Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1291565
Hur utläser jag datumet på detta bosch batteri?
Har sökt på nätet men det har inte gett något tycker jag
Bilagor
20190110_155355.jpg
20190110_155355.jpg (201.25 KiB) Visad 2599 gånger
20190110_155503.jpg
20190110_155503.jpg (185.35 KiB) Visad 2599 gånger
#1292339
Ska vara stansat på batteripolen.
#1292397
Får och får!!! Vem säger att dom måste vara datummärkta? Och om någon tidigare ägare har varit klantig och försökt slå fast batteripolklämman så att siffrorna har blivit förstörda, kan man ju inte klandra någon annan för det.
Det förekommer att människor försöker slå fast polklämman. Och vad slår man med? Det man ofta har till hands i sammanhanget, en skiftnyckel! Dom har vassa och hårda kanter. Det går att hamra och slå fram alla möjliga siffror och skrivtecken med en skiftnyckel om man vill vara så dum. Framför allt går det att göra tillverkningskoden oläsbar.
Polklämman är lite spänstig, försök bända ut den lite lätt med något, helst ometalliskt. En liten träkil eller plastbit. Det räcker med ett ökat gap på någon millimeter. Tryck med handkraft på polkämman på batteripolen. Lossa det du spände isär klämman med. Dra åt skruven så mycket så att klämman sitter fast och inte går att snurra på polen. Vill man vara extra förutseende så stryker man på vaselin efteråt på hela polklämman och översidan på batteripolen.

Koden skall vara fyra siffror: Dom två första = veckonummer, dom två andra = årtal med avseende på dom två sista siffrorna. 20 hoppar vi över. Ett exempel om vi tillverkar ett batteri idag: 0319. Alltså vecka 03 2019.

En möjlighet, men jag vet inte hur hållbar den är. Du har en QR-kod bland alla dom andra bilderna på batteriet. Försök läsa ut dom om du har en lämplig mobiltelefon eller läsplatta. Det kanske finns uppgifter där?

Ett tillägg: Streckkoden på ditt batteri svarar så här: http://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/12 ... 0alvadi.ee
Men den säger inget om något tillverkningsdatum. Därför gissar jag att den kan finnas i QR-koden (?)
#1292411
Nej bosch har inget instansat på polerna på sina batterier, och detta är ett nytt batteri jag nyligen köpt.

Att det skulle vara en unik qr kod tror jag inte det som står på etiketten är nog samma på alla.

Så de utraderadd siffrorna jag hittat måste vara den unika märkningen, som tydligen måste avläsas med någon tabell för bosch battrier.
#1292511
PalleH skrev: mån 14 jan 2019, 21:05 Så de utraderadd siffrorna jag hittat måste vara den unika märkningen, som tydligen måste avläsas med någon tabell för bosch battrier.
De är inte utraderade, de har aldrig varit hårdare stansade än de är på bilden. Stryk på lite färg som fastnar i groparna om du har svårt att se.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]