Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1292528
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 14 jan 2019, 22:57 DSG är snålare än manuell allt annat lika.
Hur menar du nu ?

www.volkswagen.se

Passat 1.5 TSI ACT
110 kW / 150 hk
6 vxl -
5,30 l/100km*3
121 g/km*3
från 273 900 kr*1

Passat 1.5 TSI ACT
110 kW / 150 hk
7 vxl DSG
5,40 l/100km*3
123 g/km*3
från 293 800 kr*1

Det finns ju vissa bilmodeller där automaten är snålare än den manuella, men i alla fall som jag har sett beror det på att bilen fått mycket högre slutväxel/högre utväxling på automatvarianten så motorn får mycket lägre varvtal.
Måste vara Passat sedan du tittade på? Varför den ser ut så vet jag inte men kombin har samma förbrukning och det finns fler varianter där DSG har lägre förbrukning än tvärtom. Några exempel:
Skärmavbild 2019-01-15 kl. 13.48.28.png
Skärmavbild 2019-01-15 kl. 13.48.28.png (27.53 KiB) Visad 393 gånger
Skärmavbild 2019-01-15 kl. 13.48.09.png
Skärmavbild 2019-01-15 kl. 13.48.09.png (25.08 KiB) Visad 393 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1292531
Det har väl med utväxling och dragvikt att göra.

Man kan inte säga rakt av att DSG är snålare eller drar mer än manuell. Skillnaden är så liten att slutväxel och utrustning som skiljer mellan modellerna gör större skillnad än vad DSG-Manuell gör.
av Lövet
#1292533
VolvoB20 skrev:Det har väl med utväxling och dragvikt att göra.

Man kan inte säga rakt av att DSG är snålare eller drar mer än manuell. Skillnaden är så liten att slutväxel och utrustning som skiljer mellan modellerna gör större skillnad än vad DSG-Manuell gör.
Det kan du säkert ha rätt i. Har varken koll eller tid att ta reda på exakt vad som gäller med slutväxlar i modellerna ovan. Min egentliga poäng var främst att motsäga påståendet tidigare i tråden att DSG lade till 1-1.5dl per mil. Det stämmer inte hur man än vrider och vänder på det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1292535
Lövet skrev: tis 15 jan 2019, 14:19
VolvoB20 skrev:Det har väl med utväxling och dragvikt att göra.

Man kan inte säga rakt av att DSG är snålare eller drar mer än manuell. Skillnaden är så liten att slutväxel och utrustning som skiljer mellan modellerna gör större skillnad än vad DSG-Manuell gör.
Det kan du säkert ha rätt i. Har varken koll eller tid att ta reda på exakt vad som gäller med slutväxlar i modellerna ovan. Min egentliga poäng var främst att motsäga påståendet tidigare i tråden att DSG lade till 1-1.5dl per mil. Det stämmer inte hur man än vrider och vänder på det.
Ja DSG är ju i botten en manuell låda med lamellkoppling där man robotiserat både kopplingen och växlingen så den bör ju ha samma förbrukning som den manuella.
av Lövet
#1292540
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tis 15 jan 2019, 14:19
VolvoB20 skrev:Det har väl med utväxling och dragvikt att göra.

Man kan inte säga rakt av att DSG är snålare eller drar mer än manuell. Skillnaden är så liten att slutväxel och utrustning som skiljer mellan modellerna gör större skillnad än vad DSG-Manuell gör.
Det kan du säkert ha rätt i. Har varken koll eller tid att ta reda på exakt vad som gäller med slutväxlar i modellerna ovan. Min egentliga poäng var främst att motsäga påståendet tidigare i tråden att DSG lade till 1-1.5dl per mil. Det stämmer inte hur man än vrider och vänder på det.
Ja DSG är ju i botten en manuell låda med lamellkoppling där man robotiserat både kopplingen och växlingen så den bör ju ha samma förbrukning som den manuella.
med tillagda fördelen att den alltid växlar rätt samt att man kan lägga till en sjunde växel = potentiellt lägre förbrukning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1292542
Frågan är ju vad som är "växlar rätt" ? Man har ju lagt in en kompromiss mellan olika önskningar i parametrarna till styrningen av lådan.

Jag såg tex att man numera lyckats knäcka ZFs 6 växlade lådors styrsystem så man kan ladda ny mjukvara, det finns olika mjukvaror att välja på för laddning, tex Sport, Komfort eller Ekonomi som integreras i lådans redan valbara körprogram. Det kommer säker till DSG lådor också i framtiden.

Tex. de flesta lådor, så väl DSG som vanliga automater brukar under uppvärmningen belasta motorn lite hårdare för att snabbare få ned NOX men med nackdelen att det drar lite extra bränsle. På en manuell låda kan man ju skippa att köra så som förare och få låg förbrukning redan från start med nackdelen att man kommer släppa ut lite mer NOX.

Svårt att säga vad som är rätt, är det lägst förbrukning, lägst utsläpp, högst prestanda, minimalt slitage eller maximal komfort, lådan är ju proggad som en kompromissa av alla dessa parametrar.
av Lövet
#1292543
VolvoB20 skrev:Frågan är ju vad som är "växlar rätt" ? Man har ju lagt in en kompromiss mellan olika önskningar i parametrarna till styrningen av lådan.

Jag såg tex att man numera lyckats knäcka ZFs 6 växlade lådors styrsystem så man kan ladda ny mjukvara, det finns olika mjukvaror att välja på för laddning, tex Sport, Komfort eller Ekonomi som integreras i lådans redan valbara körprogram. Det kommer säker till DSG lådor också i framtiden.

Tex. de flesta lådor, så väl DSG som vanliga automater brukar under uppvärmningen belasta motorn lite hårdare för att snabbare få ned NOX men med nackdelen att det drar lite extra bränsle. På en manuell låda kan man ju skippa att köra så som förare och få låg förbrukning redan från start med nackdelen att man kommer släppa ut lite mer NOX.

Svårt att säga vad som är rätt, är det lägst förbrukning, lägst utsläpp, högst prestanda, minimalt slitage eller maximal komfort, lådan är ju proggad som en kompromissa av alla dessa parametrar.
"Rätt" var menat ur förbrukningssynpunkt i det här fallet. Min egen bil har "normal" och "sport" i lådan men inget tycker jag är optimalt. Normalläget börjar på tvåan så fort bilen rullar vilket gör responsen onödigt seg. Växlar också upp så tidigt i vissa lägen att bilen "durrar". I sportläge växlar den istället alldeles för sent. Men man har säkert lyckats få normalläget att dra allra minst i körcykeln som på den tiden var NEDC. Intressant om övergången till WLTP kommer ändra något. Skulle gärna haft ett mittimellanläge mellan de två ytterligheterna.

Märker faktiskt ingen skillnad i växlingsmönster med kall bil eller ej. Det känns likadant. Dock bor jag inte i Norrland så det är sällan bilen är under -5.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1292695
Varför citerar ni sista inlägget i tråden av och till hela tiden?? Blir jäkligt oläsligt.. :nerd:
av Lövet
#1292705
Variosboy skrev:Varför citerar ni sista inlägget i tråden av och till hela tiden?? Blir jäkligt oläsligt.. :nerd:
För att den man citerar ska få notiser. Men visst har du rätt att man inte behöver ta med hela. Det är nog bara vanlig enkel slöhet.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1292729
Är inte standard att man börjar prenumerera automatiskt på trådarna efter ett inlägg?

Netikett är väl att är det sista inlägget man svarar på så behöver man inte citera, eftersom ingen har "pratat" emellan. Däremot så blir det ju lite lättare att se vilka som hör ihop.

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]