Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1290682
Variosboy skrev: sön 06 jan 2019, 08:56 Allt är enkelt när man är oinsatt...
Är du insatt så upplys oss.
Registreringssökningstjänster måste uppdateras, det fattar jag.
Och "dåliga" ord med fyra bokstäver undvikas, pga alla lättkränkta.
Även ord som tillsammans med siffror (och personens egen fantasi) ger "dåliga" ord.

Tex:
KNU 111 är ju inte direkt uppsendeväckande, om man inte är väldigt långsökt.
KNU 11A är ju däremot direkt olämpligt.

Men det låter ändå som ett tvådagars jobb för en person med ordbehandlingsprogram. ...
#1290684
800serien skrev: sön 06 jan 2019, 10:01 https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... inationer/

Det är inte konstigt att de tar slut när de har spärrat hälften. Men så är det i Sverige med allt löst folk som blir kränkta över regskyltar. :bored:
Knappt 100' av de 5 miljoner eller vad det nu är totalt gör varken från eller till.
#1290693
Variosboy skrev:Hur får du 97 att vara hälften av 12167?

(Det var 97 undantagna kombinationer av de 12167 möjliga med de bokstäver som används).
Sjävklart är det inte hälften, blev lite less bara över lättkränktheten. :-D

SBergdahl skrev:
800serien skrev: sön 06 jan 2019, 10:01 https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... inationer/

Det är inte konstigt att de tar slut när de har spärrat hälften. Men så är det i Sverige med allt löst folk som blir kränkta över regskyltar. :bored:
Knappt 100' av de 5 miljoner eller vad det nu är totalt gör varken från eller till.
Nej, det är rätt få i sammanhanget men ändå. Tycker bara själva grejen är fjantig när staten går in och spärrar flertalet "obekväma" ord man kan fantisera ihop på regskyltar som varit tillåtna tidigare, för flertalet av dessa spärrade kombinationer finns på massvis av äldre bilar, t.o.m på bilar från sent 2000-tal och tidigt 2010-tal. Så de har alltså blivit spärrade på senare delen av 2010-talet av personer som antingen har för mycket fritid eller har det som jobb att leta reda på "kränkande" saker i allt du kan tänka dig. :x
#1290743
Det måste väl finnas större problem i livet än vad man har för bokstäver på nummerplåten , annars får man väl skaffa en personlig om man inte tål att det står fag, fii, sur el vad det nu kan stå på plåten

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1290744
Själv körde jag med ABC123 på chevan på den körkortlösa tiden, en pappskiva vi ritat på med en spritpenna.

Hann åka typ 20min på stan......

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1290746
Det är nog rimligt att anta att det är betydligt mer komplicerat än att bara börja lägga till bokstäver på sista positionen och gallra olämpliga kombinationer. Lär ju vara många olika system inblandade mellan flera myndigheter och en myriad av leverantörer och utvecklare över flera it-organisationer som skall in och peta. Registreringsnummer har säkert mängder med logik och valideringar på sig, kanske hårdkodade i något obskyrt system. Har nog tagit en hel del resurser i anspråk att planera/genomföra ändringen.

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]