- fre 31 jan 2020, 15:07
#1361817
Men hur ska vi göra idag, kan du svara på vad du tycker där? Just nu tycker jag det är bätte att köra upp biomassan i bilparken så mycket det går istället för att elda med det så vi minskar oljeimport och CO2 utsläpp. Vi kan värma oss med kärnkraften tills omställningen är klar, om det nu tar 5, 10, 20 eller 30 år innan det är 100% elbiualr på vägarna-
Men du verkar förespråka motsatsen eller ?
joel80 skrev: ↑fre 31 jan 2020, 11:36Det där var ju inget svar på min fråga om vad vi ska göra med biobränslet idag. Jag håller med dig till 100% i att vi ska kunna använda det i värmekraftverk i framtiden när vi ställt om så vi får värme och kan ladda våra bilar, men vi har ju inte ställt om ännu till 100% elbilar, det rullar ju 4 miljoner icke elbilar där ute som går mest på fossilt bränsle.VolvoB20 skrev:Vi behöver inte alls välja mellan att använda biobränslet för elproduktion till elbilar eller i förbränningsmotorer , vi har inget problem med elproduktion under de timmar där de flesta laddar sina elbilar.
Vi båda verka ju hålla med om att biobränslet inte räcker till för att både driva värmekraftverk och våra + 4 miljoner bilar med förbränningsmotor fram tills alla gått över till elbilar. Så vad ska vi göra. Vi måste välja.
Mitt val är att jag tycker vi ska använda biobränslet vi har att köra bilarna på och köra kärnkraften vidare för att inte behöva värma husen med biobränsle under omställningen så slipper vi skövla skog och mat mer än vi gör idag.
Vad du förslår fattar jag inte riktigt, kan du förklara.? Vill du att vi ska stänga ned kärnkraften, köra biobränslet i värmekraftverk och bilarna på fossilt bränsle fram till omställning, eller har jag missat vad du säger?
Vi kan ju inte ha biobränslet till att både köra bilarna på och att ersätta kärnkraften under omställningen av + 4 miljoner bilar, vi måste ju välja vad vi ska använda biobränslet till.
Jag har gjort mitt val och jag är nyfiken på vad ditt val är.
Däremot kanske vi, om vi skulle säga att din frågeställning har någon verklighetsförankring, måste välja på om man ska kunna köra vidare med förbränningsmotorer eller öka effekten i elnätet på vissa platser i Sverige. Men det är ju bara om vi ser det som dig att biobränsle är det enda alternativet till ökad toppeffekt i elnätet. (för det var det du pratade om när du drog de mot varandra gissar jag eftersom det är problemen vi står inför närmaste tiden. Produktionskapaciten är däremot hög.
Har du greppat att oavsett vad så räcker inte biobränslet till för att driva speciellt stor del av fordonsflottan? Oavsett om den sen blir elektrifierad behövs andra energikällor. Fördelen med biobränsle i kraftverk är att man då kan använda det när det t.ex inte blåser. Den flexibiliteten får du inte om du använder det i bilar, så målet bör ju vara att få ner mängden förbränningsmotorer så att så stor del som möjligt kan gå i värmekraftverk.
Men hur ska vi göra idag, kan du svara på vad du tycker där? Just nu tycker jag det är bätte att köra upp biomassan i bilparken så mycket det går istället för att elda med det så vi minskar oljeimport och CO2 utsläpp. Vi kan värma oss med kärnkraften tills omställningen är klar, om det nu tar 5, 10, 20 eller 30 år innan det är 100% elbiualr på vägarna-
Men du verkar förespråka motsatsen eller ?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.