Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Johpyl
#1291796
Hej!
(Min första tråd här, så hojta gärna till om jag postat fel)

Är på gång att köpa ny bil. Ska iväg och prova en V60 årsmodell 2016, D4. Har lite ångest för diesel bara med tanke på mitt körmönster men relativt korta sträckor. Till jobbet har jag typ 1.8 mil, var av det mesta är motorväg. Alternativt ska det lämnas ungar och då har jag typ samma sträcka men hälften landsväg, resten stadskörning. Så blir väl i snitt 50/50 av varje körsträcka 5 dagar i veckan.

Enligt säljaren på Volvo så skulle inte detta vara något problem för nyare dieselmotorer :oops: Men vill gärna höra vad Ni har för tankar?

Trevlig helg!
/John
av ICEnow
#1291808
ja, dumt med diesel. Osäkert med andrahandsvärdet i framtiden. Se inga som helst fördelar med diesel idag. Du hinner på vintern inte få upp värmen på den korta sträckan heller, inte ens med el-värmare. Du måste ha bränslevärmare i så fall. Med bensin får du tyst och bekväm körning och bra värme snabbt. Köper du manuell får du lägre soppaförbrukning också.
av Johpyl
#1291816
ICEnow skrev: lör 12 jan 2019, 11:04 ja, dumt med diesel. Osäkert med andrahandsvärdet i framtiden. Se inga som helst fördelar med diesel idag. Du hinner på vintern inte få upp värmen på den korta sträckan heller, inte ens med el-värmare. Du måste ha bränslevärmare i så fall. Med bensin får du tyst och bekväm körning och bra värme snabbt. Köper du manuell får du lägre soppaförbrukning också.
Problemet är att automat är ett krav. Tycker det är svårt att hitta bensinare med automatlåda.
av Lövet
#1291820
Johpyl skrev: lör 12 jan 2019, 09:13 Hej!
(Min första tråd här, så hojta gärna till om jag postat fel)

Är på gång att köpa ny bil. Ska iväg och prova en V60 årsmodell 2016, D4. Har lite ångest för diesel bara med tanke på mitt körmönster men relativt korta sträckor. Till jobbet har jag typ 1.8 mil, var av det mesta är motorväg. Alternativt ska det lämnas ungar och då har jag typ samma sträcka men hälften landsväg, resten stadskörning. Så blir väl i snitt 50/50 av varje körsträcka 5 dagar i veckan.

Enligt säljaren på Volvo så skulle inte detta vara något problem för nyare dieselmotorer :oops: Men vill gärna höra vad Ni har för tankar?

Trevlig helg!
/John
1.8 mil bör vara lugnt. Det är lika långt som min fru har och vi har aldrig haft några problem när hon haft dieselbil.
av UnleashFusion
#1291846
den sträckan som du kör, skulle fungera och dels då du kör bilen 5dagar i veckan och jag kan tänka mig att du åker en mycket längre sträcka med familjen då och då.
Att hitta en automat med bensin finns: https://www.blocket.se/angelholm/Volvo_ ... ?ca=12&w=3 eller denna: https://www.blocket.se/kronoberg/Unik_V ... ?ca=12&w=3 (sportigare)

Jag menar ut och provkör, vad du själv tycker känns bra.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1291859
Pruta och köp.

Bäst affär att göra tvärtom, nu pratas det om dieselförbud, elbil, hybrid och bensinbilarnas förträfflighet och då köper man helt sonika en diesel

Jobbarkompisen skulle byta in sin Kia-diesel och blev bjuden 30k under listpris så nog har handlarna marginal att pruta på dieslar.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1291860
Oavsett diesel eller bensin så ta en titt i denna tråd angående balansaxelproblematik. Påstår bilsäljaren att detta är ett litet/obefintligt problem så kan h*n kanske bjuda på en utökad garanti på problemet.
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
av ICEnow
#1291907
Johpyl skrev: lör 12 jan 2019, 11:27
ICEnow skrev: lör 12 jan 2019, 11:04 ja, dumt med diesel. Osäkert med andrahandsvärdet i framtiden. Se inga som helst fördelar med diesel idag. Du hinner på vintern inte få upp värmen på den korta sträckan heller, inte ens med el-värmare. Du måste ha bränslevärmare i så fall. Med bensin får du tyst och bekväm körning och bra värme snabbt. Köper du manuell får du lägre soppaförbrukning också.
Problemet är att automat är ett krav. Tycker det är svårt att hitta bensinare med automatlåda.
Fråga: Varför automat? Jag har automat nu, men vill hellre ha manuell för man har bättre kontroll på bilen och mindre förbrukning.
av Johpyl
#1291908
ICEnow skrev: lör 12 jan 2019, 19:06
Johpyl skrev: lör 12 jan 2019, 11:27
ICEnow skrev: lör 12 jan 2019, 11:04 ja, dumt med diesel. Osäkert med andrahandsvärdet i framtiden. Se inga som helst fördelar med diesel idag. Du hinner på vintern inte få upp värmen på den korta sträckan heller, inte ens med el-värmare. Du måste ha bränslevärmare i så fall. Med bensin får du tyst och bekväm körning och bra värme snabbt. Köper du manuell får du lägre soppaförbrukning också.
Problemet är att automat är ett krav. Tycker det är svårt att hitta bensinare med automatlåda.
Fråga: Varför automat? Jag har automat nu, men vill hellre ha manuell för man har bättre kontroll på bilen och mindre förbrukning.
10% bekvämlighet och 90% fru som vägrar köra manuellt

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom