Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1528107
Lockis skrev:Bara en av dessa levereras väl idag? (BMW iX) Så jag tror nog man kan få en del sålt. Speciellt om man kan leverera inom ett par månader.
De kommer inte ha några leasingkunder och att sälja 1 miljon kronorsbilar till privatpersoner med 7.95% ränta är inte lätt. När räntan var hälften och miljöbonusen kvar hade det säkert gått att leasa ut de där för 5.500kr/mån eller likn, nu är det omöjligt.
#1528112
fjohan82 skrev:Orderböckerna har öppnat på den stora, elektriska lyx-suven Hongqi E-HS9.
Lite "märklig" bil om texten stämmer... standard med 84 kWh batteri ger snudd på 40 mil enligt WLTP, Stora batteriet har ytterligare 15kWh men ger bara 3 mil till.... rätt dålig utväxling på dom extra 15kWh... förvisso kraftigare motor, men det kan väl inte vara så brutal skillnad (?) (Jag antar att alla varianter är 4wd)
#1528120
Lövet skrev:
Lockis skrev:Bara en av dessa levereras väl idag? (BMW iX) Så jag tror nog man kan få en del sålt. Speciellt om man kan leverera inom ett par månader.
De kommer inte ha några leasingkunder och att sälja 1 miljon kronorsbilar till privatpersoner med 7.95% ränta är inte lätt. När räntan var hälften och miljöbonusen kvar hade det säkert gått att leasa ut de där för 5.500kr/mån eller likn, nu är det omöjligt.
Tror väl inte 5.500:- är riktigt realistiskt. volvo vill ha 15.000 för EX90. Även med bonus så kommer man inte ner under 10.000
Som jag tidigare insinuerade, är detta inte den elbilen som "vanligt" folk kommer köra, utan man slåss i ett övre segment. och där kan man nog ha anledning att välja något som kan levereras i närtid, och inte om 18 månader.
#1528121
Lockis skrev:Tror väl inte 5.500:- är riktigt realistiskt. volvo vill ha 15.000 för EX90. Även med bonus så kommer man inte ner under 10.000
Audi E-tron kostade 5995kr/mån för en tid sen. Det gick att trolla rätt bra med leasingkalkylerna ett tag ;)
Volvos privatleasingpris är högt, väldigt högt, och jag tror inte de ens försöker få ner priset. Den "ska" kosta.
#1528124
Lövet skrev:
Lockis skrev:Tror väl inte 5.500:- är riktigt realistiskt. volvo vill ha 15.000 för EX90. Även med bonus så kommer man inte ner under 10.000
Audi E-tron kostade 5995kr/mån för en tid sen. Det gick att trolla rätt bra med leasingkalkylerna ett tag ;)

För ett tag sedan hade man fortfarande miljöbonus...
Q4? Q8 är rätt bra rabatterad just nu... 200.000 vilket gör att bilen hamnar på ~750tkr.
Men idag är det nog svårt att hitta någon elbil för 5500:- vid privatleasing.
#1528180
mattiasv60 skrev: mån 23 jan 2023, 14:17
fjohan82 skrev:Orderböckerna har öppnat på den stora, elektriska lyx-suven Hongqi E-HS9.
Lite "märklig" bil om texten stämmer... standard med 84 kWh batteri ger snudd på 40 mil enligt WLTP, Stora batteriet har ytterligare 15kWh men ger bara 3 mil till.... rätt dålig utväxling på dom extra 15kWh... förvisso kraftigare motor, men det kan väl inte vara så brutal skillnad (?) (Jag antar att alla varianter är 4wd)
De kanske ökat lyxvikten med några hundra kilo, utöver vikten pga de extra kilowatten..
#1528807
StefanN skrev: lör 28 jan 2023, 06:50 En MG5 kostar 340 000:- nok ny, skulle nån då byta batteri för det priset? Nåt som inte stämmer.

Det stämmer. Batteribyte kostar 2,5 ggr bilens nypris. Därför skrotade man bilen i stället för att byta batteriet när han fick offerten.

Jag tror det är dit vi är på väg, inget kommer repareas i framtiden, man köper nytt istället
  • 1
  • 355
  • 356
  • 357
  • 358
  • 359
  • 390
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]