Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1296385
Derank skrev: tor 31 jan 2019, 20:12 seriöst, det är ju lönlost att spekulera 5-10år fram i tiden, det är ju NU du använder bilen, du kan vara död om 10år och då har vi passerat ännu ett val och nya.

Förtår inet hur ni bilägare orkar fundera så mycket på vad ni ska köra el inte, köp det som passar för stunden och nästa gång ni ska byta bil sonderar ni tärrengen.
Man kan ju lära sig mycket av studera vad som händer. Ska man åka billig gäller det att byta fordon/drivmedel ofta. Så fort det har börjat bli mainstream/ vanligt så flyttas skatten över dit oavsett om det är bensin/diesel/gas/etanol/el/vätgas. Det finns inget framtida elbilsparadis (eller något annat heller) för så fort tillräckligt många har bytt följer skattetrycket efter.

Problemet är ju att med frekventa bilbyten får man ju en grym värdeminskning istället.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1296386
2023 beräknar SCB att det ska passera 500000 el/hybrid bilar. Det betyder 500000 fordon som inte betalar drivmedelsskatt. Eller behöver betala, hybridbilar lär ju köras på skattat bränsle i alla fall ibland. Är det någon som tror att staten sitter stilla och tiger med detta skattebortfall :x . Om man räknar med att det är mest tjänstebilar som körs typ 3 -4 mil om året, så lär det bli miljardbelopp som staten inte får in.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1296389
VolvoB20 skrev:
Fjonsson skrev: tor 31 jan 2019, 20:12
VolvoB20 skrev: tor 31 jan 2019, 15:45 Bågar vill man komma bort från, en liten GPS puck i bilen är dit man vill komma. Då kan man styra kilometerskatten dynamiskt, tex "höjd skatt på Ölandsbron under midsommarhrlgen" utan att behöva bygga några bågar alls..

Snabbt och enkelt att införa, funkar i både gamla och nya bilar. Kör du utan puck i din bil får du ett häftigt bötesbelopp, ungefär som om man kör färgad diesel i tanken viket kan ge 25.000 kr i böter.
En gps-puck behöver ju mottagning.
Gallileo har global täckning sedan 2017. Dessutom gäller detta redan:

Alla bilar som säljs sedan förra året har redan en Gallileo Sattelipositionering enligt lag.

"Following the April 1 entry into force of the European eCall regulation, requiring all new car and light van types sold in the EU to be fitted with the emergency systems, Swedish automobile manufacturer Volvo Cars has taken the lead as the first car-maker to equip its vehicles with eCall."
Jovisst. Men det finns ju ingen lag på att du ska ha mottagning till din GPS hela tiden.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1296393
ICEnow skrev: fre 01 feb 2019, 11:13 Jag blir så trött. I Sverige lever många så olika och vissa måste köra mer än andra, beroende på var man bor, hur jobbsituationen ser ut, var någonstans i livet man är. Blir det kilometerskatt kommer bara urbaniseringen att öka mer.
Men vill man att landsbygden skall dö ut eller bebos av några miljönissar som odlar allt själv m.m. och då inte betalar någon skatt, så varför inte?
Om jag har uppfattat det rätt, så finns möjlighet att ta ut olika skattesatser på olika vägar. Det kan alltså kosta betydligt mycket mer mellan Arlanda-Stockholm än mellan Kiruna- Luleå per mil.
av mikebike
#1296396
Tompan60 skrev:Klart som korvspad att elbilar kommer att hårdbeskattas även dom... när dom blir nog många...
Ja, de sliter också vägar och orsakar olyckor.

Fast det är nog en liten del av dagens skatter som går till vägunderhåll...
av S80_140HK
#1296397
Sedär ja. Är någon ens förvånad? :-/ Pengarna ska in och tids nog så kommer det kosta lika mycket att köra elbil som en fossilbil i dagsläget. Kanske inte enbart i km-skatt, men även straffskatt för batterier och annat miljöfarligt. Staten kommer inte bjussa på en krona, det är ju därför både E85 och HVO mfl är lika dyra eller dyrare än bensin/diesel.

Nästa steg kommer garanterat bli att man stramar åt reglerna vad gäller veteranbilar. Typ max 500mil per år eller nått.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1296405
Fjonsson skrev: fre 01 feb 2019, 12:29 Jovisst. Men det finns ju ingen lag på att du ska ha mottagning till din GPS hela tiden.
Om det finns följade lag som säger att du inte får ha oskattad diesel i en reservdunk utan direkt får 10.000 i böter är det nog inga problem att lagstifta om att du inte får köra omkring men Gallileo-Pucken blockad i en aluminiumpåse :-D :-D :-D

Tullverket.se: "....Det inte tillåtet att ha eldningsolja i bränsletank på motorfordon eller i medförd reservdunk. Om ett fordon påträffas med röd diesel i bränsletanken, eller om en medhavd reservdunk, debiterar Skatteverket en skatt på 10.000 SEK för personbilar, lätta lastbilar samt lätta bussar.... "

Men visst. likväl som det finns de som chansar och fuskar med skattefri diesel så kommer säkert en del chansa med detta också. Här åkte en person fast och fick 24.000 i böter för fel diesel i tanken.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1296406
det här vet nog alla redan, som du säger, pengarna ska in och så har det alltid varit och kommer så alltid att vara.

Det finns massor av exempel genom tiderna när det gäller fordon och bränsletyp, vi kommer inet att åka våra elbilar gratis el biligare, så är det bara.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1296415
Det är lite smått obegripligt med en rullande 30-års gräns för skattebefrielse och alla dessa epa/A-traktorer som åker runt och stör. Miljön? Tjenare.

Veteranbilar är väl dom före 1950?

Pengarna ska in så vi väljer själva ingenting, allting justeras till statskassans storlek.

Skulle alla t.ex. åka buss kostade nog ett månadskort 6000:-.

Blir det enkom elbilar om 20-30 år får jag väl se till att ha en som jag trivs med.
Kanske vi har ett par autonoma här i byn som alla delar på.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]