Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1470895

dieselkenneth skrev:Det kommer att behövas en stor utbyggnad av infrastrukturen för laddning. Men ett större problem är nog var laddningen finns. Det kan inte vara kul att behöva tillbringa 1 timme på ett ödslg parkering med barn för att ladda.
Jag saknar just snabbladdare på ödsliga parkeringar. ;)
Jag har tidigare gillat att stanna på sånna mer "naturnära" rastplatser och ätit/fikat med medhavd matsäck. De flesta snabbladdarna ligger dock nära snabbmatsställen/mackar/kopcentra så nu är det lite svårare att få barnen (och en själv) att nöja sig med en medhavd leverpastejsmacka. Bild

#1470896
dieselkenneth skrev:Det kommer att behövas en stor utbyggnad av infrastrukturen för laddning. Men ett större problem är nog var laddningen finns. Det kan inte vara kul att behöva tillbringa 1 timme på ett ödslg parkering med barn för att ladda.
Varför ska du ladda så? Fyller batteriet fullt gör du när du sover. Snabbladdning gör man precis bara så mycket att man kommer fram. Sist behövde jag ladda 12 minuter.

Just fjällresor vecka 7-8-9 är dock ett rent h****** och jag kan inte se att det kommer lösas på nåt bra sätt. Det finns inte ekonomi i att sätta upp snabbladdare längs vägen för att de ska klara 10ggr normal belastning(påhittad siffra) 3 veckor om året.
#1470897

Lövet skrev:
Just fjällresor vecka 7-8-9 är dock ett rent h****** och jag kan inte se att det kommer lösas på nåt bra sätt. Det finns inte ekonomi i att sätta upp snabbladdare längs vägen för att de ska klara 10ggr normal belastning(påhittad siffra) 3 veckor om året.
Jag hoppas man kan lösa en del av det med mobila stationer. Både för snabbladdning men även för destinationsladdning i t.ex Sälen och Åre.
#1470898
Lövet skrev: sön 24 okt 2021, 19:42
dieselkenneth skrev:Det kommer att behövas en stor utbyggnad av infrastrukturen för laddning. Men ett större problem är nog var laddningen finns. Det kan inte vara kul att behöva tillbringa 1 timme på ett ödslg parkering med barn för att ladda.
Varför ska du ladda så? Fyller batteriet fullt gör du när du sover. Snabbladdning gör man precis bara så mycket att man kommer fram. Sist behövde jag ladda 12 minuter.

Just fjällresor vecka 7-8-9 är dock ett rent h****** och jag kan inte se att det kommer lösas på nåt bra sätt. Det finns inte ekonomi i att sätta upp snabbladdare längs vägen för att de ska klara 10ggr normal belastning(påhittad siffra) 3 veckor om året.
Gotland v28-32 lär ha motsvarande problem om 5 år. Jag såg 1 laddare när jag va där i somras.
Där hyr du dessutom ofta boende å du har inte koll på elinstallation, jag laddade inte bilen med Schuko-uttag iaf i vår hyrda stuga.
#1470900
poseidon skrev:
Lövet skrev: sön 24 okt 2021, 19:42
dieselkenneth skrev:Det kommer att behövas en stor utbyggnad av infrastrukturen för laddning. Men ett större problem är nog var laddningen finns. Det kan inte vara kul att behöva tillbringa 1 timme på ett ödslg parkering med barn för att ladda.
Varför ska du ladda så? Fyller batteriet fullt gör du när du sover. Snabbladdning gör man precis bara så mycket att man kommer fram. Sist behövde jag ladda 12 minuter.

Just fjällresor vecka 7-8-9 är dock ett rent h****** och jag kan inte se att det kommer lösas på nåt bra sätt. Det finns inte ekonomi i att sätta upp snabbladdare längs vägen för att de ska klara 10ggr normal belastning(påhittad siffra) 3 veckor om året.
Gotland v28-32 lär ha motsvarande problem om 5 år. Jag såg 1 laddare när jag va där i somras.
Där hyr du dessutom ofta boende å du har inte koll på elinstallation, jag laddade inte bilen med Schuko-uttag iaf i vår hyrda stuga.
Jag har varit på Gotland flera år i jobbet med elbil under Almedalsveckan. Både jag, vår transportbil och kollegan med en Zoe klarade oss fint. Vi turades om att ladda med 10A vid huset vi hyrde.

Jag laddade också lite på en av snabbladdarna i Visby i nån kvart när jag ändå var i närheten för ärende. Finns 3 st i Visby nu, vilket är allt för lite för en stad som har så många turister.

För oss funkade det ändå bra, men nog behövs det lite mer!
#1470904
Elsäkerhetsverket rekommenderar att du INTE laddar i vanligt eluttag. Hyr du dessutom huset vet du inget om hur installationen ser ut.

Klart det kan gå bra....

Konstigt att allt som gör att det funkar för elbilen vänds till något som kan motivera att det visst funkar idag fast det innebär risk för brand och allmän fara.
#1470913
joel80 skrev: Jag saknar just snabbladdare på ödsliga parkeringar. ;)
Jag har tidigare gillat att stanna på sånna mer "naturnära" rastplatser och ätit/fikat med medhavd matsäck. De flesta snabbladdarna ligger dock nära snabbmatsställen/mackar/kopcentra så nu är det lite svårare att få barnen (och en själv) att nöja sig med en medhavd leverpastejsmacka.
Läste precis att elbilar, eller snarare laddningen av dem, kommer göra oss fetare. Av just den anledningen att de ligger vid snabbmatsrestauranger. :-o
#1470918
perin skrev:
joel80 skrev: Jag saknar just snabbladdare på ödsliga parkeringar. ;)
Jag har tidigare gillat att stanna på sånna mer "naturnära" rastplatser och ätit/fikat med medhavd matsäck. De flesta snabbladdarna ligger dock nära snabbmatsställen/mackar/kopcentra så nu är det lite svårare att få barnen (och en själv) att nöja sig med en medhavd leverpastejsmacka.
Läste precis att elbilar, eller snarare laddningen av dem, kommer göra oss fetare. Av just den anledningen att de ligger vid snabbmatsrestauranger. :-o
Du behöver nog inte vara så orolig. Den som gissat sig fram till det har nog ingen elbil, och tänker sig samma soags "tankande" som för bensin och diesel. De flesta snabbladdar väldigt få gånger per år.
#1470919
poseidon skrev:Elsäkerhetsverket rekommenderar att du INTE laddar i vanligt eluttag. Hyr du dessutom huset vet du inget om hur installationen ser ut.

Klart det kan gå bra....

Konstigt att allt som gör att det funkar för elbilen vänds till något som kan motivera att det visst funkar idag fast det innebär risk för brand och allmän fara.
Nja, det är formulerat;
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag".

Regelbunden... alltså att man där man ofta laddar bör fixa laddbox.

I övrigt gäller vanligt vett kring el. Se till att eluttaget inte är skadat, ha koll på säkringarna och annan belastning på samma fas.
  • 1
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 390

Är det nytt i MY24 utan automatisk parkerings[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]