Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1291449
Hallå gott folk! Såhär 2 månader efter att ha gått från Volvo till Skoda kan jag säga att jag är bitter :-( :-(

Sålde min XC70 och köpte bilen från en Skoda-handlare. En Skoda Superb 2016 med 3600 mil på mätaren.

Fick lysande motorlampa, troligt fel på EGR. Inne på verkstaden (auktoriserad Skoda) kontrollerar de bilen och dömer ut samtliga bromsskivor. Mycket rostiga och bromsverkan kan inte garanteras. Byte rekommenderas på samtliga.

Det är 2 månader sedan jag köpte bilen. Visst måste det vara försäljaren som står för kalaset? Något annat kan jag inte tänka mig. Nybilsgarantin täcker det inte, det förstår jag. Men en Skoda återförsäljare kan väll inte få sälja en bil med bromsar som anses vara trafikfarliga?! Bedömningen är dessutom gjord av en auktoriserad verkstad vilket borde ge mer tyngd tycker jag.

Försäljaren stretar såklart emot och tycker att det inte alls är deras sak.

Vem har rätt här?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1291453
Stod det inte på varudeklarationen, som är ett lagkrav över en viss prislapp, så är det bara för dom att pynta själva. Om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1291456
Kolla vad Allmänna reklamationsnämnden (https://www.arn.se) har att säga. Har för mig att säljaren ska lämna garanti (3 månader?) på sådant som rör trafiksäkerhet.
Så här står der bl.a
Konsumenten måste bevisa att det är fel på varan
Det är säljaren (företaget) som ansvarar för fel om felet fanns redan när varan levererades, men det är köparen (konsumenten) som måste bevisa att det överhuvudtaget var fel på varan.

Förmodligen har bilen stått utomhus i flera månader för dom ska bli så dåliga, eller kanske verkstaden vill ha jobbet?.
av Alexas
#1291460
Jag misstänker att bilen stått länge utomhus som lennarte säger. Bilen stod hos handlaren från maj 2018 tills jag köpte den november 2018. Detta var också verkstadens gissning, att den hade stått länge. De lovade att dokumentera felet och skicka bilder för att underlätta min reklamation, vilket de själva tyckte va en solklar sådan.

Men säljaren käbblar emot likt förbannat. Borde kanske skriva till försäljningschefen? Eller gå till arn direkt?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1291462
Skriv till försäljningschefen och säg sakligt att arn är nästa instans om ni inte kommer överens, dvs att de fixar bromsarna. Det står en hel del om just bilar på Konsumentverket som kan vara bra att ägna igenom också.
av UnleashFusion
#1291463
som ovan sagt, om jag var i din sits hade jag nog kontaktat både försäljningschefen och ARN samtidigt ifall försäljningschefen är som försäljaren
Användarvisningsbild
av Cotag
#1291475
Jag hade haft fokus på vad som föranleder att motorlampan lyser, väldigt mycket tråkigare problem än att eventuellt behöva slänga på nya skivor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1291478
Håller med ovanstående. Bromsar är det viktigaste på hela bilen men, det är inte så dyrt att byta ut.
Rent ekonomiskt är "fel på motorn" betydligt mer allvarligt. Byta skivor har en fast kostnad och är ett enkelt jobb, fel på motorn kan kosta hur mycket som helst i bara felsökning(även om koderna pekar på rätt område).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]