Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1291487
Ja motorlampan är prio. Men bilen har fortfarande nybilsgaranti så jag förutsätter att det felet täcks av garantin.

Bromsarna däremot är en kostnad jag inte vill ligga ute med på en så ny bil.

Motorlampan tändes. Bilen gick in i nödläge. Jag startade om bilen sen va den som vanligt igen. Misstänker något med EGRn.

Men ja, jag velar redan om jag ska behålla den eller ej :( Börjar det såhär så....
Användarvisningsbild
av Cotag
#1291493
Varje gång man hör/läser om motorlampor som "plötsligt" börjar lysa i relativt nyinköpta bilar så tänker, iallafall jag, att det är en mindre seriös handlare som bara släckt felkoderna på bilen och krängt den vidare. Att din handlare inte verkar vilja ta något ansvar i fallet bara förstärker känslan.
Kolla igenom dokumentationen om du kan hitta något om bilen varit inne på verkstad mellan servicearna för motorfel. Eventuellt kan man även kontakta tidigare ägare för att försiktigt fråga varför man byter in en bil med 3600 mil på mätaren, kan eventuellt finnas en anledning.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1291504
Cotag skrev: tor 10 jan 2019, 20:49 Varje gång man hör/läser om motorlampor som "plötsligt" börjar lysa i relativt nyinköpta bilar så tänker, iallafall jag, att det är en mindre seriös handlare som bara släckt felkoderna på bilen och krängt den vidare. Att din handlare inte verkar vilja ta något ansvar i fallet bara förstärker känslan.
Kolla igenom dokumentationen om du kan hitta något om bilen varit inne på verkstad mellan servicearna för motorfel. Eventuellt kan man även kontakta tidigare ägare för att försiktigt fråga varför man byter in en bil med 3600 mil på mätaren, kan eventuellt finnas en anledning.
En 2016 lär ju ha varit leasad på tre år och lämnats tillbaka.
av Arnold
#1291510
Konsumentköplagen gäller. Du har 3 års reklamationsrätt. Fel som uppstår under de 6 första månaderna räknas som ursprungliga, varför säljaren ska stå för reparationen, om han inte kan bevisa att felet inte fanns från början. Under de övriga 2,5 åren är det köparen som ska bevisa att felet var ursprungligt.
av Alexas
#1291519
Bilen har tidigare varit ägd av Din bil. Demobil möjligen? Eller tjänstebil? Såldes på 1800 mil till privatperson som sålde den på 3400 mil och efter exakt 1 års ägo. Därefter jag nästa ägare.
av Alexas
#1291521
Arnold skrev: tor 10 jan 2019, 21:43 Konsumentköplagen gäller. Du har 3 års reklamationsrätt. Fel som uppstår under de 6 första månaderna räknas som ursprungliga, varför säljaren ska stå för reparationen, om han inte kan bevisa att felet inte fanns från början. Under de övriga 2,5 åren är det köparen som ska bevisa att felet var ursprungligt.
Som jag tolkar utslagen från ARN så räknas alla fel som uppstår inom 6 månader efter köp som ursprungliga. Dvs, de anses ha funnits vid bilens köp.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1291535
Alexas skrev: tor 10 jan 2019, 22:13 Bilen har tidigare varit ägd av Din bil. Demobil möjligen? Eller tjänstebil? Såldes på 1800 mil till privatperson som sålde den på 3400 mil och efter exakt 1 års ägo. Därefter jag nästa ägare.
Kan varit utlåningsbil eller demo så som du skriver. Många korta turer isåfall är väl inte optimalt för EGR-systemet och kanske inte konstigt om det kärvar/sotat igen. Rostiga skivor kan väl också vara ett symptom på korta turer utan några "motionerande" motorvägsinbromsningar imellanåt.
Bilen kan ju vara kanon i övrigt, felen ska bara åtgärdas, den röda tråden bör vara att det -inte- är du som ska stå för fiolerna. :-)
Det är väl den auktoriserade bilhandlarens garantiåtagande som gör att många köper bil av handlare och inte privat, tänker jag.
av kebabpizza
#1291547
konsumentköplagen är på din sida, inom 6 månader är det ovillkorligt, d.v.s. varan anses vara behäftad med felet från början, så det är bara att stå på sig, du ska gå helt skadelös.
av Alexas
#1291573
Har nu varit i kontakt med konsumentrådgivare. Mycket riktigt är lagen utan tvekan på min sida.

Det finns två saker att ta hänsyn till:

1 # För det första konsumentköplagen. Den säger att man har rätt att reklamera köpet till bilhandlaren i 3 år och enligt praxis är alla fel som dyker upp inom 6 månader att anse ha varit ursprungliga, dvs fanns när bilen köptes. Det gäller dock inte om bilhandlaren kan bevisa att jag själv har orsakat problemet t.ex. om man använt fel motorolja eller liknande.

2 # En bil måste alltid varit i trafiksäkert skick om den säljs av en handlare. Såhär skriver ARN:

"Enligt lagens förarbeten och nämndens praxis innebär det att en bil som en näringsidkare säljer till en konsument alltid, oavsett ålder, mätarställning och pris, skall vara i ett trafiksäkert skick.".

Bromsar ingår i området "trafiksäkerhet" och eftersom verkstaden dömt ut bromsskivorna och inte kan garantera normal bromsverkan bör det anses att bilen inte uppfyller de trafiksäkerhetskrav som ställs på en bil som är såld av en handlare.

Summa summarum, skulle handlaren fortsätta käbbla emot så drar jag det till ARN där jag med största sannolikhet kommer få rätt. Eftersom bilen är köpt av en auktoriserad handlare som är MRF ansluten så blir ett utslag hos ARN bindande. Betalar inte handlaren ut pengarna så gör MRF det istället.

Men sicken dålig service. Köper en bil som rullat 3600 mil och är 2 och ett halvt år gammal. Så bemöter försäljaren utdömda bromsskivor med "det va inget fel på bilen när vi tog in den". Sen stod den inne i över ett halvår... tro fasen skivorna rostar igen.
av UnleashFusion
#1291574
Alexas skrev: fre 11 jan 2019, 10:02
Summa summarum, skulle handlaren fortsätta käbbla emot så drar jag det till ARN där jag med största sannolikhet kommer få rätt. Eftersom bilen är köpt av en auktoriserad handlare som är MRF ansluten så blir ett utslag hos ARN bindande. Betalar inte handlaren ut pengarna så gör MRF det istället.

Men sicken dålig service. Köper en bil som rullat 3600 mil och är 2 och ett halvt år gammal. Så bemöter försäljaren utdömda bromsskivor med "det va inget fel på bilen när vi tog in den". Sen stod den inne i över ett halvår... tro fasen skivorna rostar igen.
Bra att du tog dig an med ARN direkt!

Tyvärr finns det människor av allt, många/vissa är inte menade att vara "serviceinriktade-personal" .. man har liksom en heat moment där man vill ge personen en käftsmäll.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]