Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1292720
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: ons 16 jan 2019, 13:35
Alexas skrev:Vi har ett resultat:

Samtliga skivor och klossar byts som ett ursprungsfel :) Byts av min lokala Skoda verkstad och fakturan skickas till den Skoda-handlare jag köpte bilen av. Lägger upp bilder så fort jag har de.

Ska bli intressant att se vad kalaset landar på för handlaren.
Runt 10k säkert
Undrar om det kör fullpris när de fakturerar varandra mellan Skodahandlare?

Jag bytte runt tom på vår ena BMW. skivorna kostade ju bara 2-3 hundra kr. Funkat bra i flera år nu.
Sannolikt inte om de inte tillhör samma kedja. Inte en chans att konkurrerande ÅFs hjälper varandra. Framförallt inte de generalagentsägda Skoda vs fristående. Alexas kan ju skicka regnumret så kan jag kolla sen ;-)
av Alexas
#1292734
De tillhör inte samma kedja.

Som jag förstod det så får jag bytt bromsar och sen skickas fakturan till Din bil istället för till mig.

Ska kolla imorgon vad kalaset går på, hämtar bilen då.

Men skönt med splajs nya bromsar utan att behöva sluta ner fingrarna själv :D
Användarvisningsbild
av Cotag
#1292745
Alexas skrev: ons 16 jan 2019, 14:37
Cotag skrev: ons 16 jan 2019, 13:41 Hur har det gått med felkoderna på EGR-systemet?
Just ja! Det va en givare till någon sorts tryckregulator som va kass. Det är löst.
Volvo har också problem med att givare "sotar igen", men grundproblematiken verkar -ibland- vara då att hela EGR-systemet är igengloggat med sot/tjöra.
En ide är kanske att kolla upp felkoden så att det inte är samma med din motorfamilj. Dumt om det visar sig att givaren åter sätts igen när garantitiden gått ut menar jag.
av Alexas
#1292773
Cotag skrev:
Alexas skrev: ons 16 jan 2019, 14:37
Cotag skrev: ons 16 jan 2019, 13:41 Hur har det gått med felkoderna på EGR-systemet?
Just ja! Det va en givare till någon sorts tryckregulator som va kass. Det är löst.
Volvo har också problem med att givare "sotar igen", men grundproblematiken verkar -ibland- vara då att hela EGR-systemet är igengloggat med sot/tjöra.
En ide är kanske att kolla upp felkoden så att det inte är samma med din motorfamilj. Dumt om det visar sig att givaren åter sätts igen när garantitiden gått ut menar jag.
Jag har införskaffat mig VAGs motsvarighet till VIDA så nästa gång någonting händer kan jag läsa ut felkoden själv.

Verkstaden ringde idag och hade gjort en lite djupare felsökning och fick fram att bilen signalerade att den innehöll "inkompatibel mjukvara". Vad nu det innebär.

Tror inte den varit trimmad. Undrar verkligen vad det innebär. Någon styrenhet behöver ialafall omprogrammeras och det går INTE på nybilsgarantin eftersom någon verkar ha mixtrat med mjukvaran. Reklamation på det också....

Det kan inte vara mycket plus bilhandlaren går på den bilen. Prissänkt med 30 lakan för att den inte blev såld. Prutade till mig vintersulor och fulltank också. Nu byte av alla bromsar och omprogrammering av mjukvaran.

Det kan inte vara många tusenlappar kvar.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1292782
Dom har igen det på andra bilar, plus att dom räknar med att du talar väl om dom för att dom är tillmötesgående (för att dom måste) ;-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1292835
Alexas skrev: ons 16 jan 2019, 20:16
Cotag skrev:
Alexas skrev: ons 16 jan 2019, 14:37

Just ja! Det va en givare till någon sorts tryckregulator som va kass. Det är löst.
Volvo har också problem med att givare "sotar igen", men grundproblematiken verkar -ibland- vara då att hela EGR-systemet är igengloggat med sot/tjöra.
En ide är kanske att kolla upp felkoden så att det inte är samma med din motorfamilj. Dumt om det visar sig att givaren åter sätts igen när garantitiden gått ut menar jag.
Jag har införskaffat mig VAGs motsvarighet till VIDA så nästa gång någonting händer kan jag läsa ut felkoden själv.

Verkstaden ringde idag och hade gjort en lite djupare felsökning och fick fram att bilen signalerade att den innehöll "inkompatibel mjukvara". Vad nu det innebär.

Tror inte den varit trimmad. Undrar verkligen vad det innebär. Någon styrenhet behöver ialafall omprogrammeras och det går INTE på nybilsgarantin eftersom någon verkar ha mixtrat med mjukvaran. Reklamation på det också....

Det kan inte vara mycket plus bilhandlaren går på den bilen. Prissänkt med 30 lakan för att den inte blev såld. Prutade till mig vintersulor och fulltank också. Nu byte av alla bromsar och omprogrammering av mjukvaran.

Det kan inte vara många tusenlappar kvar.

Bilnasaren överlever säkert ändå så honom tycker jag inte du ska tänka på :-) . Fick du omprogrammeringen betald med?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1292837
Alexas skrev: ons 16 jan 2019, 20:16
Cotag skrev:
Alexas skrev: ons 16 jan 2019, 14:37

Just ja! Det va en givare till någon sorts tryckregulator som va kass. Det är löst.
Volvo har också problem med att givare "sotar igen", men grundproblematiken verkar -ibland- vara då att hela EGR-systemet är igengloggat med sot/tjöra.
En ide är kanske att kolla upp felkoden så att det inte är samma med din motorfamilj. Dumt om det visar sig att givaren åter sätts igen när garantitiden gått ut menar jag.
Jag har införskaffat mig VAGs motsvarighet till VIDA så nästa gång någonting händer kan jag läsa ut felkoden själv.

Verkstaden ringde idag och hade gjort en lite djupare felsökning och fick fram att bilen signalerade att den innehöll "inkompatibel mjukvara". Vad nu det innebär.

Tror inte den varit trimmad. Undrar verkligen vad det innebär. Någon styrenhet behöver ialafall omprogrammeras och det går INTE på nybilsgarantin eftersom någon verkar ha mixtrat med mjukvaran. Reklamation på det också....

Det kan inte vara mycket plus bilhandlaren går på den bilen. Prissänkt med 30 lakan för att den inte blev såld. Prutade till mig vintersulor och fulltank också. Nu byte av alla bromsar och omprogrammering av mjukvaran.

Det kan inte vara många tusenlappar kvar.
Ja det var ju skumt, inkompatibel mjukvara i en årsmodell 16.. Kan du få reda på vad det var för något? Jag blev också nyfiken. :nerd:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1292857
Säkert varit/är chitrimmad med "piratchip". En jobbarkompis köpte en c:a 2- 3 år gammal Superb kombi för några år sedan. Det första han gjorde var att chiptrimma den, över 300 hk påstod han (vet ej vad det var original, kanske 170?). Då går det nog åt bromsar om man ska kunna få stopp på en sådan bil......
av Alexas
#1292904
Vet inte vem som gissade på summa i tråden men det va ganska nära 10 lakan för bromsarna :)

Gällande programmeringen så väntar jag på kostnadsförslag. Det ska skickas direkt från min verkstad till återförsäljaren som ska godkänna jobbet. Jag har reklamerar det också iallafall som ett ursprungsfel.

Jag tror inte den varit trimmad faktiskt. Det är en dam som jobbar som polis som ägde den innan mig. Skulle inte tro att hon trimmat den. MEN man vet aldrig.
av Alexas
#1292905
Den har garanterat inte haft 300 hk iallafall som någon annan skrev :D det lovar jag. Det känns att det är betydligt mindre tryck i den än min gamla D5a.

Har 2.0 TDI 150 Hk motorn.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]