Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av orrbygrabb
#1291775
Jag har ibland kollat carfax innan köp av bil, man vill ju se så den inte har skulder, stulen, skador, skruvad mätare mm.

Nu har jag nyligen bytt bil och hittade min gamla på blocket via bilfirma med carfax info mm.
Allt ska ju stå där tänkte jag, ägare mil mm står där men den parkeringsskada jag fick i augusti är inte med, visst denna var inge större men jag trodde all info fans ifrån försäkringsbolag mm.

Är det rätt eller kan säljare mm mörka skador? Vad är egentligen med på en carfax?
av Lövet
#1291807
orrbygrabb skrev:Jag har ibland kollat carfax innan köp av bil, man vill ju se så den inte har skulder, stulen, skador, skruvad mätare mm.

Nu har jag nyligen bytt bil och hittade min gamla på blocket via bilfirma med carfax info mm.
Allt ska ju stå där tänkte jag, ägare mil mm står där men den parkeringsskada jag fick i augusti är inte med, visst denna var inge större men jag trodde all info fans ifrån försäkringsbolag mm.

Är det rätt eller kan säljare mm mörka skador? Vad är egentligen med på en carfax?
På bilar inom EU står nästan ingenting i en Carfax. Pengar i sjön. Tycker deras marknadsföring är direkt oetisk, de vill ju få det till att man kan bekräfta mätarställning och skador mm men det finns inte en chans på EU sålda bilar. De har inga källor för sånt. De har stöldinfo i de flesta länder men 99,9999% av alla bilar är ju inte stulna för då kan de inte reggas ändå.

På USA bilar funkar Carfax bra men deras EU rapporter är ett skämt. Car.info har samma och ibland mer info - gratis!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1291858
Krock skador ser de nog inte som nämns ovan rapporteras inte sånt här men mycket ser de o trevliga med. Jag kunde inte ändra förra inlägget då allt här ser ut på ett annat sätt än innan
av orrbygrabb
#1291887
Ja då verkar det ju som bortkastade pengar, nu har jag de senaste gångerna ändå köpt bil med nybilsgaranti så jag inte tagit någon carfax. Men jag trodde nog att det mesta skulle stå med.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1291923
Som sagts är car.info bra att titta in på, då de har en hel del matnyttigt. Vi tar ett exempel nedan:
Denna S60 T5 AWD har varit med om en incident i USA och skrotats. Sedermera har den sålts till Litauen, där den av allt att döma har reparerats och slutligen hamnat i Sverige.
Alla får göra sitt val, men jag skulle inte köpa en bil som har varit med om detta. Hur vet vi att det sitter en krockkudde i ratten?

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 9-12729527
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ZLJ864
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1292107
fjohan82 skrev:Hur vet vi att det sitter en krockkudde i ratten?
Har det någonsin hänt här att en bil som lagats där inte haft kudde i ratten vid olycka, då borde det ju finnas "dummys" att pyssla in där istället? Det är ju därför ligorna är här och rotar för att sätta in kuddarna i bilarna i Litauen :-(

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]