Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1292274
KrakelSpektakel skrev:
ICEnow skrev:Köper du manuell får du lägre soppaförbrukning också.
80-talet ringde och ville ha tillbaka sin fakta.
Mja nu ska vi inte ta i här, att automater överlag drog mer än manuella versionerna hängde kvar långt in på 2000-talet på många märken, bl.a. volvo. Sen beror det såklart mycket på vem som sitter bakom ratten och dennes förmåga att hantera manuell låda på ett snålt sätt, vilket iofs även stämmer med automater dock inte lika extremt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1292289
Lucif3r skrev: mån 14 jan 2019, 10:20
KrakelSpektakel skrev:
ICEnow skrev:Köper du manuell får du lägre soppaförbrukning också.
80-talet ringde och ville ha tillbaka sin fakta.
Mja nu ska vi inte ta i här, att automater överlag drog mer än manuella versionerna hängde kvar långt in på 2000-talet på många märken, bl.a. volvo. Sen beror det såklart mycket på vem som sitter bakom ratten och dennes förmåga att hantera manuell låda på ett snålt sätt, vilket iofs även stämmer med automater dock inte lika extremt.
Det är inte så enkelt......

Beror på körmönster. Kallstartar jag min XC70 D5 AWD manuell på morgonen och svänger ut på vägen så är jag uppe i 80 km/h efter ett par hundra meter och förbrukningen går ned till 0.55-0.60 l/m, lägre än så kommer jag inte även om jag kör hela dagen. Samma övning med olika sprillans nya automater ger att måste man köra bortåt 5-9 km innan lådan är genomvarm och använder lockup fullt ut och olja börja flyta lätt i lådan och man är nere på samma siffror.

Kör man långkörning så lådan är genomvarm är är det ingen större skillnad på förbrukning manuell vs automat har jag märkt.

Så vid långkörning drar en modern automat inte mycket mera, men vid kortkörning är skillnaden fortfarande avsevärd har jag märkt. (jag har kört både Aisin lådor som sitter bla volvo och ZF lådor tex i BMW och de har alla samma beteende)

OBS, Nu pratade jag om dieselmotor, kör man bensin så drar den ju också mer under första halvmilen, och om man kör bensin men automat så blir det ju dubbel effekt första halvmilen då både motor och automatlåda drar mer.
av ICEnow
#1292314
Lucif3r skrev: mån 14 jan 2019, 10:20
KrakelSpektakel skrev:
ICEnow skrev:Köper du manuell får du lägre soppaförbrukning också.
80-talet ringde och ville ha tillbaka sin fakta.
Mja nu ska vi inte ta i här, att automater överlag drog mer än manuella versionerna hängde kvar långt in på 2000-talet på många märken, bl.a. volvo. Sen beror det såklart mycket på vem som sitter bakom ratten och dennes förmåga att hantera manuell låda på ett snålt sätt, vilket iofs även stämmer med automater dock inte lika extremt.
Jag tycker att det är en myt som bilförsäljarna sprider att "dag är det knappt någon skillnad på bränsleförbrukning mellan automat och manuell" De vill ju sälja automatväxlade bilar eftersom de har mer marginal på dom och det blir mer omsättning. Min fru har en Passat TSI bensin manuell och den ligger på 0,5 liter bensin/mil med vinterdäck, varierar mellan 0,46-0,53 /mil. En med automat förbrukar mer 1 - 1,5 dl mer per mil ungefär. Vi provkörde en sådan en helg först. Hon kör 2500 mil om året och hon sparar minst 4000 kr i soppaförbrukning. varje år och hon tycker att det är bra att spara det.
av ICEnow
#1292315
ICEnow skrev: mån 14 jan 2019, 14:30
Lucif3r skrev: mån 14 jan 2019, 10:20
KrakelSpektakel skrev: 80-talet ringde och ville ha tillbaka sin fakta.
Mja nu ska vi inte ta i här, att automater överlag drog mer än manuella versionerna hängde kvar långt in på 2000-talet på många märken, bl.a. volvo. Sen beror det såklart mycket på vem som sitter bakom ratten och dennes förmåga att hantera manuell låda på ett snålt sätt, vilket iofs även stämmer med automater dock inte lika extremt.
Jag tycker att det är en myt som bilförsäljarna sprider att "dag är det knappt någon skillnad på bränsleförbrukning mellan automat och manuell" De vill ju sälja automatväxlade bilar eftersom de har mer marginal på dom och det blir mer omsättning. Min fru har en Passat TSI bensin manuell och den ligger på 0,5 liter bensin/mil med vinterdäck, varierar mellan 0,46-0,53 /mil. En med automat förbrukar mer 1 - 1,5 dl mer per mil ungefär. Vi provkörde en sådan en helg först. Hon kör 2500 mil om året och hon sparar minst 4000 kr i soppaförbrukning. varje år och hon tycker att det är bra att spara det.

Imorse hämtade hon ut en Passat GTE som lånebil eftersom det var ett garantifel på hennes bil. Hon skall ha den i 2 dagar. Skall bli spännande!!!
av llesrof
#1292418
Vi kanske en gång för alla skall skilja på automatlådor och automatlådor innan diskussionen fortsätter och myter blir till sanningar. Dagens DSG-lådor gör inte att förbrukningen stiger. Skulle tro att den växlar effektivare än den genomsnittliga föraren också. Men det är klart, alla grabbar gör inne anser väl att de gör bättre än genomsnittet. Den klassiska automatlådan med momentomvandlare, ja, den kan orsaka att förbrukningen stiger. Men inte heller där har utvecklingen stått stilla.

Sedan ställer jag mig synnerligen skeptisk till påståendet att en manuell är tryggare på vintern. Känner man bara att det är halt när man frikopplar eller hur var det tänkt? :-/

För övrigt kommer jag tveklöst att köpa en diesel nästa gång också, och det blir förmodligen till våren.
av ICEnow
#1292434
llesrof skrev: mån 14 jan 2019, 21:26 Vi kanske en gång för alla skall skilja på automatlådor och automatlådor innan diskussionen fortsätter och myter blir till sanningar. Dagens DSG-lådor gör inte att förbrukningen stiger. Skulle tro att den växlar effektivare än den genomsnittliga föraren också. Men det är klart, alla grabbar gör inne anser väl att de gör bättre än genomsnittet. Den klassiska automatlådan med momentomvandlare, ja, den kan orsaka att förbrukningen stiger. Men inte heller där har utvecklingen stått stilla.

Sedan ställer jag mig synnerligen skeptisk till påståendet att en manuell är tryggare på vintern. Känner man bara att det är halt när man frikopplar eller hur var det tänkt? :-/

För övrigt kommer jag tveklöst att köpa en diesel nästa gång också, och det blir förmodligen till våren.
Min bror har en Kombi Passat TDI 4hjulsdrift och DSG 2016 normal blandad körning 0,63 körning mest landsväg och motorväg. Kör han snålt 0,57. Inte imponerad alls. Tror att automat kostar 1,5-2 kr/mil mer i förbrukning än manuell. Varken jag eller han gillar DSG lådan eftersom den är ryckig. Och det är svårare att styra växlingen med gaspedalen på DSG. Hade en Audi A6 2003 något, för länge sedan med riktig hydraulautomat. Då kan man snacka komfort! Så mjukt och fint den växellådan gick och lätt att styra växlingen med gaspedaien utan ryck. Men soppa drog den som katten minns jag. DSG är effektivare, men inte sköna att köra.
av Lövet
#1292446
ICEnow skrev:
llesrof skrev: mån 14 jan 2019, 21:26 Vi kanske en gång för alla skall skilja på automatlådor och automatlådor innan diskussionen fortsätter och myter blir till sanningar. Dagens DSG-lådor gör inte att förbrukningen stiger. Skulle tro att den växlar effektivare än den genomsnittliga föraren också. Men det är klart, alla grabbar gör inne anser väl att de gör bättre än genomsnittet. Den klassiska automatlådan med momentomvandlare, ja, den kan orsaka att förbrukningen stiger. Men inte heller där har utvecklingen stått stilla.

Sedan ställer jag mig synnerligen skeptisk till påståendet att en manuell är tryggare på vintern. Känner man bara att det är halt när man frikopplar eller hur var det tänkt? :-/

För övrigt kommer jag tveklöst att köpa en diesel nästa gång också, och det blir förmodligen till våren.
Min bror har en Kombi Passat TDI 4hjulsdrift och DSG 2016 normal blandad körning 0,63 körning mest landsväg och motorväg. Kör han snålt 0,57. Inte imponerad alls. Tror att automat kostar 1,5-2 kr/mil mer i förbrukning än manuell. Varken jag eller han gillar DSG lådan eftersom den är ryckig. Och det är svårare att styra växlingen med gaspedalen på DSG. Hade en Audi A6 2003 något, för länge sedan med riktig hydraulautomat. Då kan man snacka komfort! Så mjukt och fint den växellådan gick och lätt att styra växlingen med gaspedaien utan ryck. Men soppa drog den som katten minns jag. DSG är effektivare, men inte sköna att köra.
DSG är snålare än manuell allt annat lika. Syns tydligt i körcykeln, både NEDC och WLTP. Allt du beskriver har med körsätt att göra, inte manuell lådas fördelar. Du kör med all säkerhet snällare än genomsnittet bara. 0,63 med en passat DSG 4-motion 190 låter fullt rimligt och självklart kommer det landa högre än en manuell 150hk TSI med framhjulsdrift.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1292466
Att automat skulle vara farligare på vintern...? Njae, det är väl inte mycket sanning i det. Det som är, speciellt på lite äldre få- och hårdväxlade lådor, är att man måste tänka långt före så bilen inte bestämmer sig för att kasta i en annan växel där det är som mest olämpligt. Visst, många kan man låsa nuvarande växel på, men det är ju inte heller alltid lämpligt så även där behöver man tänka sig för. Tänker man sig inte för och bara kör och låter bilen ta alla beslut, eller kastar i växlarna på manuell, så går det som går. Mao. inte typen av växellåda's fel.

Nu för tiden är ju just det "problemet" mer eller mindre borta på automater då lådorna växlar betydligt mjukare och har desto fler växlar att välja på, plus att man i många modeller har betydligt mer manuell kontroll över växlarna om man vill det, än äldre där man hade "1, 2, R" eller "2, 3, R" och en lockup.

VolvoB20 skrev:Det är inte så enkelt......
Nej då, jag vet, jag var bara lite försiktig att inte trampa någon automatfantast onödigt mycket på tårna ;)
av ICEnow
#1292524
Lucif3r skrev: tis 15 jan 2019, 05:22 Att automat skulle vara farligare på vintern...? Njae, det är väl inte mycket sanning i det. Det som är, speciellt på lite äldre få- och hårdväxlade lådor, är att man måste tänka långt före så bilen inte bestämmer sig för att kasta i en annan växel där det är som mest olämpligt. Visst, många kan man låsa nuvarande växel på, men det är ju inte heller alltid lämpligt så även där behöver man tänka sig för. Tänker man sig inte för och bara kör och låter bilen ta alla beslut, eller kastar i växlarna på manuell, så går det som går. Mao. inte typen av växellåda's fel.

Nu för tiden är ju just det "problemet" mer eller mindre borta på automater då lådorna växlar betydligt mjukare och har desto fler växlar att välja på, plus att man i många modeller har betydligt mer manuell kontroll över växlarna om man vill det, än äldre där man hade "1, 2, R" eller "2, 3, R" och en lockup.

VolvoB20 skrev:Det är inte så enkelt......
Nej då, jag vet, jag var bara lite försiktig att inte trampa någon automatfantast onödigt mycket på tårna ;)
Vill man säkert veta går det att fråga förarna i Svenska Rallyt hur de skulle uppskatta automat? I alla fall här är det ytterligheterna det är frågan om. Men liknade ytterligheter kan en vanlig bilist råka ut för också.
De kör med flytande manuella lådor, i alla fall vissa av dem.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1292527
Lövet skrev: mån 14 jan 2019, 22:57 DSG är snålare än manuell allt annat lika.
Hur menar du nu ?

www.volkswagen.se

Passat 1.5 TSI ACT
110 kW / 150 hk
6 vxl -
5,30 l/100km*3
121 g/km*3
från 273 900 kr*1

Passat 1.5 TSI ACT
110 kW / 150 hk
7 vxl DSG
5,40 l/100km*3
123 g/km*3
från 293 800 kr*1

Det finns ju vissa bilmodeller där automaten är snålare än den manuella, men i alla fall som jag har sett beror det på att bilen fått mycket högre slutväxel/högre utväxling på automatvarianten så motorn får mycket lägre varvtal.

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]