Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1296766
Fisch skrev:Det har du rätt i. Korrekt siffra är 5 st användare. Den betvivlar jag dock starkt. Det är ju hur många trådar som helst som spårat ut och som moderatorer rensat ut.

Oavsett min tidigare felaktiga uträkning så känns det antalet mer rimligt än de 5st användare son fått inlägg raderade.
Det är säkert lite fler. Du kan läsa det lite som "antal användare som regelbundet får sina inlägg rapporterade just nu". Min poäng är att det är ett oerhört litet problem så länge man lägger mer energi på att lägga fram sin egen tes än att vara otrevlig mot andra användare.
#1296793

Camel skrev:
joel80 skrev: Vi får se hur många som anser har råd att vara kvar och köra bensin eller diesel om de "experter" som uttalat sig idag får rätt om kilometerskatt på personbilar inom 5-10 år.
De "experter" du hänvisar till syftar kanske på vanligt folk med en välgrundad uppfattning baserad på erfarenheter? De flesta av dessa inser nog att det kommer att bli dyrare att använda fossilbränsle i framtiden. Men efter en övergångsfas, när fossilbränslet är borta, så inser nog de flesta att det kommer att bli dyrare med t.ex. batteribilar. Detta baserat på erfarenheten att skatteintäkterna från transportsektorn ska bestå. Som så många gånger förut vid de skiften som trots allt ägt rum.
Det bör bli billigare med elbilar framöver än vad det är med ICE-bilar idag. Elbilarnas försäljningspris kommer gå ner och flera bedömare (t.ex Bloomberg) räknar med att runt 2022-2023 så går det ner under ICE-bilars pris i mellan och storbild-klassen, och i småbilsklassen nått år senare.
Produktionspriset för el är mycket lägre än för oljebaserat drivmedel (och än HVO/etanol också för den delen) så även om man framöver skulle lägga på lika mkt per km som dagens bilar har i skatt blir det billigare.
Många säger även att reparations och servicekostnader kommer gå ner kraftigt och att bilverkstäder kommer få lite problem om dom inte planerar för det.

Samhällskostnader för sjukvård bör gå ner, och en stor del pengar stanna inom landet istället för att gå till oljeländer vilket också bör ha positiv effekt på finanserna. Kanske inte kilometerskatten eller hur dom nu väljer ett plocka in pengarna behöver vara i samma omfattning som för bensin och diesel heller.
#1296808
joel80 skrev:Det bör bli billigare med elbilar framöver än vad det är med ICE-bilar idag. Elbilarnas försäljningspris kommer gå ner och flera bedömare (t.ex Bloomberg) räknar med att runt 2022-2023 så går det ner under ICE-bilars pris i mellan och storbild-klassen, och i småbilsklassen nått år senare.
Detta innebär att alla dem som nyligen köpt, eller snart kommer att köpa, batteribil kommer att få se kraftigt höjd kostnad utslaget per mil mot vad de förväntade sig när andrahandsvärdena går ner på batteribilar och inte bara på ICE-bilar. Skillnaderna mellan batteribilar och ICE-bilar avgörs delvis även av deras egenskaper jämfört med varandra, som t.ex. räckvidd, släpvagnsvikt, etc. Om inte äpplen jämförs med päron när det gäller bilarna, borde även andrahandsvärdena går ner kraftigt för ICE-bilar om nu batteribilarnas egenskaper i framtiden, både tekniska och ekonomiska, matchar motsvarande ICE-bil. När jag skrev att jag tror batteribilar blir dyrare i framtiden jämfört med idag avsåg jag de rörliga kostnaderna för själva körningen.


joel80 skrev:Produktionspriset för el är mycket lägre än för oljebaserat drivmedel (och än HVO/etanol också för den delen) så även om man framöver skulle lägga på lika mkt per km som dagens bilar har i skatt blir det billigare.
Många säger även att reparations och servicekostnader kommer gå ner kraftigt och att bilverkstäder kommer få lite problem om dom inte planerar för det.
Samhällskostnader för sjukvård bör gå ner, och en stor del pengar stanna inom landet istället för att gå till oljeländer vilket också bör ha positiv effekt på finanserna. Kanske inte kilometerskatten eller hur dom nu väljer ett plocka in pengarna behöver vara i samma omfattning som för bensin och diesel heller.
Jag tror att om batteribilar blir billigare för konsumenten än motsvarande ICE-bil, så kommer det inte att minska politikernas vilja att kompensera förlorade skatteintäkter med ökad beskattning. Kanske t.o.m. högre skattesatser än idag om utrymmet ändå finns. Oavsett klimat- och miljöfrågan så kommer bilen vara ett beskattningsobjekt. Detta oavsett om det är batteribilar eller ICE-bilar. Bilen har varit ett självändamål att beskatta, och det kommer så att förbli. Endast under övergångsfaser mellan teknikskiften kommer vissa skattefördelar uppstå eftersom man vill skapa drivkrafter för skiftet. När skiftet väl är genomfört i större skala, återgår man till "business as usual". Även om samhället kan få minskade kostnader så innebär det inte med automatik att man låter konsumenten få det utrymmet till godo. Dessutom kan man tänka sig att batteribilar får särskild beskattning för den miljö- och klimatbelastning som det innebär att tillverka batterierna i global skala och klimatskatt för själva körningen under överskådlig tid eftersom det fortfarande innebär en avsevärd klimatbelastning att köra batteribil. Inte dag eftersom batteribilar inte nått en volym att tala om, men i morgon om global omställning till batteribilar genomförts.
#1296830
Vi är på typ tredje generationens elbilar nu och p.g.a hög efterfrågan både på svensk och utländsk marknad som inte verkar avta hålls elbilars andrahandsvärde uppe.

Skulle vara betydligt mer nervös om jag satt på en nyköpt diesel eller bensinbil. Där kan det bli ett katastrofalt värdetapp om några år.

Och att man rätt snart skulle se höjda kostnader för elbil är inte troligt. Man pratar ju om 5-10 år bort.. Där jag nog tror mer närmre 10 år då sånna här saker tar tid. Då kostar elbilen mindre än en avgasbil, och kommer alltså ändå bli billigare att köra.
Jag är inte heller säker på att vi kommer ha närmre 100% elbilar, även om de säkert blir dominerande... Så kilometerskatten kan inte vara för hög så att andra dyrare alternativ blir helt utslagna. Och det är orimligt att man skulle beskatta elbilar på nått annat sätt än andra bilar.

#1296831
joel80 skrev: Det bör bli billigare med elbilar framöver än vad det är med ICE-bilar idag. Elbilarnas försäljningspris kommer gå ner och flera bedömare (t.ex Bloomberg) räknar med att runt 2022-2023 så går det ner under ICE-bilars pris i mellan och storbild-klassen, och i småbilsklassen nått år senare.
Vad gör det med andrahandsvärdet på batteribilarna tror du? När priset på nya sjunker. Kommer biltillverkarna ta hand om mellanskillnaden och låta stater stå för subventionerandet för att hålla köpviljan uppe eller ska man låta kunderna betala?
En ICE-bil kommer naturligtvis sjunka ännu mer vem räknar med annat. Batteribilsköpare är ju i regel mycket noga med kalkylen som ju inte sällan är det främsta köpargumentet.


När det gäller reparationskostnaderna tror jag dom kommer sjunka för alla bilar nu när kollisionsundvikande system blir obligatoriska. Framförallt tror jag vi snart kommer se en skillnad när det gäller fotgängarskador i stadstrafik där t.ex. volvos system räddar många liv och skador. Borde synas på kostnaderna för t.ex. Volvia. En elbil är inte mjukare.

När det gäller service hör man ju ofta talas om hur okomplicerade elbilarna är och hur lite service dom behöver. Läser man test så har ju t.ex. Tesla inte speciellt billig service. Kanske kan man sälja mer arbetstid och färre delar (olja).
I särklass dyrast brukar ju hybriderna vara som har dubbla system.
Jag tror även att märkesverkstäderna har övertaget här då många batteribilar är för avancerade för allbilsverkstäderna och kan till och med vara farliga att skruva med.
Saker som bromsar, som ju används mindre på en elbil men som likförbaskat behöver vara dimensionerade för en panikbromsning, kommer ju slitas likartat. Elbilarna är i regel lite tyngre vilket sliter på hjulupphängningar.
Många elbilar har värmepumpar till klimatanläggningen och det är ju inte evighetsmaskiner direkt.
Visst, verkstäderna får sålt mindre olja och filter men det är väl inte där man tjänar sina pengar kan man tro.
#1296857
joel80 skrev:Vi är på typ tredje generationens elbilar nu och p.g.a hög efterfrågan både på svensk och utländsk marknad som inte verkar avta hålls elbilars andrahandsvärde uppe.

Skulle vara betydligt mer nervös om jag satt på en nyköpt diesel eller bensinbil. Där kan det bli ett katastrofalt värdetapp om några år.
Jag får inte ihop det. Du skrev i tidigare inlägg att inköpspriset för en batteribil blir lägre än för motsvarande ICE-bil kring 2023. Det är mindre än 5 år dit. Jag kan inte så mycket om t.ex. bilmärket Hyndai men jag tror det blir hyfsat rättvist ur bilsynpunkt om man jämför t.ex. dessa två bilar:

18HY065 Hyndai IONIQ Electric PremiumEco, miljöbil, nybilspris 394.900 kr
18HY039 Hyundai i30 Kombi 1.0 Turbo Select, nybilspris 184.900 kr

så ser man att det skiljer ungefär dubbla priset (exkl. subvention för batteribilen). Om detta ska utjämnas på 5 år måste det ju innebära att den som köper en ny IONIQ Electric idag måste acceptera att den sjunker extremt mycket i värde, om det ska gå att köpa en ny IONIQ Electric om 5 år till halva priset mot idag. En begagnad bil är billigare än en ny. Visserligen tillkommer löpande prishöjningar i jämförelsen, men enligt de flesta batteribilsförespråkare så kommer ju ICE-bilar att rasa i pris så faktum kvarstår.

joel80 skrev:Skulle vara betydligt mer nervös om jag satt på en nyköpt diesel eller bensinbil. Där kan det bli ett katastrofalt värdetapp om några år.
Betydligt lägre fallhöjd. Ingen fara för de flesta utslaget på några mil. Om jag skulle hamna i läget att den "sista" ICE-bilen man äger blir osäljbar till vettigt pris så kör man ju hellre slut på den och får ner milkostnaden.
#1296859
Camel skrev:
joel80 skrev:Skulle vara betydligt mer nervös om jag satt på en nyköpt diesel eller bensinbil. Där kan det bli ett katastrofalt värdetapp om några år.
Betydligt lägre fallhöjd. Ingen fara för de flesta utslaget på några mil. Om jag skulle hamna i läget att den "sista" ICE-bilen man äger blir osäljbar till vettigt pris så kör man ju hellre slut på den och får ner milkostnaden.
Det baseras ju på att det redan om 5 år kommer finnas alternativ till samtliga fossilbilar.
Om man bortser från subjektiva åsikter om utseende finns det ju ganska många som drar husvagn/båtsläp/hästsläp. KOmmer det finnas elbilar som fixar det eller blir gruppen hänvisad till fossilbilar.
Många bilsemestrar runt medelhavet på somrarna. Är laddmöjligheterna för att kunna blåsa ner till Italien på två dygn på plats redan om 5 år eller kommer elbilen fortfarande ses som en andrabil av många?
#1296911
Andrahandsvärde verkar hållas uppe av dels lägre ägandekostnader, dels väldig hög efterfrågan.
Efterfrågan ser jag inte minska i förhållande till tillgång närmsta tiden, och ägandekostnaderna går ner allt eftersom inköpspriserna sjunker.

Kollar man ser servicekonstader ska man väl kanske inte jämföra med miljoklassbilar?

Hyundai Ioniq Electric kostar första service ca 900kr, den andra som är den stora, ca 1800kr. Sen är det 900kr igen på tredje.

För en Leaf verkar det ligga i ett spann från 1200-2000kr.
#1296916

Fjonsson skrev:
Det baseras ju på att det redan om 5 år kommer finnas alternativ till samtliga fossilbilar.
Om man bortser från subjektiva åsikter om utseende finns det ju ganska många som drar husvagn/båtsläp/hästsläp. KOmmer det finnas elbilar som fixar det eller blir gruppen hänvisad till fossilbilar.
Många bilsemestrar runt medelhavet på somrarna. Är laddmöjligheterna för att kunna blåsa ner till Italien på två dygn på plats redan om 5 år eller kommer elbilen fortfarande ses som en andrabil av många?
Hoppas verkligen att det inom några år finns vettiga val för oss med husvagn ja! Så att vi kan göra oss av med vår andrabil (V60 T4F).
Jag hoppas lite på Polestar 2.. Kommer mer information om den imorgon! Men vi får se.

Laddnätverk ner till Italien finns redan. (Kolla t.ex Plugshare) I Europa håller man även på att bygga ut med nya höghastighetsladdare med laddare som stödjer 350kW (150kW nu i början). Ionity har redan fått upp flera laddplatser i Sverige. En bra grej där är att man bygger laddplatserna med 4-8 platser direkt, så att risken för kö minskar rejält.

Sen är det nog inte en överdrivet stor andel av Sveriges befolkning som bilsemestrar så långt, med visst, en liten andel och det ska funka för de också.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]