Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1294470
Och med bästa däcken fram för "man vill ju inte tappa styrningen"....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1294497
ICEnow skrev:"med cementsäck i bagaget så är det inga större problem". och 960 Inga större problem. jag tror jag dööör av skratt. Orkar inte mer nu. lev väl!
Det är ren fakta att 744 är alldeles för lätt i baken, så varför du skrattar åt det vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Derank
#1294537
Frågan var väl hur man hanterar auto va manuellt på vintertid. 240 och 740 är väl de sämsta efter ford taunus att ta sig fram vintertid, men det gick det med med 60kg extra i bagaget och lite planering. Men det kan inte mäta sig med dagens bilar.




Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Cotag
#1294587
Derank skrev: fre 25 jan 2019, 06:12 Frågan var väl hur man hanterar auto va manuellt på vintertid. 240 och 740 är väl de sämsta efter ford taunus att ta sig fram vintertid, men det gick det med med 60kg extra i bagaget och lite planering. Men det kan inte mäta sig med dagens bilar.
Den som tycker att en Taunus har sämst vintervägsegenskaper har med stor säkerhet inte framfört en Cheva El Camino -72, 350/350 med 275 breda sommardäck, på snöig väg.
Idag, med ålderns rätt, hade jag tyckt detta var en urusel ide, men tidigt 90-tal var det såklart det roligaste en långhårig undertecknad kunde tänka sig. Dessutom lagligt med sommarsulor vintertid där och då.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1294769
Jag körde 744 i mer än fyra år. Inte fastnade jag nåt speciellt ofta med den. Lerig åker med husvagn så var det kört, men det är det med i princip allt tvåhjulsdrivet.
Sen har jag haft en 745 SE som också hade automatisk diffspärr. Drev bra även om det var så ojämnt att ett bakhjul stod i luften.
Min 854 Turbo, första större bilen med framhjulsdrift, var det första jag hade med TRACS. Hjälpte till om det var stor skillnad i grepp mellan hjulen. Annars bara surrade det till minimal nytta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1534208
Intressant när man tittar i statistiken. De som kör upp för automat borde ju klara sig i högre grad än de som kör upp för manuell då det är mindre att hålla reda på. Det trodde jag i alla fall.

Men nu visar siffrorna att det är tvärs om.

Tydligen är det så att den som väljer automat för att slippa lära sig växla, inte är så intresserad av att lära sig om hur man kör för övrigt heller förutom att växla. det borde man kanske kunnat räkna ut från början,
Användarvisningsbild
av sewen
#1534217
Intressant! Låter rimligt.

Jag har bara ägt automatbilar men brukar försöka köra manuell nån gång om året för att inte stagnera totalt när det kommer till växlandet. Är faktiskt lite ovant precis i början när jag sätter mig i en manuell men det går rätt fort "att komma tillbaka".
Hos min fru som kört manuell betydligt mer än automat har det verkligen i ryggmärgen. Även med automat händer det att hon släpper högerhanden från ratten och låter den vandra ned mot mittkonsollen när hon närmar sig en korsning för att vara beredd på att växla ned. :-D

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]