Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1361817
joel80 skrev: fre 31 jan 2020, 11:36
VolvoB20 skrev:
Vi båda verka ju hålla med om att biobränslet inte räcker till för att både driva värmekraftverk och våra + 4 miljoner bilar med förbränningsmotor fram tills alla gått över till elbilar. Så vad ska vi göra. Vi måste välja.

Mitt val är att jag tycker vi ska använda biobränslet vi har att köra bilarna på och köra kärnkraften vidare för att inte behöva värma husen med biobränsle under omställningen så slipper vi skövla skog och mat mer än vi gör idag.

Vad du förslår fattar jag inte riktigt, kan du förklara.? Vill du att vi ska stänga ned kärnkraften, köra biobränslet i värmekraftverk och bilarna på fossilt bränsle fram till omställning, eller har jag missat vad du säger?

Vi kan ju inte ha biobränslet till att både köra bilarna på och att ersätta kärnkraften under omställningen av + 4 miljoner bilar, vi måste ju välja vad vi ska använda biobränslet till.

Jag har gjort mitt val och jag är nyfiken på vad ditt val är.
Vi behöver inte alls välja mellan att använda biobränslet för elproduktion till elbilar eller i förbränningsmotorer , vi har inget problem med elproduktion under de timmar där de flesta laddar sina elbilar.
Däremot kanske vi, om vi skulle säga att din frågeställning har någon verklighetsförankring, måste välja på om man ska kunna köra vidare med förbränningsmotorer eller öka effekten i elnätet på vissa platser i Sverige. Men det är ju bara om vi ser det som dig att biobränsle är det enda alternativet till ökad toppeffekt i elnätet. (för det var det du pratade om när du drog de mot varandra gissar jag eftersom det är problemen vi står inför närmaste tiden. Produktionskapaciten är däremot hög.

Har du greppat att oavsett vad så räcker inte biobränslet till för att driva speciellt stor del av fordonsflottan? Oavsett om den sen blir elektrifierad behövs andra energikällor. Fördelen med biobränsle i kraftverk är att man då kan använda det när det t.ex inte blåser. Den flexibiliteten får du inte om du använder det i bilar, så målet bör ju vara att få ner mängden förbränningsmotorer så att så stor del som möjligt kan gå i värmekraftverk.
Det där var ju inget svar på min fråga om vad vi ska göra med biobränslet idag. Jag håller med dig till 100% i att vi ska kunna använda det i värmekraftverk i framtiden när vi ställt om så vi får värme och kan ladda våra bilar, men vi har ju inte ställt om ännu till 100% elbilar, det rullar ju 4 miljoner icke elbilar där ute som går mest på fossilt bränsle.

Men hur ska vi göra idag, kan du svara på vad du tycker där? Just nu tycker jag det är bätte att köra upp biomassan i bilparken så mycket det går istället för att elda med det så vi minskar oljeimport och CO2 utsläpp. Vi kan värma oss med kärnkraften tills omställningen är klar, om det nu tar 5, 10, 20 eller 30 år innan det är 100% elbiualr på vägarna-

Men du verkar förespråka motsatsen eller ?
Användarvisningsbild
av joel80
#1361991
Just nu ser jag inte behov av att använda någon biomassa för att ladda elbilar. Finns inget större effektbehov som orsakas av ökad mängd elbilar. (Som till störst del laddas nattetid, och oftast kan ställas in att ladda vissa timmar)
Däremot finns det som jag förstått i vissa delar av landet andra akuta områden där man snabbt behöver lösa effektbehoven för att kunna expandera bostadsområden och etablera nya företag. Skulle jag få välja anser jag att man ska försöka lösa det med smarta elnät och batteribackuper i hus och områden som kan ta ner effekttoppar istället för att använda biomassa för kraftverk. Den gör sig bättre i förbränningsmotorer för att minska användandet av fossila bränslen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1363169
HenrikSodre skrev:Hur många elbilar finns det i den svenska bilflottan idag?
Drygt 100 000 laddbara varav ca 36 000 är rena elbilar.
https://www.elbilsstatistik.se/


Plus ett antal tusen då siffrorna är en månad gamla.

Tillväxt:
20200207_065046_copy_600x1111.jpg
av Lövet
#1363214
joel80 skrev:
HenrikSodre skrev:Hur många elbilar finns det i den svenska bilflottan idag?
Drygt 100 000 laddbara varav ca 36 000 är rena elbilar.
https://www.elbilsstatistik.se/
Jag kan se per 2020-01-31:
162.736 el/bensin
31.525 rena elbilar
5.138 el/diesel
41 vätgas


Detta är registrerade bilar oavsett status i trafik
Användarvisningsbild
av joel80
#1363227
Det verkar som att el/bensin även räknar icke laddbara i dina siffror? Kan det stämma?
För så många laddbara ska det inte finnas än tror jag. :)

Elbilsstatistik-sidan ska också dra bort exporterade fordon ur sin statistik.
av Lövet
#1363232
joel80 skrev:Det verkar som att el/bensin även räknar icke laddbara i dina siffror? Kan det stämma?
För så många laddbara ska det inte finnas än tror jag. :)

Elbilsstatistik-sidan ska också dra bort exporterade fordon ur sin statistik.
Det är möjligt att elbilssidan "tvättar" statistiken på nåt sätt modellspcifikt. Jag drog bara ut vad som är reggat som vad.
av Lövet
#1363233
Skärmavbild 2020-02-07 kl. 14.01.41.png
Skärmavbild 2020-02-07 kl. 14.01.41.png (67.35 KiB) Visad 357 gånger
Skärmavbild 2020-02-07 kl. 14.04.17.png
Skärmavbild 2020-02-07 kl. 14.04.17.png (64.22 KiB) Visad 356 gånger
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]