:57 1. Nej det krävs sannolikt ett par lagändringar för det.
Finns ingen risk att svensk lag skulle ändras så att man kan positionera fordon för att ta ut kilometerskatt, det skulle vara mot grundlagen.
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 21:57 2. Klart det är. Om man skulle behöva för att ta ut skatt av fossilbilar vilket man ju inte behöver.
Nej det är tekniskt omöjligt att bygga ett system som håller reda på bilars position, det skulle bli så stora mängder data att inget system någonsin kan hantera data mängden.
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 21:57 3. Nu har vi ju två extremistpartier i riksdagen sprungna ur totalitära ideologier som ju mycket väl skulle kunna få för sig något åt det hållet men osannolikt att dom får den makten.
Precis, mittenpartierna och miljöpartiet kommer garantera att vi aldrig kommer tillåta positionering av fordon för att ta ut miljöavgifter via kilometerskatt på fordon.
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 21:57 Men jag är fortfarande lite nyfiken på när detta samhälle som du beskrivit sida upp och sida ner skulle inträffa.
Eftersom det är omöjligt så kommer det ju aldrig att hända.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1298158
Lövet skrev: fre 08 feb 2019, 17:05 Likheten med franska bötessystemet är inte riktigt hundraprocentig. Det är skillnad på att övervaka en bil vid ett enskilt tillfälle en annan sak att konstant övervaka bilar alltid med skyltigenkänning. Står det ingenting i själva utredningen hur man faktiskt tror sig kunna utföra själva km-beskattningen? Eller står där bara att det "behövs"?
Denna studien fokuserarar inte på den tekniska implementationen utan på vika effekter man vill uppnå och vad som har högst prioitet. Tex:

"Bortfallet av skatteintäkter från drivmedelsförsäljning var det starkaste motivet för ett införande." enligt panelen och

"det alternativ som hade högst andel ja-svar var att skatten skulle differentieras efter Geografi, med lägre avgift på landsbygden. Andra alternativ med hög andel ja svar var att differentiera skatten efter Tid på dygnet och Miljöklass."

Så vill man läsa om teknik och hur övervakning skulle kunna lösas så får man läsa andra rapporter och utredningar.

Lite kuriosa om positionering: TomTom/Sygic har över 400.000.000 användare varav över 200.000.000 använder smartphones som man följer i realtid för att kunna ge trafikinfo på minutnivå. I databasen har man lagrat uppåt 3.000.000.000.000, dvs 3 Triljarder körda kilometer på olika rutter av användarna för att med artificell inteligens kunna föreslå bästa vägval vid olika tidpunkter.

Och det är ju småpotatis om man tänker på att både Google och teloperatörerna följer hur 4 miljarder användare rör sig i realtid.

Då är det ju skönt att veta att det aldrig skulle kunna hända med bilarna i Sverige för att ta fram underlag för kilometerskatt. :-D
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 21
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]