Fjonsson skrev: ↑fre 08 feb 2019, 09:56
VolvoB20 skrev:Detta är mycket enklare än att försöka eftermontera elmätare för beskattning mängd el man laddar i alla elbilar.
Bilen vet redan exakt hur mycket energi som går in i batteriet oavsett var den kommer ifrån.
Självklart. Men om du ska få ut den informationen så du kan betala extra elbilskilowattskatt kommer du behöva standardisera och certifiera dessa moduler i elbilen, du måste också certifiera all personal som servar bilen, dessutom måste du eftermontera detta i alla elbilar. Om du vill kan du läsa igenom hela reglementet för hur det gick till med kilometerräknarna på den tiden det begav sig när bilarna själva skulle hålla reda på körd sträcka. Det måste du överföra till elmätarna bilen om du vill att det ska fungera på det sättet och sjlva hålla reda på laddad mängd och rapportera detta. "Vägtrafikskatteförordning (1973:776) Svensk författningssamling"
Sen funkar det ju bara på elbilar, biogasbilar, vägasbilar osv måste behålla gamla skattesystemet.
Fjonsson skrev: ↑fre 08 feb 2019, 09:56
Så du tror på en dosa i bilarna istället för att bara justera skattesatsen för bränslet. När tror du dom här dosorna ska börja delas ut då?
"Bara justera skattesatsen" på bränslet är ju väldigt svårt. Antigen drar du upp elskatten generellt för att dra in pengarna, men då kommer ju hushållstömmen bli sjukt dyr för alla, även de som inte ens äger en bil.
Eller så får du bygga om och certifiera alla elbilar vilket också är dyrt och svårt.
Eller så får alla ha en dosa i bilen som själv håller reda på körd sträcka via sattelitposition helt själv., du har ju 10 år på dig att rulla ut något sådant så det är gott om tid. Man kommer inte vilja dra upp skatten innan tillräckligt många har bytt över till elbilar.
Och om majoriteten av väljarna inte tycker skatten ska vara olika på olika vägstäckor är det ju bara att sätta skattesatsen till samma överallt.
Men ingen har ju svaret hur det slutar, jag försöker bara följa de förslag som kommer fram och vad man bygger redan idag.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.