Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1287827
vjohnj skrev: fre 21 dec 2018, 14:00 Vad då 1st 2kW batteri kan du väl ha med dig :)
Precis :-) jag vill inte bli utelämnad. En på jobbet sa nu, tänk om något barn blir sjukt eller är skadat eller födsel och man behöver akut åka in till sjukhuset. Då hinner man inte med att hålla på att ladda och greja. De fördelar med el-bil som är begränsas av smidigheten och säkerheten. Och då spelar det ingen roll hur bra el-bilar är om det hänger på människoliv. Tänk en ambulans som med el-motor, eller polisbil eller brandbil.
#1287849
FreddanNo1 skrev: fre 21 dec 2018, 15:22
vjohnj skrev: fre 21 dec 2018, 14:00 Vad då 1st 2kW batteri kan du väl ha med dig :)
Precis :-) jag vill inte bli utelämnad. En på jobbet sa nu, tänk om något barn blir sjukt eller är skadat eller födsel och man behöver akut åka in till sjukhuset. Då hinner man inte med att hålla på att ladda och greja. De fördelar med el-bil som är begränsas av smidigheten och säkerheten. Och då spelar det ingen roll hur bra el-bilar är om det hänger på människoliv. Tänk en ambulans som med el-motor, eller polisbil eller brandbil.
Om man nu har en gravid dam hemma så ser man väl till att man ställer bilen på laddning när man kommer hem.
Skulle vända på detta också om du har en fossilbil, du kan även ha dåligt med bränsle i tanken som gör att det inte räcker till sjukhuset.

Men, man kan också se det som att man aldrig behöver tanka eftersom man alltid åker hemifrån med full tank.
Är också medveten om att detta med elbil inte passar alla, men är man beredd att kompromissa och planera så är det oftast inga problem med att köra elbil.
Jag kommer att byta ut min V70 inom kort till ytterligare en elbil, är också medveten att den inte kommer fungera till 100% för mig eller min familjs resor, men den kommer att klara av runt 95% av mina resor.
T.ex. de 2 gånger om året vi åker till fjällen med skotersläpet bakom får jag lösa det med att låna en annan bil, med planering så ordnar det sig.

Vi skaffade Zoe'n som andrabil för att jag var nyfiken på teknologin med el mm. Nu kommer den alltså få sällskap på uppfarten av en annan elbil. Största anledningen till detta är att jag upplever det mycket mer harmoniskt att åka med elbilen än med diesel-tröskan. Går mycket tystare och behagligare med elbil. Responsen i låga hastigheter är bra. Ser det också som att man slipper ett moment i det dagliga att ta sig till en mack.
Nu har jag fördelen med att kunna ladda båda bilarna på uppfarten då vi bor i villa, vet att alla inte har samma möjlighet att kunna ladda hemma. Kommer även kunna ladda bilen på jobbet också (mot ett schablonavdrag) så visst har jag en fördel mot flera andra som inte har samma möjlighet gällande laddning.

Så, jag håller inte med om att elbilar är tokeri.
#1287853
Derank skrev:
FreddanNo1 skrev:
StefanN skrev: fre 21 dec 2018, 08:50 Ska vi ha den här debatten igen?
Du tror inte det finns andra anledningar än ekonomi att folk köper elbilar?
Ärligt talat ingen debatt. Det orkar jag inte med, usch. Jag är bara intresserad av svar. Kanske har jag fattat fel om el-bilar? Jag var totalt novis på el-bilar tills idag när jag började söka efter information.
Fattar inte varför någon köper en el-bil bara, hur är det möjligt att de går att sälja?? De som köper el-bilar, varför??? förutom ovan exempel.
Själv skulle jag köpa en tesla för prestandans skull om jag hade råd. Jag med :-)

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
#1287856
JEriksson skrev: fre 21 dec 2018, 17:56
FreddanNo1 skrev: fre 21 dec 2018, 15:22
vjohnj skrev: fre 21 dec 2018, 14:00 Vad då 1st 2kW batteri kan du väl ha med dig :)
Precis :-) jag vill inte bli utelämnad. En på jobbet sa nu, tänk om något barn blir sjukt eller är skadat eller födsel och man behöver akut åka in till sjukhuset. Då hinner man inte med att hålla på att ladda och greja. De fördelar med el-bil som är begränsas av smidigheten och säkerheten. Och då spelar det ingen roll hur bra el-bilar är om det hänger på människoliv. Tänk en ambulans som med el-motor, eller polisbil eller brandbil.
Om man nu har en gravid dam hemma så ser man väl till att man ställer bilen på laddning när man kommer hem.
Skulle vända på detta också om du har en fossilbil, du kan även ha dåligt med bränsle i tanken som gör att det inte räcker till sjukhuset.

Men, man kan också se det som att man aldrig behöver tanka eftersom man alltid åker hemifrån med full tank.
Är också medveten om att detta med elbil inte passar alla, men är man beredd att kompromissa och planera så är det oftast inga problem med att köra elbil.
Jag kommer att byta ut min V70 inom kort till ytterligare en elbil, är också medveten att den inte kommer fungera till 100% för mig eller min familjs resor, men den kommer att klara av runt 95% av mina resor.
T.ex. de 2 gånger om året vi åker till fjällen med skotersläpet bakom får jag lösa det med att låna en annan bil, med planering så ordnar det sig.

Vi skaffade Zoe'n som andrabil för att jag var nyfiken på teknologin med el mm. Nu kommer den alltså få sällskap på uppfarten av en annan elbil. Största anledningen till detta är att jag upplever det mycket mer harmoniskt att åka med elbilen än med diesel-tröskan. Går mycket tystare och behagligare med elbil. Responsen i låga hastigheter är bra. Ser det också som att man slipper ett moment i det dagliga att ta sig till en mack.
Nu har jag fördelen med att kunna ladda båda bilarna på uppfarten då vi bor i villa, vet att alla inte har samma möjlighet att kunna ladda hemma. Kommer även kunna ladda bilen på jobbet också (mot ett schablonavdrag) så visst har jag en fördel mot flera andra som inte har samma möjlighet gällande laddning.

Så, jag håller inte med om att elbilar är tokeri.
Bra svar och du har möjlighet att låna annan bil ibland, vid långresor.

Hur löser ekonomin med el-bil? Menar att de är dyra och knappast lönar sig tror jag.
#1287859
vjohnj skrev:Fast ärligt om du ska kunna ladda en el-bil snabbt hemma så måste du upp i säkring = Dyrt abonnemang 16Amp kommer inte att fungera.
Samt installation av laddutrustning är inte gratis äv om staten ger bidrag.
Nej ladda snabbt hemma ska man inte räkna med men oftast har man ju 10h natt på sig och då räcker 16A långt.
De flesta elbilar idag utom tesla (och Zoe?) kan dessutom bara ta emot 1-fas med den inbyggda laddaren.
Förövrigt har Göteborg samma taxa för abbonemanget ända upp till 63A.
Sen finns det laddboxar som tar 2st 16A faser från huset och skapar en ”superfas” på 25A till bilen.
#1287864
Ser nu att det är ändrade regler på huvudsäkring på eon.
"Kostnad och hanteringstid
När du byter säkring inom intervallet 16-25 ampere tar vi inte ut någon avgift. Vid höjning till 35 A och högre tar vi fram en individuell offert."
#1287875
JEriksson skrev:Om man nu har en gravid dam hemma så ser man väl till att man ställer bilen på laddning när man kommer hem.
Skulle vända på detta också om du har en fossilbil, du kan även ha dåligt med bränsle i tanken som gör att det inte räcker till sjukhuset.
... Men om damen måste in 5-10min efter man klivit innanför dörren då?
Visst måste man tanka fossilbilar, men det är ju inte tal om timmar för full tank. Skvätta i några liter tar knappt en minut - vilket mycket väl kan vara en minut för mycket men... Vill nog ändå påstå att man har större chans att hinna fram i tid med fossilbil+liten tankning än en nästan urladdad elbil.


Det finns för- och nackdelar, bortsett från miljön, med både fossil och eldrivning, och det beror mycket på hur eller vart man bor och när, hur, och varför man måste ha tillgång till bilen.
För mig som bor i byn gud inte ens vet existerar så har elbilar en låååååång väg att gå innan det skulle fungera för mig. Skulle jag bo i någon storstad med tillgång till dom där laddstolparna skulle situationen säkerligen se annorlunda ut... Inte för att jag skulle vilja ha en elbil ändå, men det är en helt annan 5a :p
#1287880
Om man nu är så miljömedveten, pausar man laddningen under earth hour?
Jag tycker det är lite naivt att tro att el är så himla klimatsmart och att det finns oändligt av det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 380

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]