Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1361229
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Håller inte med. Vi har (extra hög) skatt på fossila bränslen för att de är skadliga och skapar sekundära kostnader för samhället. Man försöker styra val av t.ex drivmedel och andra saker med skatter för att få folk att "välja rätt". Eller som på cigaretter, för att få folk att röka mindre/inte börja röka.
Äh. Om man verkligen ville bli av med den skadliga användadet av fossila bränslen skulle man ju kunna sätta skatten till 100kr/liter. Det skulle ta någon vecka innan biltransporterna avstannar helt. Naturligtvis sätter man skattenivåer efter vad vi kan tänkas betala.
Genom att man ökar i sakta takt får marknaden möjlighet att ställa om. Det är nog vettigare än att sätta 100kr/litern direkt!
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1361251
joel80 skrev: tis 28 jan 2020, 20:19
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Håller inte med. Vi har (extra hög) skatt på fossila bränslen för att de är skadliga och skapar sekundära kostnader för samhället. Man försöker styra val av t.ex drivmedel och andra saker med skatter för att få folk att "välja rätt". Eller som på cigaretter, för att få folk att röka mindre/inte börja röka.
Äh. Om man verkligen ville bli av med den skadliga användadet av fossila bränslen skulle man ju kunna sätta skatten till 100kr/liter. Det skulle ta någon vecka innan biltransporterna avstannar helt. Naturligtvis sätter man skattenivåer efter vad vi kan tänkas betala.
Genom att man ökar i sakta takt får marknaden möjlighet att ställa om. Det är nog vettigare än att sätta 100kr/litern direkt!
Man vill öka precis så lagom att intäkterna ökar. Inte minskar som blir fallet vid 100kr/liter.
Är det här kontroversiellt tycker du?
Användarvisningsbild
av joel80
#1361266

Fjonsson skrev:
joel80 skrev: tis 28 jan 2020, 20:19
Fjonsson skrev: Äh. Om man verkligen ville bli av med den skadliga användadet av fossila bränslen skulle man ju kunna sätta skatten till 100kr/liter. Det skulle ta någon vecka innan biltransporterna avstannar helt. Naturligtvis sätter man skattenivåer efter vad vi kan tänkas betala.
Genom att man ökar i sakta takt får marknaden möjlighet att ställa om. Det är nog vettigare än att sätta 100kr/litern direkt!
Man vill öka precis så lagom att intäkterna ökar. Inte minskar som blir fallet vid 100kr/liter.
Är det här kontroversiellt tycker du?
Nejdå, jag skulle gärna se en hög ökning snabbt för att få bort fossila bränslen snarast, men anledningen att det inte går handlar ju om att det inte finns tillräckligt med alternativ än samt att det vore politiskt självmord att höja så mycket.

Olika politiska partier har kanske olika tankar om varför man höjer. Vissa har klart uttalad miljöaspektet som anledning. Jag har kanske inte lika stort politikerförakt som många och tror inte på så många konspirationsteorier kring dold agenda etc.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1361317
joel80 skrev: tis 28 jan 2020, 20:18
Fjonsson skrev:När det gäller det här senaste förslaget är det orimligt ur ett integritetsperspektiv. En skatt måste gå att överklaga. Om jag säger att jag inte alls har kört den sträckan den aktuella dagen vid dom tiderna kommer staten bli tvungen att plocka fram bevis för att så har skett.
Staten kommer behöva föra ganska noggrann körjournal för oss allihop. Helt orimligt.
Tänk sen vilka möjligheter det kommer finnas att fuska. Dosan kvar i garaget. Polisen kommer ju inte ha en chans att övervaka det där. Om det ens är polisens uppgift. Stora rassior längs vägarna? Om man lindar in dosan i folie?
Skrivbordsprodukt.
Förstår inte heller riktigt hur man skulle lösa det där på ett vettigt sätt. Och ett sätt som då både inte är för integritetskränkande och samtidigt inte ska gå att fuska med.
Ni får nog läsa på lite..... jag har skrivit detta många gånger men ni verkar inte vara öppna och helt imuna mot att att ta in fakta.

Systemet är sedan många år i gång i Tyskland och har byggts av Siemens, alla bilar över 3.500 kg använder det, och det är närapå på vattentätt och extremt svårt att lura. Tyskland har ju dessutom extrema krav på personlig intigritet, man har ju inte ens streetview i google maps, men man har löst detta i alla fall. Vill man trycka på knappaen kan man säga att alla fordon även de under 3500 kg ska ha dosan. (Det är bara ett politiskt beslut)

1. Du har en dosa i bilen som positionerar och lagrar dina rutter via GPS/Gallileo
2- Dosan rapporterar in via mobilnätet när det är täckning till ett datacenter som anonymiserar och skickar ut räkning. (om du vill överklaga kan domstol hämta data ur centralen), man kan sätta flexibelt pris på olika vägar, områden, fordonstyper och tider, tex är det dyrare om du har släp kopplat.
3. Dosan har även en radio som handskakar med fasta, flyttbara och helt mobil enheter ute i trafiken, om du har dosan i alufolie, gjort den strömlös eller glömt den hemma får du ett rejält antal tusenlappar i böter per passage.
4. Övervakningsbilar ute i trafiken kan handskaka helt automatikst med en drös bilar samtidigt runt omkring sig och genera böter till alla som fnulat med dosan.

Polisen behöver inte lägga en sekund av sin arbetstid, och stora rasssior behövs inte, det är helt automatiserat.

Ingen ombyggnad av bilen behövs, du skulle t.o.m kunna plocka upp en dosa vid gränsen som turist vid färd genom Tyskland om man ville detta.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1361320
joel80 skrev: tis 28 jan 2020, 20:19
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Håller inte med. Vi har (extra hög) skatt på fossila bränslen för att de är skadliga och skapar sekundära kostnader för samhället. Man försöker styra val av t.ex drivmedel och andra saker med skatter för att få folk att "välja rätt". Eller som på cigaretter, för att få folk att röka mindre/inte börja röka.
Äh. Om man verkligen ville bli av med den skadliga användadet av fossila bränslen skulle man ju kunna sätta skatten till 100kr/liter. Det skulle ta någon vecka innan biltransporterna avstannar helt. Naturligtvis sätter man skattenivåer efter vad vi kan tänkas betala.
Genom att man ökar i sakta takt får marknaden möjlighet att ställa om. Det är nog vettigare än att sätta 100kr/litern direkt!
Om man verkligen vill ha en snabb omställning borde man ju erbjuda 100 % förnyelsebar CO2 neutralt biobränsle vid pumpen. Alla har inte råd att gå och köpa ny elbil direkt. Och belastnineg på miljön skulle ju bli monstruös om vi skulle byta bilparken över en natt.

Man kan inte bara skatta bort alla probem, Då hade det ju varit enkelt bli av med arbetslöshet och sjukdom, Sätt bara tokhög skatt på dessa så försvinner de. Man måste ge vanligt folk vettiga alternativ också, inte bara tokskatta.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1361325
Spännande teknik och ytterst obehagligt med en sådan minutiös övervakning.

Ponera att autonoma bilar floppar och vi kör fortfarande en och en om 30år, systemet skulle kunna göra det möjligt att stoppa fortkörare per omgående, ja kanske t.o.m reglera hastigheten direkt i bilen vid skolor, olyckor och vägarbeten.

I framtiden alltså.

Skumt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1361330
Jallemet skrev: ons 29 jan 2020, 09:09 Spännande teknik och ytterst obehagligt med en sådan minutiös övervakning.

Ponera att autonoma bilar floppar och vi kör fortfarande en och en om 30år, systemet skulle kunna göra det möjligt att stoppa fortkörare per omgående, ja kanske t.o.m reglera hastigheten direkt i bilen vid skolor, olyckor och vägarbeten.

I framtiden alltså.

Skumt.
Gå in i mobilen och kolla på din google history, där kan du redan se exakt var du varit, vilka affärer du varit i, var du jobbat, vilka resturanger du har besökt osv. Den infomationen är ju 100 ggr mer personlig än bilen position används ju redan kommerciellt och säljs.

Att då stoppa myndigheter från att samla in kördata och ta ut kilometerskatt med anonymisering av rutterna kommer vara svårt att argumentera mot.

"Remote shut-down" kräver ju mer eftersom det måste integreras i fordonet och inte kan lösa med en lös "puck" men det finns lagförslag på oliak sällen internationellt för att kunna stoppa biljakter, bilstölder, terrorhandlingar osv men det ligger längre bort av många anledningar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1361348
VolvoB20 skrev: Om man verkligen vill ha en snabb omställning borde man ju erbjuda 100 % förnyelsebar CO2 neutralt biobränsle vid pumpen. Alla har inte råd att gå och köpa ny elbil direkt. Och belastnineg på miljön skulle ju bli monstruös om vi skulle byta bilparken över en natt.

Man kan inte bara skatta bort alla probem, Då hade det ju varit enkelt bli av med arbetslöshet och sjukdom, Sätt bara tokhög skatt på dessa så försvinner de. Man måste ge vanligt folk vettiga alternativ också, inte bara tokskatta.
Och hur får du fram 100% förnyelsebart biobränsle vid pumpen från en dag till en annan? Det var det jag menar med att marknaden måste få tid till att anpassa sig på.

Elbilar kommer vara en del, men för alla som under en rätt lång tid kommer köra vidare med äldre bilar är biobränsle en rimlig lösning, i den mängd man kan göra det utan att det går ut över matproduktion eller skogsskövling etc. Att byta ut all fossil bränsle till biobränsle går inte som jag ser det. För stora mängder. Det måste också till en övergång till eldrift för att andelen fordon med förbränningsmotor ska minska.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1361397
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 28 jan 2020, 20:18
Fjonsson skrev:När det gäller det här senaste förslaget är det orimligt ur ett integritetsperspektiv. En skatt måste gå att överklaga. Om jag säger att jag inte alls har kört den sträckan den aktuella dagen vid dom tiderna kommer staten bli tvungen att plocka fram bevis för att så har skett.
Staten kommer behöva föra ganska noggrann körjournal för oss allihop. Helt orimligt.
Tänk sen vilka möjligheter det kommer finnas att fuska. Dosan kvar i garaget. Polisen kommer ju inte ha en chans att övervaka det där. Om det ens är polisens uppgift. Stora rassior längs vägarna? Om man lindar in dosan i folie?
Skrivbordsprodukt.
Förstår inte heller riktigt hur man skulle lösa det där på ett vettigt sätt. Och ett sätt som då både inte är för integritetskränkande och samtidigt inte ska gå att fuska med.
Ni får nog läsa på lite..... jag har skrivit detta många gånger men ni verkar inte vara öppna och helt imuna mot att att ta in fakta.

Systemet är sedan många år i gång i Tyskland och har byggts av Siemens, alla bilar över 3.500 kg använder det, och det är närapå på vattentätt och extremt svårt att lura. Tyskland har ju dessutom extrema krav på personlig intigritet, man har ju inte ens streetview i google maps, men man har löst detta i alla fall. Vill man trycka på knappaen kan man säga att alla fordon även de under 3500 kg ska ha dosan. (Det är bara ett politiskt beslut)

1. Du har en dosa i bilen som positionerar och lagrar dina rutter via GPS/Gallileo
2- Dosan rapporterar in via mobilnätet när det är täckning till ett datacenter som anonymiserar och skickar ut räkning. (om du vill överklaga kan domstol hämta data ur centralen), man kan sätta flexibelt pris på olika vägar, områden, fordonstyper och tider, tex är det dyrare om du har släp kopplat.
3. Dosan har även en radio som handskakar med fasta, flyttbara och helt mobil enheter ute i trafiken, om du har dosan i alufolie, gjort den strömlös eller glömt den hemma får du ett rejält antal tusenlappar i böter per passage.
4. Övervakningsbilar ute i trafiken kan handskaka helt automatikst med en drös bilar samtidigt runt omkring sig och genera böter till alla som fnulat med dosan.

Polisen behöver inte lägga en sekund av sin arbetstid, och stora rasssior behövs inte, det är helt automatiserat.

Ingen ombyggnad av bilen behövs, du skulle t.o.m kunna plocka upp en dosa vid gränsen som turist vid färd genom Tyskland om man ville detta.
Är du skyldig att se till att dosan har GPS-mottagning? Vad händer om den inte har det?
Användarvisningsbild
av Derank
#1361434
oavsett vad så lär det ju dröja ett antal år innan det blir verklighet, det är ju inte mycket som brukar gå snabbt i detta avlånga land, tippar på en sisådär 4-5år, minst
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]