Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1296535

SvenB skrev:
ICEnow skrev: fre 01 feb 2019, 11:13 Jag blir så trött. I Sverige lever många så olika och vissa måste köra mer än andra, beroende på var man bor, hur jobbsituationen ser ut, var någonstans i livet man är. Blir det kilometerskatt kommer bara urbaniseringen att öka mer.
Men vill man att landsbygden skall dö ut eller bebos av några miljönissar som odlar allt själv m.m. och då inte betalar någon skatt, så varför inte?
Om jag har uppfattat det rätt, så finns möjlighet att ta ut olika skattesatser på olika vägar. Det kan alltså kosta betydligt mycket mer mellan Arlanda-Stockholm än mellan Kiruna- Luleå per mil.
Så ser det ut av vad jag sett också.
Man sa så tidigt när man inledde arbetet med rapporten och det verkar ju som att tanken finns kvar om man läser på sr.se. Idag finns det däremot inget konkret förslag eller politiska utspel, och det blir nog inget under den här mandatperioden.


Sen hoppas jag man tar hänsyn till att man inte behöver dra in riktigt lika många miljarder. Dels behåller vi en stor del av de pengar som tidigare gått utomlands (för olja) inom Sverige då vi kan producera el själva, dels kan det bli stora skillnader på hälsoeffekter i storstäder, där en stor del av andnings och luftrörsproblem sägs koppmas till dålig luft p.g.a trafiken.

Besparingarna kan bli rätt stora.
Användarvisningsbild
av joel80
#1296536

Fjonsson skrev:
joel80 skrev:
osla skrev:gått en dag nu och inte en elbils förespråkare har skrivit i tråden, börjar dom känna sig lurade?
Borde väl snarare vara de som tänkt sig att dom ska köra vidare med bensin eller diesel som bör fundera lite.. Det kan ju bli väldigt dyr milkostnad om man dels ska betala närmre 10kr/milen för soppa och sen också km-skatt.. Bäst att byta till el snarast så de slipper dubbla kostnaderna.
Sälja i panik för att köpa en bil man inte vill ha för att spara kilometerskatt som inte ens finns ännu menar du?
Bränslet kommer knappast bli den tyngsta utgiftsposten för bilägande i framtiden heller.
Den absolut bästa bilaffären är ju att köpa en bil man själv trivs med under lång tid.
Det är ju ganska många elbilsförare som jag antar sitter i lite tråkigare bilar (som t.ex. Nissan Leaf) bara för att man sparar pengar på det.
Inte om man som Fjonsson tycker att det påverkar på ett eller annat sätt. Men får vi en km-skatt blir det dyrast för de som redan betalar dyrt för bränsle.

Tror du nya Nissan Leaf är en tråkig bil att köra?? Den drar de flesta andra bilar vid rödlysena med marginal.. Är riktigt kvick, även i högre hastigheter. Omkörningar på landsväg är minst lika kvicka som i den D5 TE jag hade tidigare med dryga 230hk.
Att ha fullt vrid direkt gör stor skillnad.
Du både provköra! Kom till Gävle så ska du få leka lite med min. ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1296538
Fjonsson skrev: fre 01 feb 2019, 22:26 Så bilen blir okörbar om du tappar mottagning på gpsen då? Gpstekniken är ju inte speciellt avancerad. I praktiken är det ju en radiomottagare. Tvivlar inte en sekund på att det här går att fixa i nya bilar där tekniken blir integrerad med vägmätare och bilens övriga elektronik. Men som eftermonterad utrustning? Vem ska kontrollera? Minns inte när jag blev stoppad senast. Varför skulle en kilometerskatt fungera bättre än skatt på drivmedel? Det är ju samma sak. Enklast skulle väl bli att registrera var elbilen laddas?
Nej, avgasreningen låter dig köra ett antal mil innan den blockerar bilen i många reglementen, tex funkar det så i delar av usa. Sätt gränsen till några mil så du hinner ut ur tunnlar o garage innan det larmar. Men det gäller ju bara nya bilar. Gamla bilar blir det väl bara böter om man har blockat utrustningen.

Kolla får väl polis o övrig inspektionspersonal göra på samma sätt som flygande besiktning där man idag kollar så folk inte kör uppskattas diesel.

Är det 60 miljarder vi talar om i skatter som ska in kommer man nog inte spara på krutet att kolla efterlevnaden.

Skatt på drivmedel vill man inte ha, Lägger du 60 miljarder i avgifter på laddstationer så kommer folk att ful-ladda hemma i väggutaget för att slippa skatten.

Sen vill man ha flexibiliteten att skatten är olika på skilda platser och tidpunkter. Är det tex stort evenemang på Friends arena kan man lägga 250 kr i extra skatt på alla som vill köra på gatorna intill i Solna vid den tidpunkten. Möjligheterna är enorma, allt det missar man.om man lägger all skatt på drivmedlet.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1296539
joel80 skrev:
osla skrev:gått en dag nu och inte en elbils förespråkare har skrivit i tråden, börjar dom känna sig lurade?
Borde väl snarare vara de som tänkt sig att dom ska köra vidare med bensin eller diesel som bör fundera lite.. Det kan ju bli väldigt dyr milkostnad om man dels ska betala närmre 10kr/milen för soppa och sen också km-skatt.. Bäst att byta till el snarast så de slipper dubbla kostnaderna.
Jag är övertygad om att det endast blir elbilar och kanske också elhybrider som kommer att bli beskattade på något nytt sätt. Om det nu blir med någon typ av kilometerräknare eller något annat sätt återstår att se. Men något blir det, det är nog alla övertygade om. Att lägga någon skatt direkt på elpriset är nog ett politiskt självmord, får jag hoppas.
Användarvisningsbild
av Derank
#1296540
Det kommer aldrig att ske i Sverige, det får man helt enkelt inte enligt lag. Du kan inet ta uppnågot som man får i USA, det är 2olika världar och helt andra lagar som gäller där.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1296541
joel80 skrev:Tror du nya Nissan Leaf är en tråkig bil att köra?? Den drar de flesta andra bilar vid rödlysena med marginal.. Är riktigt kvick, även i högre hastigheter. Omkörningar på landsväg är minst lika kvicka som i den D5 TE jag hade tidigare med dryga 230hk.
Att ha fullt vrid direkt gör stor skillnad.
Du både provköra! Kom till Gävle så ska du få leka lite med min. ;)
Med tråkig menar jag främst designen. Jag tycker Nissan Leaf är en av dom fulare bilarna på marknaden.
Min sommarbil är en Porsche Cayman. Det gör mig ingenting att du är snabbare vid rödljusen. Jag håller mig gärna undan.
Jag har inte provkört Nissan Leaf ännu. Men jag har kört Jaguar I-pace så jag har en uppfattning om hur det är att köra elbil.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1296542
VolvoB20 skrev:Skatt på drivmedel vill man inte ha,
Man får ju skatt när jag tankar. Vad är problemet?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1296545
Inte en chans att ladda hemmavid kommer att vara ett lönsamt företag framledes, eltaxor kommer att justeras var så säkra.

Det är bara att bita ihop, visst kommer det alltid att finnas kriminella alternativ men den gråa massan kommer att följa systemet slaviskt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 21
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]