Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1294147
Skönt att ha bättre koll på kraftfördelningen till hjulen med manuell låda, speciellt just nu när det är lite halkigt därute.
Sen kan jag tyvärr inte sticka under stolen med att morfarlåda är bekvämt och att det troligen blir en sån i nästa bil.
av Malmstroem
#1294209
För att återgå till originalfrågan. Jag har också sett att det diskuterats att slopa "automat"- tillägget och låta folk köra upp med manuell eller automat utan att få några begränsningar.

Jag har dock inte hört att det har fattats något beslut, eller att ett sådant beslut är nära.

Mina barn är 16 och 17. Jag tror inte att reglerna hinner ändras innan de tagit körkort, även om jag hoppas att jag har fel. Jag ser inte att det manuella växlandet är någon kritisk del som måste ingå i körkortsutbildningen. De som vill kan lära sig att växla själv senare.
av ICEnow
#1294218
Cotag skrev: ons 23 jan 2019, 00:28 Skönt att ha bättre koll på kraftfördelningen till hjulen med manuell låda, speciellt just nu när det är lite halkigt därute.
Sen kan jag tyvärr inte sticka under stolen med att morfarlåda är bekvämt och att det troligen blir en sån i nästa bil.
Ja, sådana dagar som idag med snölager på is är otäckt med min S90 automat. Man får köra väldigt försiktigt och händer något har man ingen chans med automat att göra något, man får be en snabb bön... Avundas dig idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1294219
Malmstroem skrev: ons 23 jan 2019, 11:01 Jag ser inte att det manuella växlandet är någon kritisk del som måste ingå i körkortsutbildningen. De som vill kan lära sig att växla själv senare.
Träffade ett gäng Amerikaner på besök i Europa, De hade lyckats skapa tillbud både på Autobahn och i flera storstäder då de aldrig hade kört bilar med "a gear stick" utan bara kört automat. De borde definitivt haft "automat" som villkor på sina körkort.

Det är en skräckfull upplevelse att åka med någon som kämpar med gas och koppling för att få rätt varvtal och samtidig tittar ned på spaken för att hitta rätt växel när det är tät trafik i hög fart runt bilen...
av ICEnow
#1294236
VolvoB20 skrev: ons 23 jan 2019, 11:52
Malmstroem skrev: ons 23 jan 2019, 11:01 Jag ser inte att det manuella växlandet är någon kritisk del som måste ingå i körkortsutbildningen. De som vill kan lära sig att växla själv senare.
Träffade ett gäng Amerikaner på besök i Europa, De hade lyckats skapa tillbud både på Autobahn och i flera storstäder då de aldrig hade kört bilar med "a gear stick" utan bara kört automat. De borde definitivt haft "automat" som villkor på sina körkort.

Det är en skräckfull upplevelse att åka med någon som kämpar med gas och koppling för att få rätt varvtal och samtidig tittar ned på spaken för att hitta rätt växel när det är tät trafik i hög fart runt bilen...
Kanske biluthyraren borde kollat av dom innan istället? Att folk från USA kommer hit och hyr bil kan ju inte vara så unikt, eller?

I Italien för några år sedan skulle jag hyra bil på Bergamo i februari och då frågade de om jag var van vid vinterväglag. Ja, svarade jag. Sedan såg jag att det var sommardäck på bilen. Då sa de att det inte finns lag på vinterdäck i Italien, men lag på att ha med sig snökedjor på vintern. Och inga hyrbilar med vinterdäck fanns "för det blir för dyrt" sa de. Italien, ja ens fördomar bekräftades inte, utan de förstärktes haha. Vad sjutton skall man med snökedjor till på vinterväglag undrade jag? Snökedjor har man för att ta sig upp för någon backe eller nåt, inte katten kör man omkring annars med snökedjor direkt. Så jag fick återgå till mitt 80-tals tänk och köra med sommardäck på vintern så som många i Sverige gjorde på den tiden. Och det gick bra till slut, fast det gick långsamt och andra bilar med sommardäck tutade och gjorde kamikazi-omkörningar och försökte avlägsna mig och min bil från jordens yta på alla möjliga sätt. Tydligen var jag värre än pesten eftersom jag körde med hjärnan istället för med någon annan kroppsdel.

Skall man täcka upp för allt överallt kanske det är bäst att rösta på Vänsterpartiet så kan en gigantisk statsapparat istället tänka åt och ta besluten för invånarna. De flesta människor är betydligt smartare än vad många tror, men undantagen finns alltid. Sätter man hastighetsbegränsningen på vägarna till 0 km/h kommer heller inga trafikolyckor att ske.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1294241
Att det finns olika klasser för manuell/automat är ju inte konstigare än att det finns olika klasser för tvåhjulingars effekt tex AM, A1, A2, A eller olika klasser för släp som B, B-96, BE osv. Då kan vi ju ta bort dem med om vi ska förenkla ordentlig,
av ICEnow
#1294253
VolvoB20 skrev: ons 23 jan 2019, 14:09 Att det finns olika klasser för manuell/automat är ju inte konstigare än att det finns olika klasser för tvåhjulingars effekt tex AM, A1, A2, A eller olika klasser för släp som B, B-96, BE osv. Då kan vi ju ta bort dem med om vi ska förenkla ordentlig,
Ja, håller med. Byråkraterna hos staten har haft för lite att göra så de har hittat på detta tokiga körkortssystem så ingen kan hålla reda på vad vad de olika klasserna egentligen står för. Enbart teoriprov för EU-moped, lätt MC kort som sedan övergår till tungt och Bil med släp.
Nu finns det tre olika körkort för bil med släp inkl. B. Det är ingen skillnad i verkligheten att köra släp B-96 eller BE.

Byråkraterna är inte verklighetsförankrade
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1294295
Människor som inte kan tillgodogöra sig en utbildning och klara ett prov har förmodligen lika svårt att tillgodogöra sig information insamlad på egen hand.
Användarvisningsbild
av Kloge
#1294316
ICEnow skrev:
Cotag skrev: ons 23 jan 2019, 00:28 Skönt att ha bättre koll på kraftfördelningen till hjulen med manuell låda, speciellt just nu när det är lite halkigt därute.
Sen kan jag tyvärr inte sticka under stolen med att morfarlåda är bekvämt och att det troligen blir en sån i nästa bil.
Ja, sådana dagar som idag med snölager på is är otäckt med min S90 automat. Man får köra väldigt försiktigt och händer något har man ingen chans med automat att göra något, man får be en snabb bön... Avundas dig idag.
Förstår inte hur det kan vara ett problem.
Jag har haft en 245 och en 940 automat och vinterkörning var inga problem.
Användarvisningsbild
av Derank
#1294319
Ovan förare att handskas med automat på vintern kanske?. Själv växlar jag varje vecka mellan, auto/man, 2wd rwd och 4wd beroende på vilka fordon jag åker ut på fältet med. Och allt sitter i ryggmärgen numera, har aldrig ställt bilen pga dårligt väglag,

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]