Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1296217
Fjonsson skrev: tor 31 jan 2019, 12:07 Kilometerskatt baserat på bilens mätarställning fungerar ju inte när denna går att manipulera.
Det skulle behövas extra utrustning som kanske automatiskt synkas med passage genom båge?
VolvoB20 skrev: tor 31 jan 2019, 11:14 Mycket tyder på att man vill ha det "position" och "avverkad sträcka" baserat inte bara hur långt man kört. Då funkar inte bilens vägmätare utan satellit måste till. Det är ju själva affärsmodellen bakom att vi har skickat upp Gallileo (Europas eget GPS) för 100 miljarder kronor. Vi skulle ju inte kunna bygga ett skattesystem som går på USAs GPS militära system för de kan de ju stänga av för oss när som helst. Ska vi ha ett skattesystem som är beroende av sattelitpositionering så måste vi kontrollera satelliterna själva. Och det gör vi nu med 18 satelliter aktiva i Gallileo.
Bågar vill man komma bort från, en liten GPS puck i bilen är dit man vill komma. Då kan man styra kilometerskatten dynamiskt, tex "höjd skatt på Ölandsbron under midsommarhrlgen" utan att behöva bygga några bågar alls..

Snabbt och enkelt att införa, funkar i både gamla och nya bilar. Kör du utan puck i din bil får du ett häftigt bötesbelopp, ungefär som om man kör färgad diesel i tanken viket kan ge 25.000 kr i böter.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1296292
VolvoB20 skrev: tor 31 jan 2019, 15:45
Fjonsson skrev: tor 31 jan 2019, 12:07 Kilometerskatt baserat på bilens mätarställning fungerar ju inte när denna går att manipulera.
Det skulle behövas extra utrustning som kanske automatiskt synkas med passage genom båge?
VolvoB20 skrev: tor 31 jan 2019, 11:14 Mycket tyder på att man vill ha det "position" och "avverkad sträcka" baserat inte bara hur långt man kört. Då funkar inte bilens vägmätare utan satellit måste till. Det är ju själva affärsmodellen bakom att vi har skickat upp Gallileo (Europas eget GPS) för 100 miljarder kronor. Vi skulle ju inte kunna bygga ett skattesystem som går på USAs GPS militära system för de kan de ju stänga av för oss när som helst. Ska vi ha ett skattesystem som är beroende av sattelitpositionering så måste vi kontrollera satelliterna själva. Och det gör vi nu med 18 satelliter aktiva i Gallileo.
Bågar vill man komma bort från, en liten GPS puck i bilen är dit man vill komma. Då kan man styra kilometerskatten dynamiskt, tex "höjd skatt på Ölandsbron under midsommarhrlgen" utan att behöva bygga några bågar alls..

Snabbt och enkelt att införa, funkar i både gamla och nya bilar. Kör du utan puck i din bil får du ett häftigt bötesbelopp, ungefär som om man kör färgad diesel i tanken viket kan ge 25.000 kr i böter.
En gps-puck behöver ju mottagning.
Användarvisningsbild
av Derank
#1296293
seriöst, det är ju lönlost att spekulera 5-10år fram i tiden, det är ju NU du använder bilen, du kan vara död om 10år och då har vi passerat ännu ett val och nya.

Förtår inet hur ni bilägare orkar fundera så mycket på vad ni ska köra el inte, köp det som passar för stunden och nästa gång ni ska byta bil sonderar ni tärrengen.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1296372
Ja, men det är ju ett diskussionsforum. ;-)
av Okalettos
#1296374
Hej,

Det kommer alltid vara möjligt att fuska och det kommer alltid finnas folk som är beredda att fuska, av olika skäl.. Men den stora massan har nog inga tankar på att fuska.. Så, fuskskälet torde inte vara något stort hinder för införande av km-skatt tycker jag..
av ICEnow
#1296378
Jag blir så trött. I Sverige lever många så olika och vissa måste köra mer än andra, beroende på var man bor, hur jobbsituationen ser ut, var någonstans i livet man är. Blir det kilometerskatt kommer bara urbaniseringen att öka mer.
Men vill man att landsbygden skall dö ut eller bebos av några miljönissar som odlar allt själv m.m. och då inte betalar någon skatt, så varför inte?

Min fru fick en lånebil från VW i några dagar. En Passat GTE. Låst i El-läget kostade den 3 kr/mil (förbrukade då 2 kWh/mil och hemma betalar vi 1,5 kr/kWh inklusive allt) i el om man körde ekonomirally och hade halvkallt i kupén. Körde man mer normalt och körde om och så och hade bra värme på i kupén var man lätt uppe i 4-4,5 kr/mil i el. och det är som att en dieselbil skulle förbruka 0,30 liter/mil. Det blir säkert ett ännu dyrare nöje att köra el-bil i framtiden att både få betala för el och sedan betala en kilometerskatt, dessutom 100.000-200.000 kr något i högre inköpspris.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1296382
Fjonsson skrev: tor 31 jan 2019, 20:12
VolvoB20 skrev: tor 31 jan 2019, 15:45
Fjonsson skrev: tor 31 jan 2019, 12:07 Kilometerskatt baserat på bilens mätarställning fungerar ju inte när denna går att manipulera.
Det skulle behövas extra utrustning som kanske automatiskt synkas med passage genom båge?
VolvoB20 skrev: tor 31 jan 2019, 11:14 Mycket tyder på att man vill ha det "position" och "avverkad sträcka" baserat inte bara hur långt man kört. Då funkar inte bilens vägmätare utan satellit måste till. Det är ju själva affärsmodellen bakom att vi har skickat upp Gallileo (Europas eget GPS) för 100 miljarder kronor. Vi skulle ju inte kunna bygga ett skattesystem som går på USAs GPS militära system för de kan de ju stänga av för oss när som helst. Ska vi ha ett skattesystem som är beroende av sattelitpositionering så måste vi kontrollera satelliterna själva. Och det gör vi nu med 18 satelliter aktiva i Gallileo.
Bågar vill man komma bort från, en liten GPS puck i bilen är dit man vill komma. Då kan man styra kilometerskatten dynamiskt, tex "höjd skatt på Ölandsbron under midsommarhrlgen" utan att behöva bygga några bågar alls..

Snabbt och enkelt att införa, funkar i både gamla och nya bilar. Kör du utan puck i din bil får du ett häftigt bötesbelopp, ungefär som om man kör färgad diesel i tanken viket kan ge 25.000 kr i böter.
En gps-puck behöver ju mottagning.
Gallileo har global täckning sedan 2017. Dessutom gäller detta redan:

Alla bilar som säljs sedan förra året har redan en Gallileo Sattelipositionering enligt lag.

"Following the April 1 entry into force of the European eCall regulation, requiring all new car and light van types sold in the EU to be fitted with the emergency systems, Swedish automobile manufacturer Volvo Cars has taken the lead as the first car-maker to equip its vehicles with eCall."
av Okalettos
#1296384
Undra vad servicekostnaderna blir i framtiden (om 5-10år) för en renodlad Svensson-elbil.. å ena sidan.. Å andra sidan, undra hur dyra reparationer på elmotorer och inte minst karossanpassade batterier kan tänkas bli..
Dvs vad blir den genomsnittliga milkostnaden om man kör, säg 30.000mil..
Den kanske mycke väl blir högre även utan km-elskatt, än för en bensin/dieselbil..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]