Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1296409
joel80 skrev: fre 01 feb 2019, 13:18 Än så länge finns det dock inga politiker som jobbar för det här utan det handlar ju om så kallade experter som uttalat sig om hur dom tror det kan bli k framtiden. :)
"Det menar i alla fall det 20-tal forskare, politiker och företrädare från näringsliv och organisationer som har ingått i den expertgrupp som svarat på frågor till rapporten,"

Det har varit på den politiska agendan under lång tid (över 10 år nu ), både i Sverige och i EU. Det är bl.a. en stor drivkraft till att man lyckades skakad fram 100.000.000.000 kr till att skicka upp Gallileo (EUs eget GPS system) som man ser som en grundbult i de nya "kilomerskatten".

Kilometerskatt är ju även det "populistiska" namnet som används i pressen, det är ju egentligen en "transportskatt" som ska bero av var/när/hur/hur långt du kör inte bara av hur många kilometer du kör på ett år.
#1296475
Det finns inga politiker som jobbar för det som jag skrev. Alltså inga politiska förslag eller liknande.
Att det finns politiker som tror saker precis som dom andra "experterna" säger jag inte emot.
#1296622
apersson850 skrev: Det är naturligtvis så att vi inte kan hålla på att skita ner planeten i den omfattning vi gör, men naiviteten inför de utmaningar en massiv eltransportsektor innebär, eller ibland den närmast religiösa önskan att sopa alla frågeställningar och problem under mattan, den är skrämmande.

+1! Instämmer helt och hållet.
#1296626
joel80 skrev: Vi får se hur många som anser har råd att vara kvar och köra bensin eller diesel om de "experter" som uttalat sig idag får rätt om kilometerskatt på personbilar inom 5-10 år.
De "experter" du hänvisar till syftar kanske på vanligt folk med en välgrundad uppfattning baserad på erfarenheter? De flesta av dessa inser nog att det kommer att bli dyrare att använda fossilbränsle i framtiden. Men efter en övergångsfas, när fossilbränslet är borta, så inser nog de flesta att det kommer att bli dyrare med t.ex. batteribilar. Detta baserat på erfarenheten att skatteintäkterna från transportsektorn ska bestå. Som så många gånger förut vid de skiften som trots allt ägt rum.

Men det finns även många andra "experter" med egenintressen som påstår saker. De är farliga. De är i vissa fall närmast religiöst övertygade om att just deras synsätt är det "rätta" och att alla som inte är för det är emot. Det lag som "vinner" skapar vad som är PK. Det påverkar i allt för stor utsträckning samhället i viktiga frågor som t.ex. elenergiproduktion och elenergidistribution. Trots att det finns gott om riktiga experter (utan citationstecken) som anser något annat. Men i den trånga PK-korridoren finns det inte plats för dem. De anses hindra vad man på förhand bestämt sig för att uppnå.
#1296633
Politikerna kommer även behöva förhålla sig till hur stora grupper i samhället ska kunna transportera sig. Väldigt många är helt beroende av att det finns begagnade bilar man har råd att driva. Höjer man kostnaderna måste det finnas ett alternativ man har råd med. Har man tänl sog att denna grupp ska få en sänkt levnadsstandard tror jag man har en överraskning framför sig.
Det ligger i och för sig i linje med vad jag tror i hela klimatfrågan. För att komma ner i utsläppsnivåerna man från forskarhåll kräver behövs det drastiska ingrepp. Man behöver i så fall överge demogratin i många länder och frågan är om det inte behövs militära insatser. Naturligtvis helt orimligt.
#1296673
Camel skrev:
joel80 skrev: Vi får se hur många som anser har råd att vara kvar och köra bensin eller diesel om de "experter" som uttalat sig idag får rätt om kilometerskatt på personbilar inom 5-10 år.
De "experter" du hänvisar till syftar kanske på vanligt folk med en välgrundad uppfattning baserad på erfarenheter? De flesta av dessa inser nog att det kommer att bli dyrare att använda fossilbränsle i framtiden. Men efter en övergångsfas, när fossilbränslet är borta, så inser nog de flesta att det kommer att bli dyrare med t.ex. batteribilar. Detta baserat på erfarenheten att skatteintäkterna från transportsektorn ska bestå. Som så många gånger förut vid de skiften som trots allt ägt rum.

Men det finns även många andra "experter" med egenintressen som påstår saker. De är farliga. De är i vissa fall närmast religiöst övertygade om att just deras synsätt är det "rätta" och att alla som inte är för det är emot. Det lag som "vinner" skapar vad som är PK. Det påverkar i allt för stor utsträckning samhället i viktiga frågor som t.ex. elenergiproduktion och elenergidistribution. Trots att det finns gott om riktiga experter (utan citationstecken) som anser något annat. Men i den trånga PK-korridoren finns det inte plats för dem. De anses hindra vad man på förhand bestämt sig för att uppnå.
Jag håller med dig till 100%. Vågar inte skriva mer för då "försvinner" den texten.
#1296731
Inlägg försvinner om man är otrevlig, nedlåtande eller raljerande mot andra personer. Inte på grund av åsikter. Med tanke på att det är 0,008% av alla medlemmar här som fått inlägg borttagna så vill jag påstå att det är duktigt högt i tak här.
#1296761
Nu blev det nog lite tokigt med uträkningen. Det är 1/100 av det ungefär.
#1296764
Det har du rätt i. Korrekt siffra är 5 st användare. Den betvivlar jag dock starkt. Det är ju hur många trådar som helst som spårat ut och som moderatorer rensat ut.

Oavsett min tidigare felaktiga uträkning så känns det antalet mer rimligt än de 5st användare son fått inlägg raderade.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]