Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1294195
lennarte skrev: ons 23 jan 2019, 09:22
Hyundaii30 skrev:Jo det har jag också läst att från 2016 sitter volvos egna motorer.
Volvo har väl alltid haft egna motorer. .....
Ja, förutom då Perkins dieselmotorer på - 60 - 70-talet och VW-s dieselmotorer på-70 till -90 talet. Men när den 5-cylindriga aluminium motorn kom till 850 modellen (-91) så utvecklade Volvo ur den en egen dieselmotor till S/V70 (efterföljaren till 850). Det har funnits andra motorer också, Renault motorer fanns i 3/400 modellerna och en Mitsubishimotor satt i S/V40. Mest "känd" är väl "PRV" motorn som var en samproduktion mellan Peugeot, Renault och Volvo och resulterade i den V6 bensinmotor som monterades av många olika bilmärken (bl.a 260 och 760). De tidigare nämnda, men även Chrysler/Dodge på andra sidan "pölen", diverse sportbilar (bl.a Alpin). Mer känd är "framtidsbilen" (DeLorian) som kördes av Michael J. Fox i Tillbaka till framtiden filmerna. Mer okänt är att Renault var mycket framgångrika i F1 med (i grunden) denna motor.

Har du missat då att alla 1.8 å 2.0 bensin ä fordmotorer å att 1.6 diesel är en blandning av flera märken😉

Jag har en 2016 tillverkad 2015-12 V60 D4awd alltså 5-cylindriga Volvomotorn å den är inte berörd.
#1294205
lennarte skrev: ons 23 jan 2019, 09:22
Hyundaii30 skrev:Jo det har jag också läst att från 2016 sitter volvos egna motorer.
Volvo har väl alltid haft egna motorer. .....

Till det du nämnt ovan kommer på senare år:
D2 Drive-E 1.6 (Peugeot) och vissa tvåliters bensinfyror (Ford) samt Flexifuelfyrorna (Ford) . En del vill även kalla SI6 för Fordmotor då den visserligen var en Volvomotor men byggdes i en Fordanläggning.
Man använde även dieselmotorer från VAG i mitten på åttiotalet (?) Samt Renaultmotorer i både 300 och 400 serien om jag inte minns fel..

/Thomas
#1294332
V60ccsummum skrev:Har du missat då att alla 1.8 å 2.0 bensin ä fordmotorer å att 1.6 diesel är en blandning av flera märken

Jag har en 2016 tillverkad 2015-12 V60 D4awd alltså 5-cylindriga Volvomotorn å den är inte berörd.
Den 5-cylindriga kom (som jag skrev) til S/V70 modellen i slutet av -90-talet, men jag får erkänna att jag har lite dålig koll på senare modeller. Men Ford motorerna är ju egna motorer, Ford ägde ju Volvo då, eller hur...?
#1294514
lennarte skrev:
Hyundaii30 skrev:Jo det har jag också läst att från 2016 sitter volvos egna motorer.
Volvo har väl alltid haft egna motorer. .....
Ja, förutom då Perkins dieselmotorer på - 60 - 70-talet och VW-s dieselmotorer på-70 till -90 talet. Men när den 5-cylindriga aluminium motorn kom till 850 modellen (-91) så utvecklade Volvo ur den en egen dieselmotor till S/V70 (efterföljaren till 850). Det har funnits andra motorer också, Renault motorer fanns i 3/400 modellerna och en Mitsubishimotor satt i S/V40. Mest "känd" är väl "PRV" motorn som var en samproduktion mellan Peugeot, Renault och Volvo och resulterade i den V6 bensinmotor som monterades av många olika bilmärken (bl.a 260 och 760). De tidigare nämnda, men även Chrysler/Dodge på andra sidan "pölen", diverse sportbilar (bl.a Alpin). Mer känd är "framtidsbilen" (DeLorian) som kördes av Michael J. Fox i Tillbaka till framtiden filmerna. Mer okänt är att Renault var mycket framgångrika i F1 med (i grunden) denna motor.
Fords motorer inte att förglömma. 1,6T bensin i T3, T4. Var 2,0T 2010 Volvos egna? Dom första drivE 1,6D, var det Volvos egna?

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]