Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#1292877
Lövet skrev: ons 16 jan 2019, 13:36
Variosboy skrev:Varför citerar ni sista inlägget i tråden av och till hela tiden?? Blir jäkligt oläsligt.. :nerd:
För att den man citerar ska få notiser. Men visst har du rätt att man inte behöver ta med hela. Det är nog bara vanlig enkel slöhet.
Vad för slags notiser är det??
Både förut och nu får i alla fall jag upp de trådar som jag varit aktiv i (blåmarkerade) varje gång någon skriver i dom!? Men du kanske avser någon annan form av notis!?
av Lövet
#1292878
Jag avser den här som indikerar när man blivit citerad.
Skärmavbild 2019-01-17 kl. 12.37.22.png
Skärmavbild 2019-01-17 kl. 12.37.22.png (1.18 KiB) Visad 438 gånger
av ICEnow
#1292911
Lövet skrev: tis 15 jan 2019, 14:57
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tis 15 jan 2019, 14:19 Det kan du säkert ha rätt i. Har varken koll eller tid att ta reda på exakt vad som gäller med slutväxlar i modellerna ovan. Min egentliga poäng var främst att motsäga påståendet tidigare i tråden att DSG lade till 1-1.5dl per mil. Det stämmer inte hur man än vrider och vänder på det.
Ja DSG är ju i botten en manuell låda med lamellkoppling där man robotiserat både kopplingen och växlingen så den bör ju ha samma förbrukning som den manuella.
med tillagda fördelen att den alltid växlar rätt samt att man kan lägga till en sjunde växel = potentiellt lägre förbrukning.
VW Passat 4 Motion med 6-växlad manuell förbrukar blandad körning 0,46. 120 gram CO2. Och har inte tänkt på det förut som någon föreslog att det är lättare att köra snålt med manuell än automat. Så är det säkert. Så visst gör manuell växellåda 1-1,5 dl/mil lägre förbrukning än DSG.

Beror på vilken slags person man är. Alla känner säkert igen. Många väljer att aldrig kritisera sig själva och sina val av bil och annat, trots att de innerst inne vet. Så är det bara. Vissa som har automatväxlad bil hart säkert vara skitsvårt att själv rannsaka sig själv och ge sig på den punkten. Men säger man det eller skriver det som här så är det alltid någon som vill slå tillbaka. En del av livet. Jag har automatväxlad bil och jag gillar inte det, men jag fick bilen snorbilligt. Sedan finns ju inte Volvo S90 med manuell (tror jag). Man kan inte få allt. Och jag ville gärna ha en S90 för jag gillar just den modellen eftersom den är mycket rymlig och ändå känns den kompakt och inte klumpig på något sätt. Gillar inte kombi för de blir skitiga på bakrutan, väsnas mer än sedan och jag gillar inte att inte ha bagaget i kupén som i en kombi , utan just i en bagagelucka.
av ICEnow
#1292914
ICEnow skrev: tor 17 jan 2019, 16:03
Lövet skrev: tis 15 jan 2019, 14:57
VolvoB20 skrev:
Ja DSG är ju i botten en manuell låda med lamellkoppling där man robotiserat både kopplingen och växlingen så den bör ju ha samma förbrukning som den manuella.
med tillagda fördelen att den alltid växlar rätt samt att man kan lägga till en sjunde växel = potentiellt lägre förbrukning.
VW Passat 4 Motion med 6-växlad manuell förbrukar blandad körning 0,46. 120 gram CO2. Och har inte tänkt på det förut som någon föreslog att det är lättare att köra snålt med manuell än automat. Så är det säkert. Så visst gör manuell växellåda 1-1,5 dl/mil lägre förbrukning än DSG.

Beror på vilken slags person man är. Alla känner säkert igen. Många väljer att aldrig kritisera sig själva och sina val av bil och annat, trots att de innerst inne vet. Så är det bara. Visst har väl alla varit med om när man kritiserar någons bilval och personen blir skitsur och ger sig aldrig :) Så också, vissa som har automatväxlad bil har säkert skitsvårt med att själv rannsaka sig själv och ge sig på den punkten, utan hävda i oändligheten att "numera" är det ingen skillnad i förbrukning mellan aut och manuell. Men säger man det eller skriver det som här så är det alltid någon som vill slå tillbaka och det är en del av livet. Jag har automatväxlad bil och jag gillar inte det, men jag fick bilen snorbilligt. Sedan finns ju inte Volvo S90 med manuell (tror jag). Man kan inte få allt. Och jag ville gärna ha en S90 för jag gillar just den modellen eftersom den är mycket rymlig och ändå känns den kompakt och inte klumpig på något sätt. Gillar inte kombi för de blir skitiga på bakrutan, väsnas mer än sedan och jag gillar inte att inte ha bagaget i kupén som i en kombi , utan just i en bagagelucka. Känns lyxigare på något sätt med sedan och mindre "budbilskänsla" på något sätt. Och jag tycker att man ser bättre runt om med sedan.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1292918
Johpyl skrev:Hej!
(Min första tråd här, så hojta gärna till om jag postat fel)

Är på gång att köpa ny bil. Ska iväg och prova en V60 årsmodell 2016, D4. Har lite ångest för diesel bara med tanke på mitt körmönster men relativt korta sträckor. Till jobbet har jag typ 1.8 mil, var av det mesta är motorväg. Alternativt ska det lämnas ungar och då har jag typ samma sträcka men hälften landsväg, resten stadskörning. Så blir väl i snitt 50/50 av varje körsträcka 5 dagar i veckan.

Enligt säljaren på Volvo så skulle inte detta vara något problem för nyare dieselmotorer :oops: Men vill gärna höra vad Ni har för tankar?

Trevlig helg!
/John
Hur gick det, blev det affär?

Jag väljer i första hand manuell men har inga problem med automat.

Jag blev glatt överraskad när jag hade hyrbil till jobbet i en månad (10 mil/dag), hyrbilen var en V70 D4 automat 2016 och den faktiskt på samma förbrukning som min V50 D2 manuell 2012.

Det är helt avgörande med avstånd och körstil, blyfot kostar Bild
av llesrof
#1293289
VolvoB20 skrev: tis 15 jan 2019, 13:37
Lövet skrev: mån 14 jan 2019, 22:57 DSG är snålare än manuell allt annat lika.
Hur menar du nu ?

www.volkswagen.se

Passat 1.5 TSI ACT
110 kW / 150 hk
6 vxl -
5,30 l/100km*3
121 g/km*3
från 273 900 kr*1

Passat 1.5 TSI ACT
110 kW / 150 hk
7 vxl DSG
5,40 l/100km*3
123 g/km*3
från 293 800 kr*1

Det finns ju vissa bilmodeller där automaten är snålare än den manuella, men i alla fall som jag har sett beror det på att bilen fått mycket högre slutväxel/högre utväxling på automatvarianten så motorn får mycket lägre varvtal.
Herre jävlar vilken skillnad! En hel deciliter på 10 mil. :-o Vilken tur att det är valfritt att köra automat eller manuellt.
Användarvisningsbild
av Dex
#1294717
Alla mina bilar innan har varit T5 motorer(5cyl)
De har gått väldigt bra ännu bättre med BSR trim.
Riktigt bra drag.
Men nu har jag helt gått över till diesel eftersom det är betydligt mer vridmoment och trycket känns mer i ryggen när man drar på.(upp till 160km/h i alla fall utan trimm dessutom)
Tycker det räcker för mig.
Sen är det inte helt fel att den tar betydligt mindre bränsle än T5:an.
Sedan är det klart att jag tycker att 5cyl 6cyl 8cyl 12cyl låter som en fröjd för örat och mer potent än dieselknatter.
Men tyvärr kör alla biltillverkare Downsize till 4cyl idag.
Så 4cyl bensin låter inget vidare så då kan jag lika väl leva med dieselknatter som inte hörs inne i bilen.
Så det blir ju lite av en kompromiss då.
Kör man en T5 XC40 så känns den lite svag och orkeslös ,dålig respons enligt min mening, fattas något där.(vridmomentet kanske?)
OBS detta är min uppfattning så det är säkert många som är nöjda med sina T5 bilar.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen