- mån 04 feb 2019, 13:46
#1297085
Kommer elbilen att ha noll i servicekostnad eller poppar det upp ett batteribyte för 200 k när bilen blir lite äldre. Även om man återvinner metallerna i batteriet så blir väl batteribyte i paritet med att köpa ny motor.
Lövet skrev: ↑mån 04 feb 2019, 13:38Självklart har den behövt service som olja o filter. Men det är också allt.VolvoB20 skrev:Jag är inte säker på att en förbränningsmotor med 25.000 mil på mätaren når upp till 100% av sin effekt heller? Din supra har knappast varit fri från underhåll så att säga. Men att det kommer uppstå en industri kring utbyte och eller rekonditionering av batterier kan vi nog räkna med. Att slänga batteripacks för 200k i soptunnan kan vi inte börja med. Det håller inte.Lövet skrev: ↑mån 04 feb 2019, 13:11 Ganska lite har det visat sig. Den enda bil det finns ordentligt underlag är Tesla och där visar det sig att man kan räkna med 85-90% av kapaciteten kvar efter 25.000 mil.Det ska bli intressant hur batteriet klarar ålder. Min Supra är över 25 år nu, den är fortfarande pigg o yster och gör 300, 0-100 på 4.8 och man kommer 110 mil på en tank.
Kommer batterierna i elbilen vara lika pigga och fräscha efter 25 år måntro.
Jag har oändligt med grejjer i förrådet som numera har kassa batterier, allt från skruvdragare, elverktyg till mobiler o laptops där det är olönsamt att köpa nya batterier, om de ens går att få tag på.
Flera av dem har ju dessutom haft väldigt intelligenta laddare som övervakar temp plus en massa fler variabler på batteriet.
Kommer elbilen att ha noll i servicekostnad eller poppar det upp ett batteribyte för 200 k när bilen blir lite äldre. Även om man återvinner metallerna i batteriet så blir väl batteribyte i paritet med att köpa ny motor.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.