Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292108
ICEnow skrev:Måste man bara ha automat så tycker jag att man borde fundera en gång till om man verkligen kan köra bil och är en säker förare. De borde inte spela någon roll om man kör manuell. Tycker man det är svårt så är det nog mer träning som behövs.

Tycker det skall finnas bara ett körkort. Upp till var och en att öva på de olika växelsystemen. Har man bara kört automat så får man träna själv på manuell på någon parkering eller någon visar. Det är någon slags vänster liberalism att staten skall hålla på att bestämma.
Se hur körkorten ser ut för övrigt, vilken soppa. Ingen vet ju vad som egentligen gäller för de olika. Varför får man inte automatiskt tungt MC kort när man fyller 18? Varför är det så krångligt med släp? Mopedkort borde räcka med teori bara. Det blir dyrt och krångligt för många med allt detta dravvel. Såg senast att jag får köra snöskoter på mitt körkort, men inte men nytaget körkort idag. Folk är inte dumma, de flesta är smartare än vad man tror
Nu vet jag inte vilken erfarenhet du har av tonåringar men att överlämna dom till att prova själv "på någon parkering" låter som en korkad lösning.
Tråden handlar ju inte vad en erfaren förare bör klara av utan vad en tonåring med färskt körkort måste behärska.
Har man haft körkort ett tag och bara kört automat funkar det säkert att öva in sig på manuell på egen hand. Reserverna finns. Alla nya bilar har nya funktioner man behöver lära sig men kanske inte samtidigt som man lär sig grundläggande saker.

Tog BE för några år sedan och var lite orolig för uppkörningen. Vad har man för gamla vanor som inte riktigt matchar regelboken. Numera kan man ju t.o.m. bli kuggad för oekonomisk körning.
Men det gick jättebra. Inspektören sa att det märks så tydligt när man är en van förare och tydligast märks det på framförhållningen och beredskapen. Han hade aldrig varit med om någon äldre BE-elev som kuggat själva uppkörningen. Manöverbanan och säkerhetskontrollen. Men inte körningen.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292109
SBergdahl skrev:På sikt tror jag problemet försvinner i takt med att manuella lådor försvinner helt.
Dom manuell lådorna kommer nog hänga kvar längst i det segment som just ungdomar med färska körkort har råd med.
av ICEnow
#1292116
Fjonsson skrev: sön 13 jan 2019, 14:53
ICEnow skrev:Måste man bara ha automat så tycker jag att man borde fundera en gång till om man verkligen kan köra bil och är en säker förare. De borde inte spela någon roll om man kör manuell. Tycker man det är svårt så är det nog mer träning som behövs.

Tycker det skall finnas bara ett körkort. Upp till var och en att öva på de olika växelsystemen. Har man bara kört automat så får man träna själv på manuell på någon parkering eller någon visar. Det är någon slags vänster liberalism att staten skall hålla på att bestämma.
Se hur körkorten ser ut för övrigt, vilken soppa. Ingen vet ju vad som egentligen gäller för de olika. Varför får man inte automatiskt tungt MC kort när man fyller 18? Varför är det så krångligt med släp? Mopedkort borde räcka med teori bara. Det blir dyrt och krångligt för många med allt detta dravvel. Såg senast att jag får köra snöskoter på mitt körkort, men inte men nytaget körkort idag. Folk är inte dumma, de flesta är smartare än vad man tror
Nu vet jag inte vilken erfarenhet du har av tonåringar men att överlämna dom till att prova själv "på någon parkering" låter som en korkad lösning.
Tråden handlar ju inte vad en erfaren förare bör klara av utan vad en tonåring med färskt körkort måste behärska.
Har man haft körkort ett tag och bara kört automat funkar det säkert att öva in sig på manuell på egen hand. Reserverna finns. Alla nya bilar har nya funktioner man behöver lära sig men kanske inte samtidigt som man lär sig grundläggande saker.

Tog BE för några år sedan och var lite orolig för uppkörningen. Vad har man för gamla vanor som inte riktigt matchar regelboken. Numera kan man ju t.o.m. bli kuggad för oekonomisk körning.
Men det gick jättebra. Inspektören sa att det märks så tydligt när man är en van förare och tydligast märks det på framförhållningen och beredskapen. Han hade aldrig varit med om någon äldre BE-elev som kuggat själva uppkörningen. Manöverbanan och säkerhetskontrollen. Men inte körningen.
Vänsterliberalism kanske. Förmodligen vettigare att ha med en ansvarsdel på teoriprovet. De flesta tonåringar sköter sig bra. Men några föräldrar har missat att uppfostra sina barn. Men i så fall skulle de kugga på ansvarsdelen.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292118
Du kan ju omöjligt ha barn själv om du tror att deras handlande alltid beror på att dom inte vet hur man bör göra.
Jag har en 16-åring och en 18-åring (snart 19) som börjat övningsköra samtidigt med ungefär samma grundkunskaper. Det går betydligt bättre för 19-åringen.
Det sker mycket i tonåren. Varje barn är olika. Föräldrars påverkan varierar.
av ICEnow
#1292124
Fjonsson skrev: sön 13 jan 2019, 15:16 Du kan ju omöjligt ha barn själv om du tror att deras handlande alltid beror på att dom inte vet hur man bör göra.
Jag har en 16-åring och en 18-åring (snart 19) som börjat övningsköra samtidigt med ungefär samma grundkunskaper. Det går betydligt bättre för 19-åringen.
Det sker mycket i tonåren. Varje barn är olika. Föräldrars påverkan varierar.
Tror det är viktigt att prioritera sin tid för barnen och att skippa nästan alla sina egna intressen i 20 år. Mina föräldrar gjorde det. Jag också med mina barn. Nu har de passerat tonårstiden och få har varit de gånger som de hittade på sattyg eller kom i fel sällskap. Har varit helt lugn och är fortfarande ok med att släppa dem med pappas fina bil eller hantera pengar själv och åka och köpa begagnad moped helt själv, utan att pappa lägger sig i.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292129
Nu pratar vi ju inte om sattyg eller fel sällskap utan att tonåringar ofta har en övertro till sin förmåga. Jag tror det är en naturlig, medfödd och positiv egenskap då den till viss mån driver utveckling.
Men jag skulle nog föredra att folk övningskör lite med sina ungar istället för att dom får öva "på någon parkering" på egen hand efter en grundkurs i ansvar.
av ICEnow
#1292146
Fjonsson skrev: sön 13 jan 2019, 16:33 Nu pratar vi ju inte om sattyg eller fel sällskap utan att tonåringar ofta har en övertro till sin förmåga. Jag tror det är en naturlig, medfödd och positiv egenskap då den till viss mån driver utveckling.
Men jag skulle nog föredra att folk övningskör lite med sina ungar istället för att dom får öva "på någon parkering" på egen hand efter en grundkurs i ansvar.
Eller så beror övertron på sin förmåga att deras föräldrar kollat på TV serier på fritiden istället för att tagit sig den tiden med dem och lära dem om säkerhet.

Mina barn lärde sig köra manuell växellåda på mopeder när de var 12 år för jag tyckte de borde börja tidigt att lära sig. Privat mark förstås.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292148
Ok. Så du har övat dina ungar sedan dom var tolv men tycker att 18-åringar oavsett bakgrund med nytt körkort ska öva på att köra med manuell växellåda på egen hand på en parkering?
Hur ska du ha det egentligen?
Behöver ungarna öva under uppsikt och vägledning eller inte?
av ICEnow
#1292181
Fjonsson skrev: sön 13 jan 2019, 17:54 Ok. Så du har övat dina ungar sedan dom var tolv men tycker att 18-åringar oavsett bakgrund med nytt körkort ska öva på att köra med manuell växellåda på egen hand på en parkering?
Hur ska du ha det egentligen?
Behöver ungarna öva under uppsikt och vägledning eller inte?
Ja faktiskt tycker jag att man kan öva med någon man känner. eller ta några lektioner. Det är var och ens eget ansvar att lära sig. I Sverige tror man att allt går åt skogen som staten inte lägger sig i. Inte skulle en person sticka ut och köra manuell i Sthlm trafiken helt plötsligt och fickparkera på Strandvägen det första de gör, som bara kört automat innan. Eller tror du på förmynderi?

Bodde i USA en kort tid för två år sedan. Och där tar de körkort för automat. Sedan får de själva ta tag i om de vill lära sig manuell. Hade det varit ett problem skulle möjligheten inte finnas. Det finns faktiskt mer manuella bilar i USA än vad myten säger här i Sverige. Många personbilar och förvånandsvärt många pick-up har manuell växellåda. Uppskattar att cirka 5% är manuella eller stick-cars som de säger. För två år sedan. annan myt är att manuell är dyrare i USA. Fel! Det är som i Sverige billigare.

Om barnen skall öva själv eller inte beror på vad man anser att de kan. När jag visade mina barn körde de själva efter någon dag på en åker. Gick bra. Men hade också spärrat mopedgasen lite de första dagarna.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1294145
Man har utan tvekan bättre kontroll på bilen med automatlåda än med manuell, eftersom man kan ägna en större del av sin uppmärksamhet åt själva körningen.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]