Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1288824
Brukar byta olja minst en gång mellan varje service och Castrols Professional Longlife kostar under halva priset på Gekås i Ullared jämfört med Mekonomen. Men jag har bytt bil och den nya ska ha 0W20. Nån som vet om Gekås säljer den?
Annars är väl oljemagasinet billigast med 149kr/L. Bilia vill ha 316kr/L :mad:
Användarvisningsbild
av Funk
#1289045
Det går att komma ned under 50:-/l för olja klassad likadant om man kan tänka sig annat än Castrol.. det finns flera framför allt tyska webshopar , själv har jag använt mig av däckonline.se.


/Thomas
av MickeM
#1289360
Kom i håg nu att 0w20 är viscositeten.
Inte klassningen.

Rätt viscositet men fel klass är förödande för serviceintervallen. (Motorn, i förlängningen)
#1289368
I min manual står det Castrol edge pro. Sitter en lapp under huven med samma logga också ”Volvo recomends...”.
Men jag vet att Mobil har Super 3000 som också uppfyller Volvos klassning. Så den fungerar säkert precis lika bra.
Användarvisningsbild
av Funk
#1289484
Klassningen heter VCC RBS0-2AE och den uppfylls av ganska många märken nuförtiden, helt enkelt för att tillverkarna i realiteten är ganska få och den hamnar i många olika förpackningar. Kostar allt från 50kr/litern i 20 liters dunk från Tyskland eller Spanien (inkl. frakt) till 300:- på tappen..

/Thomas

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]