Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1290531
De nuvarande registreringsskyltarna med tre bokstäver och tre siffror är på väg att ta slut.
Nu kommer istället ett nytt system, Transportstyrelsen är inne i slutfasen med att införa det nya utseendet och målet är att de nya skyltarna införs den 15 januari.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... vara-vagar

De gamla (nuvarande) och de nya skyltarna kommer, som jag har förstått det, att ges ut parallellt och att en ny bil inte per automatik innebär en skylt med den nya siffer- och bokstavsföljden.
Någon här som vet med sig att ni får de nya skyltarna? :-)
#1290554
Hur ska det gå, folk höll ju på att gå i taket när den där EU symbolen las till, det kunde de ju absolut inte åka omkring med, och nu blir det helt osymetriskt med 1 bokstav mitt i allt ihopa.
#1290556
Derank skrev: lör 05 jan 2019, 22:50 Hur ska det gå, folk höll ju på att gå i taket när den där EU symbolen las till, det kunde de ju absolut inte åka omkring med, och nu blir det helt osymetriskt med 1 bokstav mitt i allt ihopa.
... samt när "plastskylten" försvann och man tyckte att ersättaren såg ut som något från 70-talet. .. :-) Detta var väl 2002?
#1290577
fjohan82 skrev:
Derank skrev: lör 05 jan 2019, 22:50 Hur ska det gå, folk höll ju på att gå i taket när den där EU symbolen las till, det kunde de ju absolut inte åka omkring med, och nu blir det helt osymetriskt med 1 bokstav mitt i allt ihopa.
... samt när "plastskylten" försvann och man tyckte att ersättaren såg ut som något från 70-talet. .. :-) Detta var väl 2002?
Nu blev jag riktigt gammal, känner jag.
Vilket liv det blev när länsbokstäverna samt siffrorna försvann. Nu kunde man inte köpa och själv "sätta ihop" sin skylt. Dessutom var den nya skylten i aluminium med tryckta bokstäver och siffror. Alla blev tvungna att byta till den nya skylten. Vilket jobb. Mitt nummer blev HNR 954 och den bilen är skrotad för länge sedan.
#1290600
"är inne i slutfasen med att införa det nya utseendet"
Verkligen svåra saker det där att byta ut en bokstav mot en siffra.
#1290610
Cotag skrev:"är inne i slutfasen med att införa det nya utseendet"
Verkligen svåra saker det där att byta ut en bokstav mot en siffra.
Javisst är det besvärliga saker,
Det har säkert lagts ner massor av tid och pengar på denna "om-design"

Ibland undrar man....
#1290636
Variosboy skrev: sön 06 jan 2019, 08:56 Allt är enkelt när man är oinsatt...
Men det är enkelt att bara lägga till siffra/bokstav alt kasta om så det är siffror/bokstäver var annat på en skylt som rymmer det med samma storlek. Behöver inte nån utredning för att fatta det.
Men har man ett datorsystem som inte klarar av en sån sak så blir det mycket kostsamt. Tänker och planerar man inte framåt så blir det dyrt.

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]