Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1297657
Fjonsson skrev: mån 04 feb 2019, 16:26 Tror du inte det blir någon debatt alls angående detaljstyrningen över var vi kan befinna oss baserat på inkomst? Vem ska bestämma var mindre bemedlade ska få köra?
Jag har läst er skriftväxling här ett tag. Men var har du fått uppfattningen att det skall vara "plånboken" som skall avgöra var du får köra? Att det talas om olika taxor på olika vägavsnitt har jag förstått. Men även en "fattigpensionär" lär väl få köra på de dyra vägarna.
Användarvisningsbild
av joel80
#1297724

VolvoB20 skrev:
Övergången till el är ju också en het fråga då det är mycket svårt att flytta över dagens bensin/dieselskatter till el pga att folk kommer ful-ladda hemma vanliga el-uttaget om man skulle bygga laddstationer istället för dagens bensinstationer och försöka ha svindyr fordon-el till försäljning på dessa.
Känns som att du inte riktigt har koll på hur det funkar med elbil. Att ladda hemma är normen. Det är inte "att fulladda" utan så som det funkar till minst 95%.
Snabbladdning är ca 3-4 ggr dyrare än att ladda hemma för de flesta.

Att forsöka styra folk till att "tanka" på samma sätt som avgasbilar vore extremt dumt. Skulle behövas väldigt mycket större infrastruktursatsningar samt att elnätet skulle bli onödigt högt belasta då de som laddar i de flesta fall inte alls behöver hög effekt om man laddar hemma, men verkligen kräver det om man ska ladda på nån mack.

De flesta med elbil ägnar mindre tid åt laddning äv vad man behöver lägga på tankning och köra till macken.

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297727
Kommuner, landsting och regioner (regioner är väl förresten det som tidigare var landsting) är demokratiskt valda församlingar. Man kan inte genomföra saker utan mandat.
Elbilar är svåra att beskatta så att det ersätter förlorade intäkter från fossilbilar. Man kommer behöva reformera systemet för att få in dessa pengar. Ett bra sätt är att ta ut en km-skatt på elbilar men ännu bättre är ju att, precis som för fossilbilarna, ta ut en skatt på användandet av bränslet. För fossilbilar behövs det ingen ny teknik. Fossilbilar har ju redan en "km-skatt" inbakat i bränslepriset.
Att gå från det till att övervaka alla bilars rörelse hela tiden och automatisk kräva in en avgift för att man kör på fel ställe vid fel tidpunkt är ju en bit bort.
Naturligtvis finns den tekniska möjligheten. Kineserna håller ju på att bygga upp ett system för ansiktsigenkänning där man vill kunna ge medborgarna poäng efter hur man beter sig på gatan.

Sammanfattning:
Jag tror man kommer beskatta körning av elbil på ett liknande sätt som man redan beskattar fossilbilar men (initialt) på en lägre nivå för att stimulera försäljningen.
Jag tror man även i framtiden kommer ta ut en avgift för att använda infrastruktur (broar, tunnlar. motorvägar).
Jag tror inte svenska myndigheter kommer använda Galileo för att detaljövervaka medborgarna och styra var dom ska röra sig vid särskilda tider baserat på hur tjock plånboken är.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297728
SvenB skrev:
Fjonsson skrev: mån 04 feb 2019, 16:26 Tror du inte det blir någon debatt alls angående detaljstyrningen över var vi kan befinna oss baserat på inkomst? Vem ska bestämma var mindre bemedlade ska få köra?
Jag har läst er skriftväxling här ett tag. Men var har du fått uppfattningen att det skall vara "plånboken" som skall avgöra var du får köra? Att det talas om olika taxor på olika vägavsnitt har jag förstått. Men även en "fattigpensionär" lär väl få köra på de dyra vägarna.
Precis. Och du "får" ju åka taxi var du vill hela tiden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1297741
joel80 skrev: tor 07 feb 2019, 16:32
VolvoB20 skrev:
Övergången till el är ju också en het fråga då det är mycket svårt att flytta över dagens bensin/dieselskatter till el pga att folk kommer ful-ladda hemma vanliga el-uttaget om man skulle bygga laddstationer istället för dagens bensinstationer och försöka ha svindyr fordon-el till försäljning på dessa.
Känns som att du inte riktigt har koll på hur det funkar med elbil. Att ladda hemma är normen. Det är inte "att fulladda" utan så som det funkar till minst 95%.
Snabbladdning är ca 3-4 ggr dyrare än att ladda hemma för de flesta.

Att forsöka styra folk till att "tanka" på samma sätt som avgasbilar vore extremt dumt. Skulle behövas väldigt mycket större infrastruktursatsningar samt att elnätet skulle bli onödigt högt belasta då de som laddar i de flesta fall inte alls behöver hög effekt om man laddar hemma, men verkligen kräver det om man ska ladda på nån mack.

De flesta med elbil ägnar mindre tid åt laddning äv vad man behöver lägga på tankning och köra till macken.
Klart jag har koll på hur man laddar. Det är ju inte jag som tycker att ladda hem är "ful-laddning". Det är ju politikerna som tycker det för då betalar man ju inte drivmedelskatt utan smiter undan och betalar bara den vanliga skatten på elen.

Att ha "högskatteuttag" hemma med egen elmätare är ju heller inte ett alternativ då man inte kan kolla på ett enkelt sätt att folk använder "rätt" uttag hemma

Man har ju flera ggr sagt att det inte går att lägga skatten på elen för då ful-laddar folk hemma, man måste lägga skatten på el-bilen och hur den körs, tex som kilometerskatt istället, någon annan vettig lösning har inte någon annan presenterat i alla fall.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297780
Utrustning i bilen som registrerar hur mycket energi som laddas in i bilen? Bilen vet ju sannolikt detta redan...
Användarvisningsbild
av joel80
#1297820
Det är en kilometerskatt det pratas om.. Ingen separat elbilsskatt. Man kommer inte ge andra bilar rabatt på en kilometerskatt bara för att elen är billigare att köra på.

Att flera här tror att det skulle bli en specifik elbilsskatt ser jag lite förvånande. Kanske nån slags önsketänkande för att kunna köra på bensin/diesel längre utan att det blir dyrare?

Det finns inget som helst som talar för att man bara ska ha kilometerskatt för en viss slags bil.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1297821
joel80 skrev:Det är en kilometerskatt det pratas om.. Ingen separat elbilsskatt. Man kommer inte ge andra bilar rabatt på en kilometerskatt bara för att elen är billigare att köra på.

Att flera här tror att det skulle bli en specifik elbilsskatt ser jag lite förvånande. Kanske nån slags önsketänkande för att kunna köra på bensin/diesel längre utan att det blir dyrare?

Det finns inget som helst som talar för att man bara ska ha kilometerskatt för en viss slags bil.
Känns rimligt att det även är ett verktyg att styra nybilsköp mot el istället för att ge rabatter.

Win-win för statskassan.

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297836
joel80 skrev: tor 07 feb 2019, 22:18 Det är en kilometerskatt det pratas om.. Ingen separat elbilsskatt. Man kommer inte ge andra bilar rabatt på en kilometerskatt bara för att elen är billigare att köra på.

Att flera här tror att det skulle bli en specifik elbilsskatt ser jag lite förvånande. Kanske nån slags önsketänkande för att kunna köra på bensin/diesel längre utan att det blir dyrare?

Det finns inget som helst som talar för att man bara ska ha kilometerskatt för en viss slags bil.
Men snälla, bensin/dieselbilar har ju redan skatt baserat på förbrukning inbakat i bränslet. Ju mer man kör ju mer kostar det. Elbilen behöver något liknade. Som det är nu så har vi ju bara kilometerskatt för en viss slags bil. Därmed inte sagt att elbilen kommer bli dyrare att köra. Skatten på bensin/diesel går ju att justera.
Sist vi hade kilomterskatt hade vi det på dieselbilar för att bränslet var svårt att beskatta mer. Men det problemet fanns inte för bensinbilar. Därför bara kilometerskatt på dieselbilar. Varför krångla till det när man bara kan höja drivmedelsskatten och få samma effekt?
Så du tror på eftermonterad utrustning i alla existerande bilar?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1297845
För att underlätta omställningen/få in pengarna kanske det enklaste att flytta över skatten till el och göra den avdragsgill för företag.
Så får man ned elförbrukningen i hushåll på samma gång.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 21
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]