Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1297085
Lövet skrev: mån 04 feb 2019, 13:38
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 04 feb 2019, 13:11 Ganska lite har det visat sig. Den enda bil det finns ordentligt underlag är Tesla och där visar det sig att man kan räkna med 85-90% av kapaciteten kvar efter 25.000 mil.
Det ska bli intressant hur batteriet klarar ålder. Min Supra är över 25 år nu, den är fortfarande pigg o yster och gör 300, 0-100 på 4.8 och man kommer 110 mil på en tank.

Kommer batterierna i elbilen vara lika pigga och fräscha efter 25 år måntro.

Jag har oändligt med grejjer i förrådet som numera har kassa batterier, allt från skruvdragare, elverktyg till mobiler o laptops där det är olönsamt att köpa nya batterier, om de ens går att få tag på.

Flera av dem har ju dessutom haft väldigt intelligenta laddare som övervakar temp plus en massa fler variabler på batteriet.
Jag är inte säker på att en förbränningsmotor med 25.000 mil på mätaren når upp till 100% av sin effekt heller? Din supra har knappast varit fri från underhåll så att säga. Men att det kommer uppstå en industri kring utbyte och eller rekonditionering av batterier kan vi nog räkna med. Att slänga batteripacks för 200k i soptunnan kan vi inte börja med. Det håller inte.
Självklart har den behövt service som olja o filter. Men det är också allt.

Kommer elbilen att ha noll i servicekostnad eller poppar det upp ett batteribyte för 200 k när bilen blir lite äldre. Även om man återvinner metallerna i batteriet så blir väl batteribyte i paritet med att köpa ny motor.
#1297087
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 04 feb 2019, 13:38
VolvoB20 skrev: Det ska bli intressant hur batteriet klarar ålder. Min Supra är över 25 år nu, den är fortfarande pigg o yster och gör 300, 0-100 på 4.8 och man kommer 110 mil på en tank.

Kommer batterierna i elbilen vara lika pigga och fräscha efter 25 år måntro.

Jag har oändligt med grejjer i förrådet som numera har kassa batterier, allt från skruvdragare, elverktyg till mobiler o laptops där det är olönsamt att köpa nya batterier, om de ens går att få tag på.

Flera av dem har ju dessutom haft väldigt intelligenta laddare som övervakar temp plus en massa fler variabler på batteriet.
Jag är inte säker på att en förbränningsmotor med 25.000 mil på mätaren når upp till 100% av sin effekt heller? Din supra har knappast varit fri från underhåll så att säga. Men att det kommer uppstå en industri kring utbyte och eller rekonditionering av batterier kan vi nog räkna med. Att slänga batteripacks för 200k i soptunnan kan vi inte börja med. Det håller inte.
Självklart har den behövt service som olja o filter. Men det är också allt.

Kommer elbilen att ha noll i servicekostnad eller poppar det upp ett batteribyte för 200 k när bilen blir lite äldre. Även om man återvinner metallerna i batteriet så blir väl batteribyte i paritet med att köpa ny motor.
Det återstår ju att se. Om batteriet har kvar 90% av kapaciteten efter 25 tusen mil så räcker det. Huvudsaken är att vi får koll på situationer där kapaciteten går ner till 0 för då är det ju bara byte som gäller. En Tesla exempelvis klarar inte förvaring längre tid utan anslutning till nätet. Då går den sönder. Finns en artikel om en stackare i Linköping som åkte på långsemester och lämnade sin Roadster utan anslutning till nätet. Det batteriet var helt förstört när han kom tillbaka. Tror han var borta 3-4 månader. Hittar tyvärr inte artikeln nu men det var Auto+Motor+Sport eller liknande.
#1297092
volvoc70cab skrev:
Skärmavbild 2019-02-04 kl. 13.57.51.png
Mycket bra synpunkter i artikeln men "den som vill installera en laddstation med hundra sådana laddstolpar" - eh, det är ju inte riktigt så man gör...
#1297118
Lövet skrev:/.../"den som vill installera en laddstation med hundra sådana laddstolpar" - eh, det är ju inte riktigt så man gör...
Hur gör man då?
#1297120
Camel skrev:
Lövet skrev:/.../"den som vill installera en laddstation med hundra sådana laddstolpar" - eh, det är ju inte riktigt så man gör...
Hur gör man då?
Man drar ur sladden när bilen har laddat klart. Man laddar inte 100 bilar samtidigt om man har 100 bilar i lager som artikeln verkar vilja få det till.
#1297122
Lövet skrev:
Camel skrev:
Lövet skrev:/.../"den som vill installera en laddstation med hundra sådana laddstolpar" - eh, det är ju inte riktigt så man gör...
Hur gör man då?
Man drar ur sladden när bilen har laddat klart. Man laddar inte 100 bilar samtidigt om man har 100 bilar i lager som artikeln verkar vilja få det till.
Det ställer jag upp på. Men hur blir det med sammanlagringen? Och hur blir det med sammanlagringen när samhället i stort ställt om till elbilar?
#1297123
Camel skrev:
Lövet skrev:
Camel skrev: Hur gör man då?
Man drar ur sladden när bilen har laddat klart. Man laddar inte 100 bilar samtidigt om man har 100 bilar i lager som artikeln verkar vilja få det till.
Det ställer jag upp på. Men hur blir det med sammanlagringen? Och hur blir det med sammanlagringen när samhället i stort ställt om till elbilar?
Det blir säkerligen en del växtvärk på det området men den diskussionen kommer jag att hoppa över. Dock ville jag belysa att diskussionen inte blir bättre om man hittar på låtsasscenarion som i artikeln. 100 parallella laddstolpar skulle bli världens största laddstation. Att varje bilhandlare skulle behöva en sådan är liksom så oerhört överdrivet. Men det kanske bara var tänkt som ett räkneexempel för förbrukning och som sådant är det nog korrekt.
#1297129
Lövet skrev: /.../Det blir säkerligen en del växtvärk på det området men den diskussionen kommer jag att hoppa över. Dock ville jag belysa att diskussionen inte blir bättre om man hittar på låtsasscenarion som i artikeln.
Ställer upp på det. Men samtidigt är det lika fel att ignorera problem fullständigt. Polariseringen i frågan gör att debatten pendlar hela tiden mellan två ytterlägen: antingen är problemet oöverkomligt, eller så existerar det inte alls. Sanningen är givetvis någonstans mellan ytterlägena. Var tyngdpunkten ligger avgörs bl.a. av omfattningen. Nu börjar omfattningen av sammanlagring få konsekvenser. För några. Och bara i delar av riket. Men i takt med att samhället ställer om blir detta problem större. De som ignorerar detta (och det är ganska många) har nog inte förstått hur illa det blir om vi inte gör något åt det. I tid.
#1297168
Man får tänka på att även om man har ett ställe med säg 20 laddpunkter behöver man inte ha huvudsäkring och anslutning för full effekt på alla laddare utan istället ha laddare som pratar med varandra. Det Finns redan inbyggt i många av de som säljs idag (även för hemmaladdning där man t.ex kan ha 2 laddare på samma säkringar utan problem.).

Har man flera laddplatser är det troligen väldigt sällan man har bilar på dem som alla laddar med full effekt. Har man t.ex 32A trefas på alla laddare klarar många bilar bara av att ladda med en fas. Vissa med 16A och andra med 32A.
Har man en Tesla klarar de flesta av ca 25A (kring 16kW). De tidigaste Tesla hade 16A trefas (11kW) som högsta effekt men med tillval dubbelladdare och 22kW. Nu levereras alla med ombordladdare som klarar 16.5kW.
Leafen, BMW i3 och några till klarar 7.2kW men bara enfas.

När bilarna börjar bli fulla går laddhastigheten ner.

Beroende på omsättning av bilar kan det alltså räcka med rätt mycket mindre effekt än om alla skulle komma och ladda fullt samtidigt.

I vissa garage i Norge där det inte gått att dra in högre effekt har man satt in några batterier istället. Då kan man tillåta högre effekt från laddningen ett tag utan att behöva dra in större ledningar eller ha dyrare abonnemang.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]