Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1292048
I en tråd här intill nämns manuell eller automatisk växellåda på framtida bilar.
Det sades i media under 2018 att en (då) pågående utredning skulle ge besked om bestämmelsen om man vid uppkörning kör en bil med automatlåda, så gäller körkortet endast för bilar med automatlåda, "högst troligt" skulle regeln tas bort. Och flera debattörer i bilskolebranschen hade också deltagit och tyckt till i frågan.
Någon gång november-december 2018 kom någon sorts uttalande om körkortsutbildning m.m. Men jag har inte hittat ett enda ord om detta med körkort och automatlåda. Är det någon här på forumet som har hört, läst något om detta? Kommer den (tokiga) regeln att vara kvar?

Jag har själv haft körkort sedan tidigt 60-tal, så mig kvittar det lika. Men i bekantskapskretsen har jag yngre vänner som står i begrepp att ta körkort. Därav frågan.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292052
Låter ju knepigt om man helt plötsligt skulle få körkort för en manuell bil om man gjort hela sin utbildning i automat. Skillanden är ju stor för en nybliven förare. Med två övningskörande tonåringar här hemma ser jag vad mycket kapacitet som går åt till växellådan.

Jag har en kinesisk kollega som frågade om hennes nytagna svenska körkort gäller i england och vänstertrafik. Hon blev mycket förvånad.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1292075
Det svåra i trafiken är att ha omdöme och hantera omgivningen imo. Växla lär sig den normalbegåvade rätt fort med lite aktiv träning. Jag har svårt att se att det här skulle vara värre än att till exempel bara köra bil vid enstaka tillfällen och därmed inte få någon volymträning på något moment i körning, ett ganska vanligt förekommande fenomen.

Det viktiga blir då att ha lite självinsikt kring sina egna brister, oavsett vilka dessa råkar vara. Med tanke på hur snabbt den manuella lådan dör ut nu känns det som om den som är osäker skulle ha alla möjligheter i världen att välja automat vid behov.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292077
Visst. Lite aktiv träning. Det kallas övningskörning.
Det som skiljer en erfaren förare från en mindre erfaren är att mer uppmärksamhet går åt till att mekaniskt manövrera fordonet än att analysera trafiken om man är mindre erfaren. Jag missar ditt argument till varför en 18-åring som aldrig kört manuell växellåda skulle få öva själv tillsammans med kompisarna i baksätet och stereon i bott?
Mina grabbar är normalbegåvande men växling och samspel mellan gas, broms, koppling, växelspak är den tveklöst största utmaningen. När dom kör s90n går det betydligt bättre och mycket mer fokus kan läggas på omgivningen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1292084
Det var ju det där med självinsikt och omdöme som kanske inte är helt kompatibelt med alla 18-åringar.

På sikt tror jag problemet försvinner i takt med att manuella lådor försvinner helt. Å andra sidan så kunde man då i och för sig lika gärna låta systemet vara som det är till dess så man slipper övergångsproblem.
av ICEnow
#1292088
Evig diskussion detta. Minns liknande på 70 och 80-talet, framhjulsdrift mot bakhjulsdrift. I Sverige är det nog bäst med framhjulsdrift så slipper man bli stående i backar. En granne hade en MB för 700.000 kr något för några år sedan med ESP och allt som gör att "bilen blir framkomlig precis som framhjulsdriven bil" . Enda bilen i området som inte klarade isiga backen här. Vi struntade efter några gånger när han inte kom upp att hjälpa honom, främst pga av tidsbrist på morgonen. Så han bytte bil sedan. Sedan är framhjulsdrivna bilar billigare att bygga än bakhjulsdrivna. Kan ju vara en annan anledning till att de är historiska idag, förutom något undantag.

Jag har automat nu, men det var för att jag kom över bilen billigt som sjutton. Något företag hade nästan konkat och då skall pengarna fram snabbt.

Gillar manuell bäst helt klart. Så mycket bättre kontroll på bilen på vintern och vid undanmanövrar och andra situationer i trafiken. Bättre kontroll vid omkörningar osv. Men bäst är nog att man slipper automatfördröjningen vid start eller om man skall ut snabbt på vägen från en korsning. Det går att putta igång bilen vid dött batteri med manuell kan vara bra. För mig sitter manuell i ryggmärgen och fattar inte hur man kan tycka att automat är bekvämare. Även i köer. Men klart sitter man i Sthlm köer i timmar varje dag så är nog automat bekvämare.

Måste man bara ha automat så tycker jag att man borde fundera en gång till om man verkligen kan köra bil och är en säker förare. De borde inte spela någon roll om man kör manuell. Tycker man det är svårt så är det nog mer träning som behövs.

Tycker det skall finnas bara ett körkort. Upp till var och en att öva på de olika växelsystemen. Har man bara kört automat så får man träna själv på manuell på någon parkering eller någon visar. Det är någon slags vänster liberalism att staten skall hålla på att bestämma.
Se hur körkorten ser ut för övrigt, vilken soppa. Ingen vet ju vad som egentligen gäller för de olika. Varför får man inte automatiskt tungt MC kort när man fyller 18? Varför är det så krångligt med släp? Mopedkort borde räcka med teori bara. Det blir dyrt och krångligt för många med allt detta dravvel. Såg senast att jag får köra snöskoter på mitt körkort, men inte men nytaget körkort idag. Folk är inte dumma, de flesta är smartare än vad man tror
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1292090
Klart du känner dig tryggast med manuell om du nästan bara kört det. Att det skulle vara säkrare tror jag inte går att belägga, mer än i händerna på en helt ovan förare men då är de flesta bilar farliga.. att tro att valet av växellåda är avgörande för hur bra förare man är är en intressant tankevolt.
Användarvisningsbild
av Kloge
#1292098
Hur kan man ha bättre kontroll vid omkörning med manuell?
Tvärtom, gasa på och känn kickdownen!

Läste om en som skulle köra om och växlade ner till fyran trodde han. Han fick in tvåan...
av ICEnow
#1292101
SBergdahl skrev: sön 13 jan 2019, 14:10 Klart du känner dig tryggast med manuell om du nästan bara kört det. Att det skulle vara säkrare tror jag inte går att belägga, mer än i händerna på en helt ovan förare men då är de flesta bilar farliga.. att tro att valet av växellåda är avgörande för hur bra förare man är är en intressant tankevolt.
Vänligen ställ en fråga till mig istället för att anta som en journalist på Damtidningens skvallerbilaga. Bara att fråga på. Jag sitter på Arlanda ett par timmar till.
Jag har kört kanske 50.000 mil med automat sedan jag fick körkort, främst jobbets bilar och en och annan egen bil. Jag tycker att det är säkrare med manuell eftersom man har mer kontroll om någon incident blir och överhuvudtaget bättre kontroll på bilen. Speciellt på vintern om eller på lös grusväg.

Kikade även på Folksams statistik nu och bakhjulsdrivna bilar är inblandade i fler olyckor än framhjulsdrivna bilar och automatväxlade bilar är även de inblandade i fler olyckor än manuella. Intressant är att 4-hjulsdrivna bilar än inblandade i för många olyckor, mer än framhjulsdrivna. Men när de kollat förhållandena har de sett att förare med 4-hjulsdrivna bilar kör mycket fortare än andra. De som kör de bilarna har många av dom missförstått att 4-hjulsdriften är för framkomligheten skull, inte att man skall köra fortare. Tydligen är en 4-hjulssladd nästan omöjlig att häva med automat står det också. Men manuell kan det gå att häva, men svårt.
Vilka tokstollar som trodde att man kan köra fortare med 4-hjulsdrift på vintern. Visste inte att några trodde det. Själv har jag kört 4-hjulsdrift någon gång och provat på vintern. Bra men inte värt priset och högre bränsleförbrukning för de få tillfällena som det behövs. I alla fall inte där jag kör.
av ICEnow
#1292105
Kloge skrev: sön 13 jan 2019, 14:31 Hur kan man ha bättre kontroll vid omkörning med manuell?
Tvärtom, gasa på och känn kickdownen!

Läste om en som skulle köra om och växlade ner till fyran trodde han. Han fick in tvåan...
Jo bland annat för att jag kan själv välja växel,
och gasa så mycket jag vill istället för att trycka gasen i botten för kickdown och då ha max kraft på hjulen, men minskad kontroll som följd. Speciellt vid regn och småhalt gillar jag inte att få maximal kraft på hjulen för att bara köra om. Men jag har ju automat nu så jag märker skillnaden. Snålhet en bedrog då jag fick min S90 med automat till ett kanonpris. Säljer den om ett år har jag tänkt

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]