Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297852
AndreasThn skrev:För att underlätta omställningen/få in pengarna kanske det enklaste att flytta över skatten till el och göra den avdragsgill för företag.
Så får man ned elförbrukningen i hushåll på samma gång.
Så det är elförbrukning i hushåll som i så fall måste ner? Inte i företag?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1297863
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 06:07 Så du tror på eftermonterad utrustning i alla existerande bilar?
Tvärs om. Det räcker ju med att lagstifta om att alla ska ha med en dosa i bilen under färd, den behöver inte vara större än dagens autobizz/brobizz/EzPass som är stora som en tändsticksask. Den kan sköta sig helt själv via positionering och behöver inga portaler eller bågar att köra igenom.

Fuskar du och kör utan eller blockar den så riskerar du böter på samma sätt som du kan få feta böter om du kör utan eller med felaktig vignette i rutan i många länder eller om du kör med färgad diesel tanken, där får du ju 10.000 kr i böter för varje gång du blir stoppad. Visst kommer säkert en del att chansa och fuska, hur många beror väl på övervakning och hur höga böter man kan få.

Så får du enkelt med alla gamla bilar i systemt, även utländska bilar kan man tvinga hyra en dosa vid gränsen, så det blir lika för alla. Med tiden kan man ju se till att alla nya bilar har det vid försäljning inom EU.

Detta är mycket enklare än att försöka eftermontera elmätare för beskattning mängd el man laddar i alla elbilar.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297872
VolvoB20 skrev:Detta är mycket enklare än att försöka eftermontera elmätare för beskattning mängd el man laddar i alla elbilar.
Bilen vet redan exakt hur mycket energi som går in i batteriet oavsett var den kommer ifrån.

Så du tror på en dosa i bilarna istället för att bara justera skattesatsen för bränslet. När tror du dom här dosorna ska börja delas ut då?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1297892
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 09:56
VolvoB20 skrev:Detta är mycket enklare än att försöka eftermontera elmätare för beskattning mängd el man laddar i alla elbilar.
Bilen vet redan exakt hur mycket energi som går in i batteriet oavsett var den kommer ifrån.
Självklart. Men om du ska få ut den informationen så du kan betala extra elbilskilowattskatt kommer du behöva standardisera och certifiera dessa moduler i elbilen, du måste också certifiera all personal som servar bilen, dessutom måste du eftermontera detta i alla elbilar. Om du vill kan du läsa igenom hela reglementet för hur det gick till med kilometerräknarna på den tiden det begav sig när bilarna själva skulle hålla reda på körd sträcka. Det måste du överföra till elmätarna bilen om du vill att det ska fungera på det sättet och sjlva hålla reda på laddad mängd och rapportera detta. "Vägtrafikskatteförordning (1973:776) Svensk författningssamling"

Sen funkar det ju bara på elbilar, biogasbilar, vägasbilar osv måste behålla gamla skattesystemet.
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 09:56 Så du tror på en dosa i bilarna istället för att bara justera skattesatsen för bränslet. När tror du dom här dosorna ska börja delas ut då?
"Bara justera skattesatsen" på bränslet är ju väldigt svårt. Antigen drar du upp elskatten generellt för att dra in pengarna, men då kommer ju hushållstömmen bli sjukt dyr för alla, även de som inte ens äger en bil.

Eller så får du bygga om och certifiera alla elbilar vilket också är dyrt och svårt.

Eller så får alla ha en dosa i bilen som själv håller reda på körd sträcka via sattelitposition helt själv., du har ju 10 år på dig att rulla ut något sådant så det är gott om tid. Man kommer inte vilja dra upp skatten innan tillräckligt många har bytt över till elbilar.

Och om majoriteten av väljarna inte tycker skatten ska vara olika på olika vägstäckor är det ju bara att sätta skattesatsen till samma överallt.

Men ingen har ju svaret hur det slutar, jag försöker bara följa de förslag som kommer fram och vad man bygger redan idag.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297915
"Bara justera skattesatsen" relaterar till skattesatsen på bensin, diesel, biogas, etanol (allt annat än el). Problemet med att inte kunna beskatta bränslet utan att påverka resten av användningsområdena är strikt isolerat till elbilarna. Det är bara på elbilar det finns ett behov för ny teknik att beskatta per körd km. Alla andra bilar har redan denna möjlighet.
Naturligtvis behöver man standardisera informationsinsamlandet. Men det skulle man ju behöva göra även med lösa burkar i varenda gammal bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1297923
Fjonsson skrev: fre 08 feb 2019, 13:42 Naturligtvis behöver man standardisera informationsinsamlandet. Men det skulle man ju behöva göra även med lösa burkar i varenda gammal bil.
Inte alls, en lös dosa i bilen är helt "self contained" den får sin position/tid/sträcka från sattelitsignal och kan rapportera in data via 2G/3G/4G/5G nätet. Den behöver inte ha någon standardiserad koppling mot bilen alls. Man kan ta fram en dosa helt oberoende, och den funkar i alla fordon.

Ska bilen däremot som du föreslår rapportera hur mycket ström som går in i batterierna vid laddning måste detta standardiseras och certifieras mot varenda olika tillverkare och bilmodell.

Och tänk på problemen med V2G där bilen ska agera reservkraft till nätet-
av Lövet
#1297924
VolvoB20 skrev:Ska bilen däremot som du föreslår rapportera hur mycket ström som går in i batterierna vid laddning måste detta standardiseras och certifieras mot varenda olika tillverkare och bilmodell.
Det kommer förstås aldrig hända för en nationell skatt i Sverige. Kostnaden blir enorm. Det behöver i så fall vara ett EU-krav. Beskattning är väl nåt som EU dock inte får ägna sig åt?

Prylen som behövs är ju inte mer än exempelvis vad som finns hos Automile, men hur ska man kolla att den alltid befinner sig i bilen? Polisen kommer ju inte ha möjlighet att manuellt övervaka detta med de resurser som realistiskt finns.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1297941
Lövet skrev: fre 08 feb 2019, 14:24
VolvoB20 skrev:Ska bilen däremot som du föreslår rapportera hur mycket ström som går in i batterierna vid laddning måste detta standardiseras och certifieras mot varenda olika tillverkare och bilmodell.
Det kommer förstås aldrig hända för en nationell skatt i Sverige. Kostnaden blir enorm. Det behöver i så fall vara ett EU-krav. Beskattning är väl nåt som EU dock inte får ägna sig åt?

Prylen som behövs är ju inte mer än exempelvis vad som finns hos Automile, men hur ska man kolla att den alltid befinner sig i bilen? Polisen kommer ju inte ha möjlighet att manuellt övervaka detta med de resurser som realistiskt finns.
Enklaste är väl att bara lägga feta böter. Får man in 10.000 för varje bil man stoppar utan fungerade system så blir det ju lönsamt.

Sen kan man ju automatisera. I Frankrike har man redan rullat ut mängder med bilar som gör nummerigenkänning på alla bilar runtomkring inom synhåll och räknar ut deras hastighet oavsett i vilken riktning de kör, ungefär som ett jaktplan följer alla mål runtomkring. Sen skickas böter ut helt automatiskt precis som vid trafikkamerorna. Varje övervakningsbil kan generera tusentals böter per dag, system kan ju hantera 30-40 bilar samtidigt som kör i olika riktningar runt fordonet. Bara att matcha nummerigenkänningen mot inrapporterad körning. Då blir det ju enkelt att hitta bilar som är ute och kör utan att de rapporterar sin körsträcka.

I Frankrike lägger man t.o.m ut det på privata företag att övervaka trafiken så polisen slipper.

OBS inga foliehatt saker.

https://www.connexionfrance.com/French- ... ch-streets

Här har ni ett annat exempel av 100-tals olika ...

https://ekin.com/en/products/ekin-patrol-g2

Är delvis bakom gula västarnas protester, förutom höjda bränsleskatter och att man generellt sänkte hastigheten i hela Frankrike i somras.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297942
Lövet skrev:men hur ska man kolla att den alltid befinner sig i bilen? Polisen kommer ju inte ha möjlighet att manuellt övervaka detta med de resurser som realistiskt finns.
Det är ju det jag försöker säga. Det finns ingen anledning att krångla till det för befintliga bilar (bensin, diesel, biogas, etanol..) eftersom man enkelt kan ta ut skatt på drivmedlet. Det är mycket svårt att smita undan och man behöver inte en STASI-styrka enbart för att kontrollera att dosorna ligger på rätt ställe.

Enklast skulle väl vara att elbilarna får betala efter hur mycket energi som förbrukas.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297943
VolvoB20 skrev:
I Frankrike lägger man t.o.m ut det på privata företag att övervaka trafiken så polisen slipper.

OBS inga foliehatt saker.

https://www.connexionfrance.com/French- ... ch-streets

Här har ni ett annat exempel av 100-tals olika ...

https://ekin.com/en/products/ekin-patrol-g2
Det du länkar till är ju detsamma som våra hastighetskameror. Enda skillnaden är ju att fransmännen bötfäller bilägaren istället för bilföraren.
Så du menar att du tror alla svenska bilars rörelsemönster skulle dokumenteras i realtid och kontrolleras av spionbilar med skyltavläsning som kontrollerar i registret var bilen borde befinna sig?
Skulle gärna vilja vet när du tror ett sånt här system är up and running. Så vi vet när det är dags att diskutera det igen.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 21
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]