Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1293899
Brist på el hotar delar av Sverige: ”Har kommit väldigt snabbt”
Publicerad igår 01.44

Växande städer, elektrifiering i samhället och nya industrier har gjort att delar av landet nu riskerar elbrist. Det menar den ansvariga myndigheten Svenska kraftnät, som sagt nej till att öka nätkapaciteten på flera håll.
– För tre år sen hade vi inte det här problemet, säger Niclas Damsgaard, marknadsstrateg Svenska Kraftnät.

– Vi har ett antal områden i landet där vi har problem med nätkapaciteten, säger Niclas Damsgaard, marknadsstrateg Svenska Kraftnät.

Vad leder det till?

– Det ger svårigheter för ny industri som ska etableras, växande städer, transporter, tunnelbana och liknande som kräver ny kapacitet i näten.
Sagt nej till ökat effektuttag

Svenska Kraftnät är myndigheten som ansvarar för de så kallade stamnätsledningarna. Enligt dem ligger man på eller mycket nära taket på några orter. Svenska kraftnät har redan sagt nej till ökat effektuttag tills nödvändiga förstärkningar har gjorts.

Situationen är mest ansträngd i Mälardalen och Malmöregionen.

– Vi har ju sagt nej till utökning av kapacitet både i Stockholmsområdet, Uppsala, Västerås och flera andra orter, så det är i princip i taket som det är, säger Niclas Damsgaard.

Vad är det som har lett fram till den här situationen?

– Det är en kombination. I grunden har vi växande städer, med fler bostadsområden och ökad kollektivtrafik, sedan kommer på toppen av det de stora industrierna, batterifabriker, datahaller och liknande som vill etablera sig.

– De här industrierna har kommit väldigt snabbt, för tre år sen hade vi inte det här problemet.
Lång tid bygga nya kraftledningar

Egentligen saknas det inte el, men mycket av den produceras i norr och används i söder, och måste kunna ledas däremellan. När fler vill använda större mängder el samtidigt så behövs det en högre effekt i ledningarna för att få fram all el som efterfrågas. I dagsläget finns brister, både i överföringen mellan norr och söder och inom regionerna.

Att bygga nya kraftledningar från norr till söder tar lång tid, cirka 10-15 år. Så länge vill ingen vänta med att expandera, så man tittar också på andra lösningar, från elkablar som klarar högre effekt till mer lokal elproduktion och ett mer effektivt utnyttjande av dagens nät. Det kan till exempel handla om att sprida ut användandet över större delar av dygnet.

– Det är inte energin som är problemet utan effekten, alltså att vi gör av med väldigt mycket samtidigt, säger Kjell Andersson, som är elnätschef på kraftbolaget Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, och fortsätter:

– Vi har ju byggt motorvägar för elen, och man kan jämföra det med Essingeleden. Det är trångt vissa delar av dygnet, andra delar är det ganska så lugnt. Det är en stor utmaning att lära oss utnyttja elnätet bättre över dygnet.
Kan försvåra för bostadsbyggnader

Om efterfrågan slår i taket kommer Svenska Kraftnät att säga nej till ökat effektuttag. Det kan i sin tur försvåra utbyggnad av nya bostadsområden, kollektivtrafik eller nyetablering av industri.

Niclas Damsgaard vid Svenska kraftnät menar dock att detta inte i första hand kommer att gå ut över hushållen.

– Nej, det handlar mer om att det hindrar nyetablering.
#1293922
Så, en överetablering i storstadsregionerna kombinerat med nedstängning av kärnkraften har gett effektproblem. Det var som sjutton

Det ansvariga vore förstås att placera ut energikrävande saker till platser där kapacitet finns, exempelvis tidigare avvecklad industri där det dessutom kanske är högre arbetslöshet.
Hör själv att resonemanget låter alldeles för logiskt för att falla i god jord dock.
#1293967
Här i Skåne har det länge rapporterats om elbristen. Inget okänt fenomen för oss.

Problemet är ju inte brist på el nationellt utan precis som artikeln säger är behovet av el samtidigt mycket stort i söder.

Så då kan man tänka två olika vägar här. Antingen bygger vi ny infrastruktur. Eller så för vi en mycket mer aktiv landsbygdspolitik och försöker få även norra Sverige att leva.

Jag skulle önska det sistnämnda. Det behövs jobb, investeringar och framtidstro även i norr. Det kan inte vara så att ström, malm och andra resurser ska utvinnas där och sen ska Skåne göra av med allt och utarma landsbygden och glesbygden ännu mer.

Det skulle troligen vara bättre för miljön OCH mer kostnadseffektivt att göra det istället för att byta ledningarna.

Men så kommer frågan, om vi ska ha en massa elbilar också, då kanske vi behöver göra både och?

Ja frågan är sannerligen svår och mångfasetterad.
#1293982
Alexas skrev: tis 22 jan 2019, 12:35 Problemet är ju inte brist på el nationellt utan precis som artikeln säger är behovet av el samtidigt mycket stort i söder.
Ja du... , om 10 år så går våra kärnkraftverk i graven pga ålder. Då försvinner över 60 TWh samtidigt som elförbrukningen skenar i.o.m att allt elektrifieras, från bilar till masugnar (SSAB beräknar ju att bara masugnarna kommer dra 20-25 TWh el när man byter från Koks/Kol till Eldrift). Då blir det brist även på nationell nivå.
Alexas skrev: tis 22 jan 2019, 12:35 Det kan inte vara så att ström, malm och andra resurser ska utvinnas där och sen ska Skåne göra av med allt och utarma landsbygden och glesbygden ännu mer.
Norra Sverige har malm, skog och älvar till vattenkraft . Södra Sverige producerar maten till hela Sverige, inte så dumt det heller.
#1294005
VolvoB20 skrev: tis 22 jan 2019, 13:12
Alexas skrev: tis 22 jan 2019, 12:35 Problemet är ju inte brist på el nationellt utan precis som artikeln säger är behovet av el samtidigt mycket stort i söder.
Ja du... , om 10 år så går våra kärnkraftverk i graven pga ålder. Då försvinner över 60 TWh samtidigt som elförbrukningen skenar i.o.m att allt elektrifieras, från bilar till masugnar (SSAB beräknar ju att bara masugnarna kommer dra 20-25 TWh el när man byter från Koks/Kol till Eldrift). Då blir det brist även på nationell nivå.
Alexas skrev: tis 22 jan 2019, 12:35 Det kan inte vara så att ström, malm och andra resurser ska utvinnas där och sen ska Skåne göra av med allt och utarma landsbygden och glesbygden ännu mer.
Norra Sverige har malm, skog och älvar till vattenkraft . Södra Sverige producerar maten till hela Sverige, inte så dumt det heller.
Det va väll inte jämförbara situationer.

Att det "försvinner" eller är bara en sanning om vi inte har något annat som ersätter. Vilket ju inte är en sanning. Utbyggnaden av förnybar energi är särskillt gynnsamma i Skåne med t.ex. solceller. Hushåll med solceller på taket och ett batteri på väggen skulle kunna avlasta elnätet betydligt för både laddning av elbilar och hushållsel. Pratar vi om en horisont på 10 är framåt så beräknar man att solceller dessutom är dubbelt så effektiva OCH betydligt mycket billigare än andra alternativ. Så att krama efter nya kärnkraftverk är knappast varken kostnadseffektivt eller smart. Vi ska däremot använda de vi har så länge vi kan.
#1294040
Många norrländska kommuner vill ju att inkomsterna från vattenkraften i större utsträckning ska stanna i kommunen där elen produceras. Som Trollhättebo ställer jag mig bakom det förslaget.
#1294072
Jag håller på att utveckla Månceller. Dessa kan vi använda när solen inte skiner, som på natten. :sick:
#1294188
Alexas skrev: tis 22 jan 2019, 14:09
VolvoB20 skrev: tis 22 jan 2019, 13:12
Alexas skrev: tis 22 jan 2019, 12:35 Problemet är ju inte brist på el nationellt utan precis som artikeln säger är behovet av el samtidigt mycket stort i söder.
Ja du... , om 10 år så går våra kärnkraftverk i graven pga ålder. Då försvinner över 60 TWh samtidigt som elförbrukningen skenar i.o.m att allt elektrifieras, från bilar till masugnar (SSAB beräknar ju att bara masugnarna kommer dra 20-25 TWh el när man byter från Koks/Kol till Eldrift). Då blir det brist även på nationell nivå.
Alexas skrev: tis 22 jan 2019, 12:35 Det kan inte vara så att ström, malm och andra resurser ska utvinnas där och sen ska Skåne göra av med allt och utarma landsbygden och glesbygden ännu mer.
Norra Sverige har malm, skog och älvar till vattenkraft . Södra Sverige producerar maten till hela Sverige, inte så dumt det heller.
Det va väll inte jämförbara situationer.

Att det "försvinner" eller är bara en sanning om vi inte har något annat som ersätter. Vilket ju inte är en sanning. Utbyggnaden av förnybar energi är särskillt gynnsamma i Skåne med t.ex. solceller. Hushåll med solceller på taket och ett batteri på väggen skulle kunna avlasta elnätet betydligt för både laddning av elbilar och hushållsel. Pratar vi om en horisont på 10 är framåt så beräknar man att solceller dessutom är dubbelt så effektiva OCH betydligt mycket billigare än andra alternativ. Så att krama efter nya kärnkraftverk är knappast varken kostnadseffektivt eller smart. Vi ska däremot använda de vi har så länge vi kan.
Kramar inte efter några nya kärnkraftverk. Jag blir bara så uppretad över den totala tankevurpan att solceller och vindkraft skulle kunna ersätta kärnkraften bara så där....

Ett kärnkraftverk kan gå dygnet runt oavsett hur vädret är. Vad händer om det är smällkallt och vindstilla en månad mitt i vintern. Då ger solceller noll och vindkraft noll. Visst vi skulle ju kunna stänga ned industri/företag/skolor/osv dessa perioder och använda den vattenkraft vi har för att värma bostäder och sjukhus bara så vi klarar oss genom dessa perioder.

Eller så får vi bygga några ohemult stora energilager för att kunna lagra sol/vind-el till dessa perioder. Det går säkert, men jag ser inga sådana projekt som planeras eller genomförs. Batterier i alla ära, men de är ju för att klara korta peakar i belastning, inte för att köra en masugn på under en kall vintermånad.
#1294223
Det kanske löser sig själv eftersom el-bilarna idag funkar bara för ett fåtal som verkligen har råd med feta batterier. Tror aldrig att det kommer att blir någon hit med el-bilar. De är för dåliga för de flesta. El- bilar har funnits i över 100 år och än idag är det ingen större utveckling som har skett, såvida man inte vill lägga en miljon kronor på en Tesla,

Ser att en Detroit Electric från år 1912 klarar drygt 3 mil på en laddning. En Nisan Leaf klarar max 15 mil realistiskt och 12 mil på vintern. Tycker att det borde skett mer på 100 år faktiskt.

För att återgå till min frus lånade Passat GTE. Jag passade på att köra den istället. På vintern värms kupén av batteriet, på ungefär samma teknik som en hårfön, så bäst är att stänga av värmen för lång körsträcka. Så provade att köra på bara el.
0 °C ute och 22 °C i kupén och normal körning som alla andra bilar kör klarade jag 18 km km innan bensinmotorn tvångsstartade pga slut batteri.
0 °C ute och 16 °C på kupétemperaturen och vinterkläder på klarade jag i 70-80 km/h och extremt försiktig körning köra 30 km.
Passat GTE är i paritet med Detroit Electric från 1912, i alla fall på batteridrift. Skall man skatta eller gråta?
#1294227
Fjonsson skrev: tis 22 jan 2019, 16:45 Många norrländska kommuner vill ju att inkomsterna från vattenkraften i större utsträckning ska stanna i kommunen där elen produceras. Som Trollhättebo ställer jag mig bakom det förslaget.
Nice en till Trollhättebo :-D
Ställer mig oxå bakom 8-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]