Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1294321
Jag har aldrig sett några siffor på att automatväxlade bilar skulle vara inblandade i fler olyckor på vintern. Jag har också kört automat de senaste 10 åren och aldrig upplevt det som ett problem trots bakhjulsdrift 200+ hästar och inget antispinn/antisladd. Jag skulle dessutom säga att 4 av 5 olyckor på vintern beror på att man håller för hög hastighet för det grepp man har och inte kan svänga eller stanna, det kan man ju inte beskylla växellådan för, det är ju högerfotens fel ;-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1294325
Men det är svårt att gunga loss en automatare när man kört fast.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1294331
EbbevonVolvo skrev:Men det är svårt att gunga loss en automatare när man kört fast.
Men har man kört fast har man ju misslyckats från början... Går ju att undvika.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1294348
Fjonsson skrev:
EbbevonVolvo skrev:Men det är svårt att gunga loss en automatare när man kört fast.
Men har man kört fast har man ju misslyckats från början... Går ju att undvika.
Jasså?? :P
Användarvisningsbild
av apersson850
#1294350
Det är inte alls svårt. Du håller en försiktig grundgas och skiftar mellan R och D med lagom mellanrum.
Automaten är också klart överlägsen när det gäller att smyga igång bilen från stillastående, för att på så sätt försöka undvika att hjulspinn alls uppstår. Ja, under förutsättning att det är en riktig automatlåda, med hydraulisk momentomvandlare.
Vid terrängkörning är det betydligt enklare med automatlåda, då man kan ägna sig åt de betydligt viktigare frågorna, som exakt var man ska placera hjulen, istället för att mixtra med kopplingen.
Det enda man inte kan göra lika enkelt med automaten är frikoppla om det börjar sladda. Men ofta är det inte det man vill göra ändå, eftersom det frekvent ger upphov till en retursladd, som många förare inte klarar av att kväva. Dagens Volvobilars inbyggd antisladdsystem gör ofta ett bättre jobb än en frikoppling.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1294357
Finns många metoder att komma loss med automat, dom flesta är identiska med vad man skulle göra med en manuell, minus en manuell koppling. Något som dock är skönt på äldre RWD bilar är att man kan ta hjälp av handbromsen på ett helt annat sätt än på en FWD(med handbroms på bakhjulen). Bara reglera med handbromsen för att få lagom motstånd för att inte spinna med hjulen :p Detta är visserligen sällan något problem på lite nyare FWD bilar som har ett någorlunda vettigt antispinsystem men... I slutändan är det bara att anpassa sig efter bilen man kör.

Att trampa ner kopplingen om det plötsligt börjar sladda är ofta ungefär lika smart som att bromsa med en framhjulsdriven när man tappar styrning.


Sen är det ju så att kan man köra manuell så kan man köra automat, men kan man bara köra automat ja då kan man inte köra manuell... Det har man ju både sett, hört och luktat ett flertal gånger... Stackars bilar :-(
av ICEnow
#1294431
Kloge skrev: ons 23 jan 2019, 20:22
ICEnow skrev:
Cotag skrev: ons 23 jan 2019, 00:28 Skönt att ha bättre koll på kraftfördelningen till hjulen med manuell låda, speciellt just nu när det är lite halkigt därute.
Sen kan jag tyvärr inte sticka under stolen med att morfarlåda är bekvämt och att det troligen blir en sån i nästa bil.
Ja, sådana dagar som idag med snölager på is är otäckt med min S90 automat. Man får köra väldigt försiktigt och händer något har man ingen chans med automat att göra något, man får be en snabb bön... Avundas dig idag.
Förstår inte hur det kan vara ett problem.
Jag har haft en 245 och en 940 automat och vinterkörning var inga problem.
Fantastiskt kul forum det här. 245 och 940 och inga problem vid vinterkörning. Säkert aldrig fastnat i en isig backe heller eller fått sladd på bakvagnen heller. Mera sånt!

En släkting till mig hade faktiskt kört olika PV i hela sitt liv och ingen annan bil än PV från 1947 - till 2009 något. Enligt honom var PV den bästa bilen som någonsin har gjorts. Trots att förgasaren krävde sitt underhåll och han fick pilla rätt mycket för att hålla igång dom och göra rundsmörjning var 200 mil eller vad det var... Och knappast kunna köra över 80 för då blev väghållningen för dålig. Han prisade takräcket för det var så stort att han fick plats med stora saker och moderna bilars takräcke var skit och nackstöden i moderna bilar var också skit för de skymde sikten. Chock var också det bästa för då kunde man justera själv och slippa oroa sig för att automatchocken krånglade, jag skrattade så jag kiknande minns jag. Tror heller aldrig att han körde på vinterdäck ens. Utan sommardäck året runt gick hur bra som helst. Men nöjd var han om än en hel del trångsynt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1294455
960 är uteslutande diffade, dom flesta 240 och 940 är odiffade. 240 och 940 har betydligt större chans att fastna än en 960. På 2/940 räcker det att ett drivhjul tappar fäste så står du där du står, 960 måste tappa greppet på båda hjulen innan du blir stående.
744 är lite annorlunda dock, men en cementsäck i bagaget så är det inga större problem där heller, ungefär som 240 och 940 :p 960 är fortfarande betydligt bättre dock. Kombimodellerna är ytterligare bättre jämnfört med sina sedansyskon tack vare den extra vikten.

Och att köra på sommardäck året runt är bara idiotiskt oavsett bil och hastighet.
av ICEnow
#1294466
Lucif3r skrev: tor 24 jan 2019, 17:29 960 är uteslutande diffade, dom flesta 240 och 940 är odiffade. 240 och 940 har betydligt större chans att fastna än en 960. På 2/940 räcker det att ett drivhjul tappar fäste så står du där du står, 960 måste tappa greppet på båda hjulen innan du blir stående.
744 är lite annorlunda dock, men en cementsäck i bagaget så är det inga större problem där heller, ungefär som 240 och 940 :p 960 är fortfarande betydligt bättre dock. Kombimodellerna är ytterligare bättre jämnfört med sina sedansyskon tack vare den extra vikten.

Och att köra på sommardäck året runt är bara idiotiskt oavsett bil och hastighet.
"med cementsäck i bagaget så är det inga större problem". och 960 Inga större problem. jag tror jag dööör av skratt. Orkar inte mer nu. lev väl!

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]